English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مهریه طلایی پیرمرد 72 ساله را روانه حبس کرد

پیرانه سر گذرش به پشت میله های زندان افتاد، آن هم به مدت نامعلوم. وضعیت برای خودش رنج آور، برای اطرافیانش غم انگیز و برای هم سلولی هایش سوژه مزاح شده است.

 

 

خبرگزاری ایرنا - لیلا اسماعیل‌نژاد : «ش م» اکنون 72 سال سن دارد. او به خاطر عجز در پرداخت مهریه زن دومش از دو سال پیش راهی یکی از زندان های مازندران شد.

پیرمرد که هنگام عقد زن دومش در آستانه 60 سالگی قرار داشت ، مهریه 100 سکه تمام بهار آزادی به همراه 14 مثقال طلا را متعهد شده بود و هیچ وقت فکر نمی کرد پایان این تعهد، ماندن در پشت میله های زندان باشد.

زندانی قصه ما دیگر جوانی نیست که آرزوهای جوانی ، توانایی های جسمی و ذهنی و یا عشق و آرمان خواهی سبب شده باشد تا مهریه سگنین را قبول کند .

ش.م سال 1380 پای عقدنامه را برای پرداخت یکصد سکه تمام بهار آزادی و 14 مثقال طلا امضا کرد و تنها 13 سال زمان لازم بود تا همسرش مهر ماه 93 با مطالبه مهریه ، او را روانه زندان کند.

دو سال زندان این مرد مسن برای همه دردسر ساز و بیشتر از دیگران برای خودش زجر آور بوده است.

بر اساس گزارش مسئولان زندان ، در مدت دو سالی که این مرد بخت برگشته در زندان بود به خاطر کهولت سن با مشکلات و بیماری بسیاری دست و پنجه نرم کرد .

مسئولان زندان و ستاد دیه همانند تلاش برای آزادی دیگر زندانیان جرائم غیرعمد کوشیدند تا بتواند از شاکی رضایت گرفته و او را از زندان آزاد سازند ، ولی همسر این پیرمرد مهریه را حق طبیعی خود دانست و بر گرفتن آن مصر بود .

اگر چه رفت و آمدها و واسطه گری های همه جانبه سبب شد تا شاکی به دریافت هشت میلیون تومان از کل مهریه رضایت دهد ، ولی مشکل اینجا بود که زندانی حتی توان پرداخت این مبلغ را نداشت .

مشکل این قربانی مسن مهریه طلایی سرانجام با پیشگام شدن یک فرد نیکوکار حل شد ، فرد خیراندیشی که با مراجعه به ستاد دیه ، پرداخت هشت میلیون تومان به منظور آزادی این پیرمرد را تقبل کرد .

قربانیان مهریه، بیشترین زندانیان جرایم مالی غیرعمد را شامل می‌شوند

مدیرعامل ستاد دیه استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 674 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های مازندران تحمل حبس می کنند، گفت: بخش زیادی از زندانیان جرائم غیرعمد استان را محکومان مهریه تشکیل می دهند.

محمدعلی غمگسار افزود: اگر کسی می داند که توان پرداخت مبلغ مورد تعهد را ندارد نباید بپذیرد و تا از داشتن توان مالی خود مطمئن نشده ، زیر بار مهریه سنگین و بالا نرود.

غفلت فرهنگی ، خلاء آموزشی

این ضرب المثل که ' کی تاحالا مهریه داده و کی گرفته ' اثری بس ماندگار و عمیق بر فرهنگ ایرانی ها گذاشته است به گونه ای که وجود صدها قربانی پشت میله های زندان تاکنون نتوانسته است کمترین اثر زدایی را بر آن داشته باشد.

به اعتقاد جامعه شناسان علاوه بر جوانی و کم تجربگی ، در مواردی مانند تعهد سپردن برای مهریه های سنگین ، جامعه ما قربانی نوعی خودفریبی است ، به این معنا که همه فکر می کنند مشکلی که برای دیگران پیش آمده ، احتمال وقوعش برای آنان وجود ندارد.

محمد اولادی قادیکلایی ، وکیل پایه یک دادگستری نیز معتقد است در مورد مسایل و مشکلات حقوقی و قانونی موجود مانند مشکل مهریه جامعه دچار خلاء آموزشی است .

وی افزود : عقدنامه ، یک قرارداد الزام آور برای دو طرف امضا کننده است و هر تعهدی که در آن سپرده می شود ضمانت اجرایی دارد برای این که در یک سند رسمی نوشته و امضا می شود ، چند نفر شاهد هم آن را امضا می کنند و مهم تر از همه این قرارداد در حضور محضردار به عنوان نماینده قانونی حکومت امضا می شود .

این وکیل دادگستری گفت : یکی دیگر از ویژگی های عقدنامه تفسیر ناپذیری آن است یعنی مفاد آن به گونه ای نوشته شده که از کمترین ابهام و تفسیرپذیری برخوردار است و امضای چنین قراردادی هیچ راه فراری برای متعهد باقی می گذارد .

وی افزود : البته قانونگذار در سال های اخیر سقف مشخصی را برای مهریه به عنوان یک تعهد عندالمطالبه تعیین کرده که می توان گفت اندکی از مشکلات قبلی کاسته شده ولی مشکل مهم در جامعه ما فرهنگی است و شهروندان ما در تمامی زمینه ها نیازمند آموزش فرهنگی و حقوقی هستند.

نگاهی به وضعیت موجود در جامعه و آمار زندانیان مالی غیرعمد در زندان های کشور نشان می دهد احساسی برخورد کردن با موضوع ازدواج و مهریه همچنان یکی از مشکلات جدی جامعه ماست .

این گونه برخورد احساسی در سال های اخیر موجب غفلت جوانانی شده است که پای سفره عقد می نشینند ، جوانانی که بسیاریشان همچنان فکر می کنند ' مهریه را کی داده و کی گرفته ' و بخش دیگری از آنان نیز امیدوارند تفاهم و شیرینی موجود در روابطشان پیش از عقد ازدواج ، پس از آن هم تا پایان عمرشان ماندگار خواهد ماند.

طلب ممتاز

علاوه بر نص صریح قانونی ، در شریعت اسلام هم مهریه با توجه به شرایط زندگی ، برای زن قرار داده شد ه است و به نوعی حمایت مادی و معنوی از او محسوب می ‌شود و بر همین اساس در قانون تصریح شده است هر وقت زن اراده کند می تواند مهریه اش را مطالبه کند و همسر نیز ملزم به پرداخت آن است .

مهریه بر اساس قانون یک طلب مسلم است که به محض وقوع ازدواج ، زن صاحبش می شود و یک طلب ممتازه است ؛ یعنی اگر مردی که زنش طلب مهریه کرده دارای چندین مورد بدهی و دین و تعهد در زمینه های دیگر باشد ، نخست باید مهریه را پرداخت کند.

در سیر مراحل قانونی نیز اگر دارایی های مرد قرار باشد میان طلبکاران تقسیم شود ، اولویت با پرداخت مهریه است و باقی مانده دارایی میان بقیه طلبکاران تقسیم می شود .

انتهای پیام /

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۴
تعداد کلیک: ۲,۰۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.