English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بیمه توسعه همچنان زندانی دارد

با وجود گذشت ۶سال از مشکلاتی که برای بیمه توسعه پیش آمده هنوز تعدادی از بیمه‌گذاران در حوادث رانندگی، نتوانسته‌اند از تعهدات این شرکت که ۲ سال است منحل شده، استفاده کنند.

 

این یعنی درحالی‌که بعد از پیگیری زندانی‌شدن بی‌دلیل 88 نفر در نتیجه کم‌کاری بیمه توسعه، رسانه‌های پیگیر این موضوع پرونده را مختومه می‌دانستند، هنوز افرادی در زندان هستند یا حتی در آستانه ورود به زندان قرار دارند.

    سابقه یک پرونده

همشهری مهدیه تقوی‌راد : خلاصه ماجرا این است:در میان انبوه شرکت‌های بیمه‌ای عده‌ای چند سال قبل «بیمه توسعه» را انتخاب کردند. حادثه برای آنها هم خبر نکرده و با خودرو تصادف منجر به جرح یا فوت داشتند. دادگاه حکم به پرداخت دیه داده و این بیمه هم در تأمین همه یا بخشی از دیه ناتوان مانده. بعد هم برخلاف قانون که بیمه‌نامه را سند ضمانت تلقی می‌کند، این افراد به زندان افتاده‌اند.

جزئیات بیشتر ماجرا را اگر بخواهید، باید بدانید که در روزهای پایانی سال 93و پس از آنکه زندانی شدن تعدادی از بیمه‌گذاران این شرکت به‌دلیل عدم‌بازتوانی در پرداخت بیمه رسانه‌ای شد، رسیدگی به امور این بیمه به شرکت بیمه ایران واگذار شد تا این شرکت با فروش اموال و مستغلات بیمه توسعه بتواند بدهی‌های آن را در قالب دیه و... پرداخت کند.

در نهایت اسفند همان سال، 88نفر از این افراد آزاد شدند.البته تا فروردین سال 94اعلام شد تعداد زندانیان بیمه توسعه که آزاد شدند به بیش از100نفر رسید.

حجت‌الاسلام اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، اسفند‌ماه سال 93در هفتاد و ششمین نشست خبری خود گفت: «در مورد کسانی که به لحاظ عدم‌پرداخت خسارت باید حکمشان اجرا می‌شده و احیانا احضار شده‌اند، بازپرس پرونده برای دادستان تهران موارد را نوشته که اگر کسانی نتوانستند خسارت را پرداخت کنند، فعلا زندان نروند و یا اگر در زندان هستند احیانا بتوانند به‌نحوی آزاد شوند تا ان‌شاءالله بیمه ایران که متکفل بیمه توسعه شده است، مسائل‌شان را رتق و فتق کند.»

به این ترتیب خیال رسانه‌های پیگیر، از این موضوع آسوده و پرونده بیمه توسعه مختومه تلقی شد. اما در آخرین روزهای سال 94 و درحالی‌که یک سال از ماجرای این پرونده می‌گذشت، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که شاید در شلوغی اخبار پایان سال فرصت دیده شدن پیدا نکرد...

    ادامه یک دردسر

17اسفند سال گذشته مدیرعامل بیمه ایران از آزادی شماری از زندانیان پرونده بیمه توسعه در هفته پایانی سال و شب عید خبر داد و گفت: « قرار است در یکی دو هفته پایانی سال، پرداختی تعدادی از زندانیان مربوط به بیمه توسعه انجام شود و آنها از محل منابع حاصله آزاد شوند.»

سید عباس حسینی البته این موضوع را به‌عنوان خبر خوش و یکی از دستاوردهای بیمه ایران اعلام کرد، اما معنای کلمه «شماری از زندانیان» این بود که هنوز عده دیگری در زندان هستند. حسینی کمی بعد یعنی در 27اسفند یک‌بار دیگر خواست خبر خوشی به رسانه‌ها بدهد و گفت:« همانطور که وعده کرده بودیم

 درآستانه شب عید 70زندانی دیگر بیمه توسعه تا امروز(پنجشنبه) بیست وهفتم اسفندماه از زندان آزاد شدند». خبر تازه رئیس بیمه ایران که قرار بود خوش باشد این‌بار هم روی دیگر و تلخی داشت وقتی که گفت: «2ماه اخیر 140زندانی بیمه توسعه از بند رها شدند.

درطول این مدت، خسارت مربوط به 24هزار بیمه‌گذار زیان‌دیده پرداخت و بیش از 450زندانی که به‌دلیل عدم‌تعهدات بیمه توسعه درزندان بودند نیزآزاد شدند.» او اگرچه پرونده بیمه توسعه را یکی از پرونده‌های دشوار صنعت بیمه دانست اما هرگز نگفت که چند نفر دیگر به‌خاطر این پرونده در زندان هستند.

با وجود تماس‌های تلفنی و نامه‌نگاری چندباره همشهری با بیمه ایران، مدیرعامل این شرکت حاضر به پاسخگویی نشد اما پیگیری‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد هنوز تعداد قابل توجهی به‌دلیل کم‌کاری بیمه ایران در انجام تعهدات منتقل شده از بیمه توسعه، همچنان در زندان هستند.یک منبع آگاه که نخواست نامش منتشر شود تعداد این افراد را حدود 140نفر اعلام کرد. بیمه مرکزی 2هزار میلیارد ریال بابت پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان این پرونده در اختیار بیمه ایران قرار داده است.

    پیگیری موضوع

زندانی شدن افرادی که در شرکت بیمه توسعه بیمه‌گذاری انجام داده‌اند در حالی است که این افراد با وجود داشتن تمام مدارک قانونی ازجمله گواهینامه و بیمه‌نامه ناخواسته و تنها به‌علت ورشکستگی یک شرکت روانه زندان شده‌اند.اما براساس ماده 6قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 87شرکت بیمه موظف است دیه متعلقه به مصدوم یا حق اولیای دم متوفی را بلافاصله پرداخت کرده و پس از آن می‌تواند نسبت به استرداد کل یا بخشی از آن توسط مراجع قضایی اقدام کند.

حالا آنچه اتفاق افتاده این است که این ماده قانونی اجرا نمی‌شود و شاهد زندانی شدن بیمه‌گذارانی هستیم که به‌رغم پرداخت حق بیمه خود و اعتماد به شرکت بیمه توسعه، باید از پشت میله‌های زندان به انتظار روز آزادی باشند. همشهری این موضوع را در روزهای آینده پیگیری می‌کند.

    رئیس بیمه ایران جواب نمی دهد، از وزیر سوال می کنیم !

بیمه ایران پاسخگوی کم‌کاری خود درخصوص زندانیان بیمه توسعه نیست. ظاهرا به‌دلیل جابه‌جا شدن یکی از معاونان بیمه ایران که مسئول مستقیم رسیدگی به پرونده بیمه توسعه بوده، پاسخگویی بیمه ایران در این زمینه با مشکل مواجه شده است. مسئولان بیمه ایران به‌دلیل تعهدی که در این‌باره داده‌اند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند، دلیل ندارد با وجود مجوز داشتن بیمه ایران برای فروش اموال بیمه توسعه تعداد زیادی از بیمه‌شدگان توسعه، در زندان به سر ببرند حتی وجود یک نفر هم به‌دلیل نپرداختن تعهد بیمه‌ای در زندان زیاد است.

با وجود تماس‌ها و پیام‌های مکرری که با آقای سیدعباس حسینی، مدیرعامل بیمه ایران داشتم، ایشان پاسخگوی تماس‌ها نیست درحالی‌که مسائل بیمه‌شدگان بیمه توسعه به مشکل مدیریتی بیمه ایران مربوط می‌شود. نمایندگان مجلس به هیچ عنوان درخصوص حقوق مردم کوتاه نمی‌آیند و درصورتی که بیمه ایران نتواند مشکلات بیمه‌شدگان بیمه توسعه را برطرف کند، از وزیر اقتصاد در این‌باره سؤال خواهیم کرد. توجیهی وجود ندارد زمانی که شرکتی عهده‌دار وظیفه‌ای می‌شود به دلایل نامعلوم از وظیفه خود کوتاهی کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر

۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۷
تعداد کلیک: ۲,۵۳۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (2 رای)
  • کارگر خدا
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۱:۱۹
  • 0
  • 0
    0

اگر قرار بود به فکر مردم باشند که هم ردیف مردم و خدمتگزار می بودند نه اینکه فیش 100 میلیون تومانی آنها به بیرون درز می کرد و به جای اینکه بگویند این آقا که حقوق 100 کارگر را در یافت می کند زیر کولر چه عرقی می ریزد واقعاً متاسفم و .....

  • ایمان
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰۰:۲۲
  • 0
  • 0
    0

سلام.انشاالله که خداوندجزاشون روبده و مجازاتی سخت ودشواربراشون ببینه.مردم رابدبخت وبیچاره کردن بااین بیمه های الکی و خصوصیشون.. ش


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.