English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مرگ پیرزن برای مدیر آسایشگاه دردسرساز شد

پیرزنی که مبتلا به آلزایمر بود بی‌خبر از در آسایشگاه سالمندان خارج می‌شود و بعد از سه روز جسد این مادر به‌دلیل سرمازدگی کشف می‌شود و حالا آقای رئیس سرای سالمندان محکوم به دیه او شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهـر ، یکی از مدیران ادارات کل بهزیستی در یکی از استانهای شمالی کشور است که به دنبال سهل‌انگاری در پرداخت حق بیمه مسئولیت گرفتار مخمصه هزینه دیه یک بانوی 78 ساله شده است.

شاید سوال کنید آیا این مدیر قتل غیرعمد کرده؟ یا با این مادر کهنسال ماجرا تصادف کرده است؟ پاسخ منفی است. داستان از این قرار است که این فرد به عنوان مدیر یک مرکز نگهداری از سالمندان در سال ۱۳۹۲ در روزی که به دلیل شلوغی کار بابت برگزاری یک جشن ناخواسته با گزارش مددکاران این مجموعه متوجه می‌شود که  یکی از مددجویان که زنی سالخوره است در حین برگزاری مراسم از مرکز نگهداری خارج شده و اثری هم از او نیست.

این مادر سه روز و سه شب در شهر متواری می‌شود و از آن جایی هم که آلزایمر داشته و حالت خوشی هم نداشته چند روز اول در شرایطی که در تصور مردم گدایی مثل خیلی از مستمندان موجود در کوچه و خیابان روزگار می‌گذراند.

طبق اظهار شاهدان ماجرا هرچند این زن سالخورده در روز آخر حیاتش نزدیک به خانه سالمندان هم شده بود اما باز به طور اشتباهی به سمت باغات اطراف آسایشگاه تغییر مسیر می‌دهد که روز بعد ماموران نیروی انتظامی جسد وی را در حالی که به دلیل ضعف شدید جسمانی و همچنین سرمای شب گذشته تکیه داده به دیوار یکی از باغات پیدا می‌کنند.

پزشکی قانونی علت مرگ را بیماری قدیمی این متوفی و همچنین تحلیل قوای جسمانی عنوان می کند و حالا فرزندان زیاد این مادر سالخورده که به قول کادر این خانه سالمندان چند ماه یک بار هم به او سرنمی‌زدند بعد از شنیدن خبر مرگ مادرشان از مدیر آسایشگاه شکایت می‌کنند.

هرچند روزهای اول بنا به درصد ناچیز تقصیر مدیر در وقوع این اتفاق فرزندان این مادر قول رضایت می‌دهند اما حالا پایشان را در یک کفش کرده و از مدیر آسایشگاه طلب دیه دارند و حاضر هم نیستند درصدی را از مبلغ محکوم‌به رضایت دهند.

عباس کشانی، مدیر امور استان‌های ستاددیه کشور در خصوص این پرونده گفت: با عنایت به این که نامبرده زندانی نبوده و رسالت ستاددیه تنها دستگیری از افرادی است که به ناخواسته روانه حبس شده و هم اکنون نیز در زندان به سرمی‌برند لذا موضوع با وجود عدم توانایی شخص خاطی در کمیته مددجویان ویژه ستاددیه مطرح و مورد موافقت برای اعطای تسهیلات قرار نگرفت.

وی دربند و آبرومند بودن مددجویان را از الویت‌های اصلی برای رسیدگی به هر پرونده در این نهاد حمایتی اعلام کرد و افزود: موضوع بسط فرهنگ بیمه در تمام شئون زندگی فردی و حوزه اداری ضرورتی است که نیاز آن بیش از پیش در عصر فعلی بنا به بالا رفتن مبلغ دیه و جبران خسارات احتمالی از یک حادثه یا سانحه احساس می‌شود؛ چنان چه در این پرونده مفتوحه مشاهده می‌کنیم مبلغ 825 میلیون ریالی دیه که بنا به تقصیر مدیر این خانه سالمندان به او تحمیل شده از او سلب تکلیف می‌شد.

کشانی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌ها و البته گستردگی دامنه برخی معضلات اجتماعی و آسیب‌های دامنه‌دار آن‌، عدم توجه به مقوله بیمه گاه جبران یک خسارت را برای یک فرد یا خانواده ناممکن ساخته و در مقابل به دلیل نرخ بالای اقدامات پزشکی و درمانی در شدت جراحت و مشکلات آسیب‌دیدگان یک اتفاق ناخواسته هم ممکن است بسیار سخت و سنگین تمام شود.

مدیر امور استان‌های ستاددیه کشور اظهار کرد: اهتمام در قرار گرفتن زیر چتر حمایتی بیمه‌ها ضمن ایجاد حاشیه امنی برای انجام یک فعالیت خلاقانه و در مواردی با ضریب خطای بالا، می‌تواند در روز مبادا دستگیر افرادی باشد که بدون این کارکرد پوششی شاید هرگز قادر به جبران خسارت‌ها نباشند.

ستاد دیه کشور در روزهای پایانی سال از شهروندان و خیرین درخواست کمک برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد دارد تا با سین سخاوت نیکوکاران کشوری در ایام نوروز زمینه حضور این زندانیان را در نزد خانواده‌هایی منتظر فراهم نماید.

نیکوکارانی که تمایل دارند با هر استطاعت مالی در آزادی این افراد نیازمند و آبرومند سهیم شوند، می‌توانند با تلفن های همراه خود (بدون صرف وقت و هزینه‌ای) و بدون نیاز به اینترنت از طریق سامانه # 7777 *780 *  همیار ستاد دیه در این امر خداپسندانه باشند.

انتهای پیام /

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد کلیک: ۲,۳۴۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.