English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دردسـر چک‌های برگشتی برای ستاد دیــه

مدیرعامل ستاددیه کشور زندانیان چک را با جمعیتی قریب به 5500 زندانی بیشترین طیف مددجویان جرایم غیرعمد اعلام کرد و گفت: این کثرت از پرونده های مفتوح وقت و فرصت زیادی را از تمامی همکاران استانی ما گرفته و دردسرهایی هم داشته است.

 

قدس آنلاین- سیدهادی کسایی زاده : اسدالله جولایی که ۲۵ سال است مدیرعامل ستاد دیه کشور است در کارنامه کاری خود عنوان‌های معاون دادستان انقلاب اسلامی ایران ، معاون دادستان انقلاب اسلامی تهران و عضو کمیته استقبال از امام خمینی (ره) را دارد. البته این چهره ماندگار در عرصه کارهای خیریه، پیشنهاد وزارت صنایع در دولت شهید رجایی و حتی استانداری و شهرداری تهران را هم داشته، اما همچنان به دنبال کارهای سخت و عام المنفعه است.

 با وضو وارد می‌شویم

رئیس ستاد مردمی دیه در گفت‌وگو با «قدس» می‌گوید: محل کار ما معبد است، یعنی جایی مقدس که همه با عشق در آنجا کار می‌کنیم. با وضو هستیم و بسم الله هم نخستین کلام هنگام ورود به ستاد دیه کشور است. نه کسی دیر می‌آید و نه کسی زود به خانه می‌رود.

این پاسخ جولایی در مورد پرسشی بود که مطرح کردیم که چقدر تخلف در سطح ستاد دیه کشور رخ می‌دهد؟

او البته منکر تخلف نمی‌شود و می‌گوید: تخلف هست، اما آن‌قدر کم که فکرش را نمی‌کنید. هیأت امناهای استان‌ها همه بازرس دارند و تمام مراحل کار برای جلب مشارکت‌های مردمی و آزادی زندانیان رصد می‌شود.

 ضرورت نظارت ستاد دیه بر آزادی زندانیان

رئیس ستاد دیه کشور در پاسخ به اینکه آیا خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند برای آزادی زندانیان فراخوان جلب مشارکت‌های مردمی دهند، می‌گوید: ما به نوعی زیر نظر سازمان زندان‌ها کار می‌کنیم، اما هویت و اصالت ستاد و مردمی بودن آن را حفظ کرده‌ایم. از آنجایی که عضو هیأت امنای این ستاد رئیس سازمان زندان‌هاست اهمیت کار ستاد مشخص می‌شود.

کار ما خیلی خاص است و با آبرو و پرونده مردم سر و کار داریم. حالا اگر این فراخوان با نظارت ستاد دیه باشد، مانعی ندارد. پرسیدیم، یعنی قانونی داریم که می‌گوید خیریه‌ها باید زیر نظر ستاد دیه برای آزادی زندانیان کار کنند؟

جولایی در پاسخ می‌گوید: قانونی نداریم، اما عقل حکم می‌کند برای حفظ حرمت زندانی و خانواده او و اقدام صحیح برای آزادی زندانی، با ستاد دیه هماهنگ باشند.

 جلوی کار بنیاد تعاون زندانیان گرفته شد

اسدالله جولایی در پاسخ به اینکه دیده شده بنیاد تعاون زندانیان اقدام به جلب مشارکت‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده، در حالی که اصل کار با ستاد دیه است، می‌گوید: این بنیاد هم وصله تن قوه قضاییه و سازمان زندان‌هاست، اما جلوی این اقدام گرفته شد و رئیس سازمان زندان‌ها هم دستور داد این کار انجام نشود.

یکی از پرسش‌های مرسوم زندانیان این است که وقتی مددکار زندان و ستاد دیه تنبل است، روند بررسی پرونده و آزادی زندانیان غیرعمد عقب افتاده و اصلاً شاید انجام نشود. جولایی در پاسخ می‌گوید: مددکار تنبل نداریم.

من حتی خودم وارد زندان‌های کشور می‌شوم و رو در رو با زندانیان جرایم غیرعمد در مورد پرونده‌هایشان گفت‌وگو می‌کنم. هم زندان مددکار دارد و هم خود ستاد و به همین دلیل است که کار‌ها انجام می‌شود و پیش می‌رود.

اما چرا ستاد دیه برنامه چشم انداز ندارد؟ رئیس ستاد دیه پاسخ می‌دهد: نیاز نداریم، چون زندانیان در حال ورود و خروج هستند، اما شیوه نامه داریم، مثلاً برای امسال مقرر کردیم اولویت آزادی با زنان سرپرست خانوار، جوانان زیر ۱۸ سال، مردان بالای ۶۵ سال و بیماران صعب‌العلاج باشد.

 5 هزار زندانی چک در زندان‌های کشور

رئیس ستاد دیه کشور از اینکه ۵۰ درصد زندانیان دیه، گواهینامه ندارند و ۱۰ درصد هم بیمه نامه ندارند، گلایه می‌کند و می‌گوید: سال آینده دیه گران‌تر می‌شود، هرچند ارزش انسان به این مبلغ دیه نیست و بالا‌تر است، اما کار سخت‌تر می‌شود.

با این حال غیر از موضوع تصادفات رانندگی بحث چک هم دغدغه ستاد دیه است. وقتی بی‌حساب و کتاب دسته چک صادر می‌شود، آخرش می‌شود ۵۰۰۰ زندانی چک آن هم غیرعمد، حالا کلاهبرداری‌ها خودش بحث طولانی دارد.

 افزایش بودجه ستاد را قبول نکردیم

جولایی که دوستی قدیمی با محمود احمدی‌نژاد در بستر همکاری داشته، در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت حسن روحانی مانند دولت قبل اعتبارات خوبی برای صندوق ستاد دیه در نظر گرفته، می‌گوید: مشکلات تحریم و خزانه کشور موجب شد تا از دولت کمکی قبول نکنیم. حتی در بودجه سال گذشته افزایش بودجه به ستاد تعلق گرفت که ستاد قبول نکرد، چون می‌دانستیم دولت مشکل دارد و همچنان با کمک‌های مردمی کار را پیش می‌بریم.

اما در گلریزان ماه مبارک رمضان، رئیس جمهور ۱۴۰ میلیون تومان کمک نقدی کرد. موضوع بعدی سوء استفاده‌های برخی افراد پولدار، چهره و سودجو بود که با آزادی زندانی می‌خواهند برای خود و انتخابات آینده کسب اعتبار کنند. جولایی در این باره می‌گوید: نامزدها بدون تبلیغ می‌توانند زندانی آزاد کنند، ما موردی نداریم. اما نباید در پوسترهای تبلیغاتی این اقدام خداپسندانه را جار بزنند. به نوعی نباید شخصیت زندانی را فروخت. حتی برخی نمایندگان فعلی هم درخواست بازدید داشتند که موافقت نشد.

 حراج ساعت طلای امیر کویت

حاج اسدالله جولایی از جلسات خصوصی خود با محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری چنین می‌گوید: به احمدی‌نژاد پیشنهاد دادم جلسات اداری استان و شهرستان‌ها را در روستا‌ها تشکیل دهد و این یعنی استعدادیابی روستا در بخش آب، کشاورزی، دامپروری، خانواده و حتی تولید علم.

همین دیدار‌ها موجب شد تا یک روز آقای احمدی‌نژاد یک ساعت طلا را که هدیه امیر کویت به رئیس جمهوری اسلامی ایران بود، به ستاد دیه هدیه دهد که حدود ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد اما می‌خواهیم در قالب طرح همت عالی این ساعت را با مبلغ پایه ۲۰۰ میلیون تومان حراج کنیم.  موضوع دایمی شدن قانون بیمه شخص ثالث هم مهم‌ترین دغدغه ستاد دیه و بخصوص آقای جولایی است، قانونی که اصرار‌ها و تلاش‌های وی بود تا تصویب شود و حالا باز هم تلاش می‌کند تا پس از پنج سال اجرای آزمایشی، این قانون برای همیشه ماندگار شود.

رئیس ستاد دیه می‌گوید: قبلاً ۵۰ هزار زندانی دیه در زندان داشتیم، اما با تصویب این قانون این عدد به ۱۲۰۰ راننده رسید. حالا قانون در شورای نگهبان است تا مهر نهایی ذیل آن ثبت شود، اما یک مشکل وجود دارد و آن اینکه ستاد دیه زورش به بیمه مرکزی نرسید تا این نهاد نصب بیمه نامه شخص ثالث را روی شیشه خودرو‌ها اجباری کند. با این کار پلیس می‌فهمد کدام راننده بیمه نامه دارد یا ندارد و اصلاً تاریخش تمام شده یا نه و همین از وقوع جرم جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام /

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
تعداد کلیک: ۴,۴۹۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • محمد علی لهراسبی
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۰:۴۵
  • 0
  • 0
    1

خدا قوت و خسته نباشید خدمت حاج آقای جولایی . اجرشان با صاحب الزمان (عج) .


امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.