English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

نابودی ۶ زندگی به خاطر یک فرهنگ ساچمه‌ای

حادثه‌ای ناگوار که منجر به فوت شد جوانی ۳۵ ساله ، بی سرپرست شدن سه بچه و همسر و گرفتاری مقصر حادثه در زندان شده است.

به گزارش خبرنگار قضایی تسنیم، «حیدر» که خود سرپرست یک خانواده 6 نفره است، با یک بی‌احتیاطی در نگهداری اسحله شکاری با قتل ناخواسته دوست صمیمی خودش 4 فرزند او را یتیم و همسرش را برای تامین مایحتاج خانه کارگر این خانه و آن کرد.

علیرغم این که سال‌هاست وجود اسحله در بین ساکنان اقوام حاشیه نشین دامنه زاگرس ماهیت حفاظتی خود را از دست داده است اما با وجود این ابزار نامتعارف تفنگ‌های ساچمه‌ای هنوز به تعداد زیادی در سیاه‌چادرهای عشایر شریف استان‌هایی چون لرستان پیدا می‌شود.

هرچند این عادت قدیمی در مناسبت‌های مختلف اقوام حاضر در دشت‌های باز و روستاها رنگ و بوی دیگری دارد اما تمایل به داشتن اسلحه شکاری و حمل آن در شهرهای استان هم مشتریان خاص خودش را دارد.

« حیدر – الف » 53 ساله که تعمیرکار ادوات کشاورزی بود یکی از همین افرادی است که به دلیل خطای محض در اثر استفاده غیرکاربردی از همین وسیله پرخطر محکوم به پرداخت دیه یک مسلمان شده و در ادامه به سبب عدم توانایی در پرداخت دیه بیش از یکسال است که در زندان خرم آباد به‌ سرمی‌برد.

نامبرده در یک روز بهاری اسحله شکاری خود را برداشته و برای تفریح و شکار به همراه دو نفر از دوستانش به کوههای اطراف شهرستان نورآباد می‌رود که بعدازظهر همان روز بعد خاطره‌انگیز حین بازگشت در طول مسیر سنگلاخ جاده در شرایطی که اسحله او به دلیل یک سهل‌انگاری در حالت ضامن قرار نداشته در دست اندازی بزرگ ناخواسته با برخورد شدید اسلحه، گلوگه‌ای به سمت راننده خودرو که از دوستان بسیار صمیمی وی بود شلیک می‌شود.

این زندانی در شرح واقعه می‌گوید: موضوع آن قدر اتفاقی بوده که علی‌رغم این شلیک با وجود مشاهده خون و رنجش شدید فرد آسیب دیده حتی به ذهن‌مان نرسید که خودرو را متوقف کنیم و جای راننده را عوض کنیم برای همین با وجود رنجی که احساس می‌کردیم از ناحیه گردن او را بسیار اذیت می‌کند تنها به عذرخواهی کوچک بسنده کردم و امیدوار بودم هر چه زودتر به شهر برسیم تا با مراجعه به یک مرکز درمانی جراحتی که خیلی کوچک هم به نظر می‌رسید را درمان کنیم؛ اما چند دقیق بعد رفیق و هم‌محلی قدیمی‌ام کنار جاده توقف کرد و سرش را آرام بر روی فرمان ماشین گذاشت و در عین ناباوری برای همیشه چشمانش را بست.

به گفته توکل شاکرمی، مدیرعامل ستاددیه شعبه لرستان در حال حاضر در این استان 6 نفر بابت خطای محض ناشی از همین تیراندازی‌های معمول گرفتار محکومیت حبس هستند که با عنایت به این که بسیاری دیگر از این موارد مشابه به دلیل قوم و خویشی منجر به طرح شکایت نمی‌شوند و این آمار بیش از این است لذا جدیت در فرهنگ‌سازی این موضوع و برخورد قاطع و قانونی با حاملان این اسلحه‌های خانه‌مان سوز بیش از پیش لازم به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: هر از چند گاهی شاهد اینگونه حوادث ناگوار هستیم که همانند حادثه مذکور در اثر یک غفلت یک نفر ، چندین خانواده دچار مشکل شده اند . از یک طرف همسری که با سن کمتر از 30 سال و داشتن سه فرزند خردسال بی سرپرست شده و پدر و مادر پیری که فرزند جوان خود را از دست داده اند تا شخص مقصر حادثه که مسبب حادثه شده و حال حاضر بخاطر عدم توانایی در پرداخت دیه تحمل حبس می کند.

انتهای پیام/

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد کلیک: ۲,۴۵۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 5.0  (1 رای)
  • امید
  • ۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۸:۳۲
  • 5
  • 0
    0

تشکر از زحمتکشان بی ریا


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.