English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سیستان و بلوچستان کمترین آمار طلاق را در کشور دارد

سیستان و بلوچستان با جمعیت دو میلیون و 800 هزار نفری خود و با وجود این که در بسیاری از مناطق این استان با وسعت 950 کیلومتری سنت ازدواج به طور رسمی ثبت نمی‌شود اما کمترین آمار طلاق را در این منطقه شاهدیم.

طلاق در ظاهر به عنوان آخرین راه خلاصی از اختلافات و درگیریهای زوجین معضلات اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد که نه تنها حال بلکه آینده افراد و حتی جامعه را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. قدم زدن در ورته خیال و رویای ساختن زندگی ایده آل، راه مشقت باری تا رسیدن به معشوق دارد، یافتن همسفری همیشگی و همراهی یکرنگ در دنیای رنگارنگ کنونی کاری دشوار اما شدنی است. همیشه شنیده ایم ساختن سخت و ویران کردن آسان است اما تجربه آن، چیزی متفاوت است وقتی که بنای زندگی برباد رود. طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوج ها در هنگام ازدواج وجود داشته از بین می رود. طلاق معمولاً وقتی رخ می دهد که استحکام رابطه زناشویی از بین می رود و میان زوج ها ناسازگاری و تنش وجود دارد.

مهریه جبران کننده شکست نیست

شاید بتوان گفت زنان به دلیل موقعیت اجتماعی و شرایط جامعه در طلاق بیشترین ضربه را می بینند اما در واقع شکست حاصل از طلاق بر هر دو طرف تاثیر می گذارد و در صورتی که این دو، فرزند داشته باشند بیشترین خطر متوجه آینده فرزند یا فرزندان می شود.گرچه حقوقی مانند مهریه تا حدی به زنان در ادامه زندگی آینده کمک می کند اما ضربه وارد شده از جدایی هرگز جبران نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از زنان مطلقه زاهدان که خود را «ر.ص» 32 ساله معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود شش سال است که از همسر خود جدا شده و با مادرم زندگی می کنم.

وی ادامه داد: پس از طلاق هیچ منبع درآمدی نداشتم و مجبور بودم در خانه مادر خود زندگی کنم و از آنجاییکه پدرم نیز سالها قبل از مادرم جدا شده بود برای کاهش فشارهای روحی رو به اعتیاد آوردم.

وی افزود: اگر در زمان مشاجره و اختلاف کمی کوتاه می آمدم هم اینک زندگی بهتری داشتم.

وی بیان کرد: تنها درآمد من حقوق بازنشستگی مادرم است که کفاف زندگی ما را با خانه ای اجاره ای و یک خواهر مجرد دم بخت نمی دهد.

این خانم گفت: در جامعه به زن مطلقه با دید متفاوتی نگاه می شود و مشکل اعتیاد که به آن اضافه شود دیگر نمی توان به راحتی زندگی کرد.

وی افزود: مهریه برای ادامه زندگی هیچ کمکی به افراد نمی کند حال آنکه بسیاری از زنان از جمله خود من از این حق گذشتم تا زودتر از همسر سابقم جدا شوم.برای خواهر کوچکم چند خواستگار آمد اما با دیدن شرایط زندگی من و مادرم خانواده این افراد پشیمان شدند.

ثبت نکردن ازدواج در سیستان و بلوچستان بزرگترین مشکل است

زنان مشکلات خاص خود را در اجتماع دارند و ضربه ای که طلاق به این قشر شکننده وارد می کند غیر قابل جبران است و در این میان چنانچه ازدواج به ثبت نرسد هیچ حق قانونی برای زنان وجود ندارد که متاسفانه برخی از زنان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف با این معضل رو به رو هستند.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گستردگی، پراکندگی و موقعیت سیستان و بلوچستان مشکلات موجود در آن نیز تا حدی با سایر استان ها متفاوت و در سایه این مسائل زنان و کودکان بیش از سایر اقشار اجتماع با مشکل رو به رو هستند و سلامت جسمی، عاطفی و روانی آنان نیز در معرض خطر است.

ام کلثوم موذن ادامه داد: بزرگترین مشکل مربوط به ازدواج و طلاق در سیستان و بلوچستان ثبت نکردن این موارد و در نتیجه ضایع شدن حقوق زنان است.

وی افزود: فقر، فحشا، اعتیاد، دزدی و مانند آن از معضلات اجتماعی است که پس از طلاق به ویژه برای زنان بوجود می آید زیرا بار زندگی بر دوش این افراد می افتد.

وی تصریح کرد: ثبت نکردن ازدواج ها در سیستان و بلوچستان به دلایل مختلفی از جمله عدم نیاز به رای دادگاه برای سن قانونی ازدواج و اجازه همسر اول برای ازدواج های بعدی رخ می دهد.

سیستان و بلوچستان کمترین آمار طلاق را در کشور دارد

سیستان و بلوچستان با جمعیت بیش از دو میلیون و 800 هزار نفری خود حدود 11.5 درصد از گستره کشور را در برگرفته و جوانترین استان کشور معرفی شده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان کمترین آمار طلاق را در کشور دارد.

رضا راحت دهمرده افزود: در این استان به ازای هر 12 ازدواج یک طلاق به ثبت می رسد در حالی که این آمار در شهرهای بزرگتر به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق را نشان می دهد و در شهری مانند تهران نیز به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود در 9 ماه نخست سالجاری 16 هزار و 854 واقعه ازدواج در سیستان و بلوچستان رخ داده که بیشترین ازدواج ها مربوط به مردان 20 تا 24 ساله و دختران 15 تا 19 ساله بوده است. میزان طلاق در 9 ماه نخست امسال در این استان معادل 381 فقره بوده و میانگین سن طلاق 32 سال برای مردان و 28 سال برای زنان است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 75 هزار و 881 واقعه ولادت از ابتدای امسال تا کنون در استان ثبت شده که 38 هزار و 938 نفر آنان پسر و 36 هزار و 943 نفر دیگر دختر هستند. بر اساس آخرین آمارها جمعیت سیستان و بلوچستان دو میلیون و 830 هزار نفر است.

بارها شنیده ایم که ازدواج همچون هندوانه ای با درب بسته است که هیچکس از آینده آن نمی داند اما با کمی تفکر می توان بهترین راه را انتخاب کرد تا یک عمر پشیمانی به بار نیاید و زندگی به جایی نرسد که بگوییم یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است.

انتهای پیام /

۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۱۳
تعداد کلیک: ۲,۵۴۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.