English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

ضرورت سوق دادن کمک‌های مردمی به سمت جریان‌سازی فرهنگی

ستاد دیه به‌دلیل ضرورت امر لازم است ضمن انجام رسالت‌اصلی خود در راستای آزادی مددجویان‌غیرعمد با ارائه راه‌کارهایی ضمن تبلیغ صحیح بخشی از کمک‌های مردمی را در امر آموزش و فرهنگ‌سازی صرف کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، منشأ محبوس شدن در زندان همیشه انجام اعمال خلاف قانون و مرتکب گناه شدن نیست بلکه گاهی سهل انگاری‌ها، ساده لوحی‌ها و فراموشکاری یک انسان را به پشت میله‌های زندان می‌راند.

فراموش کردن تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث، تمدید نکردن گواهینامه، ضمانت به قصد کمک بدون آگاهی کامل از پشتوانه مالی و یا رفتاری فرد متقاضی، انتخابی اشتباه برای ازدواج که با مهریه سنگین نیز همراه است، تصادفات غیرعمد و موارد متعدد دیگر همه از جمله عواملی محسوب می‌شوند که برخی را روانه زندان کرده است.

فردی که در زندان محبوس می‌شود نه تنها سلامت روانی خود بلکه سلامت روحی و جسمی خانواده خود را نیز در خطر می‌اندازد، به نحوی که محیط جرم خیز زندان بستری برای آشنایی نوجوانان با سایر بزهکاری‌ها می‌شود. همچنین عدم حضور پدر در خانواده، سایر اعضا را با مشکلات مادی و روی آوردن به راه‌های خلاف برای کسب معیشت و یا نبود مادر سبب بروز مشکلات تربیتی و عاطفی برای فرزندان می‌شود.

در این راستا آگاهی دهی و آموزش به شهروندان یکی از ارکان اساسی برای مبارزه با جرم‌های غیرعمد محسوب می‌شود. یکی از مجموعه‌هایی که در این میان به کمک آمده است ستاد دیه و کمک به زندانیان نیازمند است، در تاریخچه این ستاد آمده است که در ماه مبارک رمضان سال 1369 اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان برپا شد و پایه‌های این نهاد خیریه با عنوان ستاد دیه سازمان زندان‌ها، شکل گرفت.

ستاد دیه در سال 1376  با ساختار جدید به عنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد، با هدف کمک به آزادسازی زندانیان نیازمندی که در زندا‌ن‌ها محبوس هستند، با ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها، فعالیت خود را  در سراسر کشور تداوم بخشید.

ستاد دیه با گذشت 25 سال از آغاز فعالیت خود با تشکیل شعبی در سراسر کشور توانسته ارتباط خوبی با نیکوکاران و نهادهای خیریه برقرار ساخته و زمینه رهایی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد فراوانی را فراهم کند.

این مشارکت‌های مردمی و خداپسندانه می‌تواند علاوه بر آزادسازی زندانیان زمینه کاهش جرم را نیز فراهم کند، به نحوی که ستاد دیه بخشی از این مبالغ را صرف آموزش‌های فرهنگی پیشگیری از جرم کند. کمک‌های مردمی به همان اندازه که می‌تواند با آزادسازی زندانیان به خانواده‌ها کمک کند، می‌تواند با هزینه شدن در بخش آموزشی نیز دو چندان به کمک کانون خانواد‌ه‌ها از ابعاد مختلف بیاید.

خالی از لطف نیست اگر ستاد دیه و کمک به زندانیان نیازمند در کنار فعالیت‌های مالی، در زمینه آموزش عموم شهروندان نیز گام بردارد، چرا که تا زمانی که درد از ریشه درمان نشود، درمان سطحی و مقطعی مؤثر نخواهد بود.

تا زمانی که فرهنگ استفاده از چک، شرایط ضمانت از سایرین، فلسفه مهریه و ضرورت استفاده از بیمه نامه به عنوان یک حامی و ... در افراد نهادینه نشود، همچنان افرادی هستند که دچار مشکل می‌شوند و ستاد دیه درصدد کمک به آنان برمی‌آید، در صورتی که با ارائه آموزش‌های پیشگیری از جرم نه تنها تعداد متقاضیان استفاده از خدمات آنان کاهش می‌یابد بلکه با بزهکاری و آسیب‌هایی که یک فرد زندانی و خانواده وی را تهدید می‌کند که در نهایت ضربه به سلامت جامعه وارد می‌شود نیز مبارزه شده است.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: این نهاد می‌تواند در زمینه ارائه آموزش‌های مرتبط با پیشگیری از جرم فعالیت داشته باشد اما این مهم کمک سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی را نیز می‌طلبد.

آنچه ضروری می نماید ورود نهاد دغدغه‌مند به حوزه آموزش و پیشگیری است و الا تمام سازمان‌های فرهنگی را می توان متولی دانست و کماکان کاری انجام نشود.

انتهای پیام /

۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۲۲
تعداد کلیک: ۲,۸۰۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.