English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اقدامات ستاددیه در بحث پیشگیری مفید اما کافی نیست

دادیار ناظر اداره زندان مرکزی اردبیل گفت: عملکرد ستاددیه در امر پیشگیری هرچند خوب و مفید است ولی کافی نیست و ضرورت حضور بیشتر این نهاد مردمی در امر فرهنگ‌سازی لازم به‌نظر می‌رسد.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، «لطفی» دادیار ناظر اداره زندان مرکزی استان اردبیل گفت: به طور کلی زندانیان از دادیار ناظر زندان توقع دارند در چهارچوب مقررات به مشکلات آنها رسیدگی و به صورت مستمر با حضور در زندان به نحوی که مددجویان قادر به ملاقات دادیار ناظر زندان باشند به حقوق زندانیان توجه داشته باشد و درصدد برطرف کردن مشکلات آنان باشد.

 وی افزود: از زمانی که دفتر امور زندانیان به دستور رئیس قوه قضاییه تشکیل شد، در هر حوزه قضایی دفتری به نام دفتر امورزندانیان با نظارت رئیس حوزه قضایی و همکاری قضات ناظر زندان شکل گرفت و هنگامی که یک شخص وارد زندان می‌شود برای او پروندهای جداگانه توسط دفتر امور زندانیان تشکیل می‌گردد که واحدهای اجرای احکام و شعبه صادر کننده رای در این راستا مکلفند تصویری از قرار و برگ اعلام محکومیت (یا بازداشت موقت) را به زندان ارسال کنند تا در اختیار قاضی ناظر زندان قرار گیرد و به ثبت برسد.

لطفی، افزود: از این هنگام زندانی زیر نظر مستقیم قاضی ناظر زندان قرار میگیرد که هم نوایی در ارتباط با زندانی ظرفیتی کم نظیر است. با استفاده از این ظرفیت می‌توان به سازماندهی کردن شرایط زندان با استانداردهای پذیرفته شده کمک کرد.

وی با اشاره به محل خدمتی قاضی ناظر گفت: دادیار ناظر زندان به عنوان قاضی دادسرا و مستقر در دادسراست اما باید مطابق آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و «ماده ۱۹ دستورالعمل سازماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها» به صورت مرتب و مستمر در زندانها حضور یابد و به مشکلات زندانیان رسیدگی کند. لیکن با هماهنگی به عمل آمده با اداره کل زندانها دادیار ناظر زندان در داخل زندان مستقر بوده و به مشکلات قضایی زندانها رسیدگی می نمایند.

دادیار ناظر زندان اردبیل با بیان وظایف یک دادیار گفت: رسیدگی به مشکل زندانیان به ویژه مشکلات قضایی آنان از قبیل ادعای عدم پذیرش تامین توسط قضات دادسرا، طولانی شدن ایام بازداشت، داشتن ادله و اسناد لازم درخصوص عدم توجه اتهام، طولانی شدن فرآیند رسیدگی در دادسرا، محاکم بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور و... را بررسی و انعکاس مشکلات به مقامات قضایی ذیربط (ماده ۱۹دستورالعمل سازماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها) از وظایف قاضی ناظر زندان است. همچنین حضور مستمر در شورای طبقه بندی زندان حداقل هفته‌ای یکبار و اظهارنظر درخصوص درخواست مرخصی، آزادی مشروط و عفو زندانیان واجد شرایط طبق از دیگر وظایف قاضی ناظر زندان است.

لطفی در ارتباط با وضعیت زندانیان با شرایط خاص تصریح کرد: در بدو ورود هر زندانی به زندان باید از صحت و سلامت مزاجی و گوارشی، گزارشی تهیه شود در همین راستا شخص ابتدا به بهداری زندان برده می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد و این مهم به طور ماهانه یک بار صورت می‌پذیرد تا اگر زندانی دچار بیماری باشد تحت مداوا قرار بگیرد. بهداری زندان باید تمامی وسایل مورد نیاز را برای درمان بیماران مهیا کند تا نیاز به خروج زندانی از زندان نباشد و نظارت بر چگونگی این موارد بر عهده قاضی ناظر زندان است. زمانیکه نیاز به خروج زندانی از زندان برای درمان باشد اجازه قاضی ناظر زندان ضروری بوده ودر مواردی که خروج شخص ضروری است و به قاضی ناظر زندان دسترسی نباشد، عمل انجام شده و بعد مراتب به اطلاع قاضی ناظر زندان خواهد رسید.

وی با اعلام این‌که هم اکنون تعداد ۴۱۶ زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند، گفت:  از این تعداد ۸۰تن مهریه ، ۱۹تن نفقه ،۲۹۰تن مالی و۲۷تن دیه میباشد .

دادیار ناظر اداره زندان مرکزی استان اردبیل ادامه داد: درخصوص محکومین مالی بلافاصله درخواست آن‌ها از طریق مددکار زندان اخذ شده و در شورای طبقه‌بندی زندان مطرح و با نظر شورا و پس از اخذ تأمین مناسب با امتیاز رای باز یا نیمه باز موافقت شده و در اردوگاه کار درمانی و حرفه‌آموزی استان نگهداری می‌شوند و بنیاد تعاون استان با عقد قرادادها با شرکت ها یا ادارات در جهت اشتغالشان اقدام می‌نماید.

لطفی در خصوص محکومین به پرداخت مهریه یادآور شد: روسای شعبات دادگاه خانواده در مورد زندانیان مهریه با عنایت به ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱خوشبختانه این مهم را به صورت یک رویه برای خود قرار داده‌اند که فرد با هر میزان مهریه صرفاً در اجرای احکام مدنی بابت ۱۱۰سکه روانه زندان می‌شود و در صورت فراهم کردن تامین مناسب از سوی خانواده محکوم‌علیه بسیار مؤثر است. چرا که قبل‌تر برای مهریه‌های سنگین روانه زندان می‌شدند که از پس فراهم کردن تامین مناسب برنمی آمدند و به همین خاطر نمی توانستند از مرخصی و سایر امتیازات زندان استفاده کنند.

وی با اشاره به مصائب خانواده‌های زندانیان جرائم غیرعمد گفت: کمک به فردی که به دلیل جرم غیرعمد و غیر عامرانه‌ای روانه زندان می‌شود تنها کمک به فرد زندانی نیست بلکه بیشتر کمک به خانواده او و مساعدت در توسعه سلامت یک جامعه است.

دادیار ناظر اداره زندان مرکزی استان اردبیل با اشاره به عملکرد ستاد دیه گفت: عملکرد این نهاد مردمی هرچند خوب و مفید است ولی کافی نیست و ضرورت حضور بیشتر این ستاد در زمینه‌های فرهنگ‌سازی نیز همچون بحث درمان لازم به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: ستاددیه می‌تواند با افزایش فعالیت‌های خود در بخش پیشگیری و ارائه راهکارهای کارشناسانه در جهت جلوگیری از استمرار ورود به زندانیان جرایم غیر عمد بویژه مهریه و مالی بیش از پیش آمار زندانیان کشور را کاهش دهد.

لطفی تصریح کرد: بهترشدن روند رسیدگی به پروندهها در ستاددیه مستلزم تکمیل بودن پرونده واقدام سریع زندان و ارسال دقیق مدارک مورد نیاز درجهت مطرح شدن و بررسی سریع پرونده‌ها در ستاددیه می‌باشد و در بحث کاهش ورود زندانیان جرایم غیرعمد به زندان‌ها همان‌طور که مطرح شد ستاددیه باید فعالیت‌های آموزشی خود را طبق یک برنامه مدون و مستمر از طریق صدا وسیمای استان گسترش دهد و از اموری که باعث محکوم شدن فرد از باب جنبه مالی می‌شود مردم را آگاهی دهد.

انتهای پیام /

۱۸ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۶
تعداد کلیک: ۲,۵۱۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.