English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

هدف ستاد دیه کاهش جمعیت کیفری زندانهاست

رئیس کل دادگستری و رئیس هیات مدیره ستاد دیه شعبه استان گفت: هدف ستاد دیه در سرتاسر کشور کاهش جمعیت کیفری زندانها است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور،  یدالله موحد در نشست هیات مدیره ستاد دیه شعبه کرمان که در محل دادگستری کل این استان برگزار شد، با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی در مقوله حبس زدایی و هم چنین جرم زدایی گفت: در این راستا ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه با کمک به زندانیان نیازمند و آبرومندی که نه بر حسب سوء نیت مجرمانه بلکه تنها بر حسب یک اتفاق روانه حبس شده‌اند، اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است.

وی با اشاره به منابع غیردولتی این نهاد مردمی افزود: طی برنامه دو سال اخیر ستاددیه تصمیم دارد کمتر از منابع دولتی استفاده کرده و با عنایت به این‌که این ستاد امکان فعالیت‌های تجاری را ندارد با این وجود باز اعتبار اصلی ستاددیه برای آزادسازی مددجویان غیرعمد از منابع مردمی و عواید حاصل از برگزاری جشن‌های گلریزان تامین می‌شود.

ضرورت حضور خیرین در بحث اخذ گذشت از خیرین

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: ستاد دیه در یک همکاری سه جانبه که یک طرف آن شخص زیان‌دیده و خانواده او هستند تلاش دارد با تعامل و گفت‌وگو بدون مجازات حبس مشکلات هم آسیب رسان و هم زیان دیده  را برطرف کند که برای ساماندهی در موضوع اخذ گذشت رضایتمندانه هم به مانند موضوع جلب مشارکت‌های مردمی در راستای استخلاص محکومان واجد شرایط همیاری خیرین خصوصی لازم به نظر می‌رسد.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه شعبه استان با تاکید بر افزایش برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ستاددیه گفت: در کنار ارتقای سطح فرهنگ عمومی باید جامعه به سمتی هدایت  شود که خود شکات و طلبکاران برای اخذ هر چه زودتر مبلغ بدهی یا دیه نسبت به مجازات حبس تمایل نداشته باشند.

موحد با اشاره به نتایج تصویب قانون جدید مجازات اسلامی گفت: تاکنون با عنایت به اصلاحات صورت گرفته 400 نفر از آمار زندانیان مرکز استان کرمان (زندان مرکزی) کاسته شده و این جای امیدواری و خوشحالی دارد که این آمار در روند کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها موثر واقع شده است.

وی با تشریح نقش بیمه اجباری شخص ثالث افزود: اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث نیز البته در کاهش محکومان به پرداخت دیه جرحی و فوتی بسیار موثر بود و طبق این قانون که در اصلاح و دائمی شدن آن نباید از تلاش ستاددیه غافل باشیم، آمار زندانیان جرایم غیرعمدی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

افتتاح نمایندگی صندوق خسارت‌های بدنی جنوب شرق کشور در کرمان

رئیس هیات مدیره ستاد دیه شعبه کرمان گفت: صندوق تامین خسارتهای بدنی جنوب شرق کشور فردا (4 آذر ماه) طبق موضوع ماده 10 قانون اصلاح بیمه اجباری شخص ثالث در این استان افتتاح می‌گردد که برای سهولت در مراجعه آسیب دیدگان این اقدام انجام شده و مقرر گردیده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز با مرکزیت کرمان به اراده خدمات بپردازند.

موحد، تصریح کرد: رسانه‌های جمعی اعم از رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری باید در حوزه فرهنگ‌سازی ستاد دیه را همراهی نمایند تا با این این همکاری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها پیشگیری کنیم.

بیشترین آمار زندانیان غیر عمد کرمان محکومین مهریه هستند

در ادامه این جلسه، مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان کرمان در سخنانی گفت: متاسفانه بالاترین آمار موجود زندانیان جرائم غیر عمددر سطح استان مربوط به محکومین به پرداخت مهریه و نفقه می‌باشد.

سید حجت‌الله موسوی‌قوام  با اشاره به عملکرد این ستاد مردمی تصریح کرد: ستاد دیه استان د رطی هشت ماه گذشته موفق به برگزاری 15 جلسه هیات مدیره و 12 کمیسیون تشخیص وام گردیده که در جلسات کمیسیون تشخیص وام 104 پرونده مددجویان واجد الشرایط از سرتاسر استان مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد 92 نفر با پرداخت مبلغ 31میلیاردو 72میلیون ریال از زندان‌های سطح استان آزاد شده‌اند.

آزادی 214 زندانی کرمانی در گرو تامین اعتباری 70 میلیاردی

وی افزود : از تعداد کل آزادی ستاد دیه استان در 8 ماهه ابتدایی سال جاری تعداد 40 نفر از محل کمک‌های مردمی با پرداخت مبلغ سه میلیارد ریال، تعداد 21 نفر از محل کمک های ستاد دیه مرکز با پرداخت مبلغ چهار میلیارد ریال، تعداد 17 نفر باز محل کمک‌های صندوق تامین خسارتهای بدنی با پرداخت مبلغ بیست میلیارد ریال و 14 نفر نیز از محل اعتبارات قرض الحسنه دولتی با پرداخت مبلغ چهار میلیارد ریال از زندان آزاد شده اند .

وی گفت: در حال حاضر 214 زندانی جرائم غیرعمد در سطح زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد تعداد 33 نفر محکومین به پرداخت دیه ، 52 نفر بدهکاران مالی و مابقی محکومین به پرداخت مهریه و نفقه می‌باشند که برای آزادی آنان مبلغی بالغ بر 70 میلیارد ریال نیاز است.

 

aw

انتهای پیام/

۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد کلیک: ۳,۰۰۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.