English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بقای‌حبس‌محکومان‌غیرعمدبه‌دلیل‌فقدان‌نیت‌مجرمانه‌شایسته‌نیست

بازرس ستاددیه‌کشور در بازدید از بازداشتگاه سنندج گفت: زندانیان غیرعمد ناخواسته مرتکب فعلی شده‌اند که قانونگذار آن را جرم تلقی نموده اما نباید غافل بود با همت مردمی بقای حبس این افراد به‌دلیل فقدان نیت‌مجرمانه شایسته نخواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، «علی شمس» بازرس ویژه ستاددیه و مشاور معاون فرهنگی قوه قضائیه در امور زندان‌های کشور به همراه «گرجی‌زاده» مدیرکل زندانها و مدیرعامل ستاد دیه شعبه کردستان از بازداشتگاه سنندج بازدید کرد.

بازرس ستاددیه کشور  در حاشیه این بازدید، فلسفه تشکیل ستاد دیه را کمک به آسیب دیدگان یک حادثه ناخواسته و اتفاقی اعلام کرد و گفت: در تمامی جرائم و حوادث به خصوص سوانح رانندگی نگاه حمایتی این ستاد کمک به وضعیت درمانی و تامین هزینه‌های پزشکی شخص آسیب دیده در یک تصادف معطوف است.

وی افزود: زندانیان جرائم غیرعمد بنابر شرایطی که برای آنها به وجود آمده و به صورت ناخواسته مرتکب فعلی شده‌اند که قانونگذار آن را جرم تلقی نموده و در ادامه به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت دیه یا بدهی برای آنها مجازات زندان صادر می‌کند اما نباید غافل بود به دلیل عدم وجود سوء نیت مجرمانه با همت مردم نوع‌دوست نباید این افراد در حبس باقی بمانند.

شمس با اشاره به نقس مسئولین در حبس زدایی خاطر نشان کرد: در کنار رسالت بسیاری از مجموعه‌های ذیربط روسای زندانها نیز تاثیر به سزایی در کمک به آزادسازی این دسته از زندانیان دارند، چرا که با شناسایی سریع و تحقیق دقیق می‌توان بخش قابل توجهی از موجودی زندان‌های کشور را کم کرده و از هزینه‌های بسیاری بکاهیم.

مشاور معاون فرهنگی قوه قضائیه در امور زندانهای کشور تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت زندان‌ها را الویت دستگاه قضایی اعلام کرد و افزود: مجازات‌های جایگزین حبس راهکاری مناسبی در این خصوص می‌باشد که خوش‌بختانه در راستای این اقدام قضات محاکم تعدادی از استان‌ها در به کار گیری آنها پیش قدم شده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان نیز ضمن ارائه گزارشی مختصر از عملکرد ستاد دیه کردستان گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی مناسب این نهاد مردمی در حال حاضر جایگاه خوبی در بین عموم داشته و همکاری پیوسته و حضور پرشور هموطنان و به خصوص نیکوکاران استان کردستان در جشن‌های گلریزان آزادی این ستاد مهر تاییدی بر این ادعا است.

گرجی‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر 276 زندانی جرائم غیرعمد در زندانهای کردستان تحمل حبس می‌کنند، اظهار کرد: ستاد دیه شعبه این استان با برگزاری جلسه‌های منظم هیات مدیره که با حضور مسئولین دلسوز و افراد ذی‌نفوذ و البته مردمی تشکیل می‌شود، از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 69 زندانی نیازمند با مجموع بدهی 3 میلیارد و 241 میلیون تومان از بند حبس رهایی یافته‌اند.

وی با تقدیر از همکاری خوب شاکیان پرونده‌های این مددجویان آزاد شده، خاطر نشان کرد: از مجموع کل بدهی این افراد توفیق داشتیم مبلغی معادل یک میلیارد و 273 میلیون تومان را از سوی اولیاءدم، طلبکاران و شکات خصوصی گذشت رضایتمندانه اخذ کنیم.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان کردستان خانواده زندانیان به خصوص زندانیان جرائم غیر عمد را قربانیان اصلی مجازات حبس دانست و گفت: در حال حاضر متاسفانه یکی از رایج ترین نوع مجازات در جامعه مجازات حبس است، در حالی که این مجازات متداول بیش از آنکه برای شخص زندانی عواقب داشته باشد برای خانواده زندانیان و افراد جامعه پیامد سوء دارد.

در حاشیه بازدید نماینده ستاددیه کشور از بازداشتگاه سنندج، وی  با جمعی از قضات شعب مختلف دادسرای سنندج دیدار و در خصوص آخرین وضعیت زندانیان جرائم غیر عمد به تبادل نظر پرداخت.  

a3

۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۷
تعداد کلیک: ۲,۴۵۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.