English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

رسالت ستاددیه موضوع پایان‌نامه دانشجوی جرم‌شناسی شد

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، یکی از مجازات‌های معمول و البته آسان در قانون مجازات کشورمان بحث کاربرد بالای حبس در قبال بسیاری از محکومیت‌ها می‌باشد که به دنبال بالا رفتن آمار این محکومان و هم عواقب بعدی این نوع مجازات «مجید عبادی» دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد نراق) با راهنمایی «قدرت الله خسروشاهی» ضمن تشریح اثرات سوء این پدیده به تلاش ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در جهت کاهش این آمار پرداخته است.

این دانشجو که هم اکنون به عنوان دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد، دلیل اصلی انتخاب این موضوع را تاکیدات مکرر رهبری و دغدغه بی فرجام جمعی از مسئولین دلسوز در راستای حبس زدایی و اقدامات پیشگیرانه اعلام کرده است.

عبادی در بخشی از این رساله ضمن تفکیک جرائم عمد و غیرعمدی اعلام می‌کند: «موضوع جرائم غیرعمدی که در واقع در اثر یک اشتباه و حادثه، فرد را روانه حبس می‌کند، طبق شرع اسلام مجازاتی غیر از زندان برای آن‌ تعیین گردیده و با توجه به مخارج سنگین این نوع محکومیت‌ها و نیز تنوع اقدامات تادیبی شایسته است لااقل در خصوص محکومیت مددجویان مالی غیرکلاهبرداری در نظام حقوقی یک تجدید نظر جدی شده و پرداختن به این اقدام در الویت اصلی دستگاه قضاء باشد.»

وی می‌افزاید: «حبس به عنوان یکی از مجازات‌های سلب آزادی گرچه از گذشته‌های دور به کار برده می‌شد، اما در اعصار پیشین نیز همواره استفاده از این محکومیت کاربردی جزئی و مقطعی داشته و به مانند امروز که حبس به صورت شایع و گسترده‌ای به کار گرفته می شود، ماهیتی نداشته است».

عبادی در این پایان‌نامه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی ستاددیه در اصلاح قوانین اشاره کرده و می‌نویسد: در کشور ما برای رسیدن به آمار مطلوب کیفری، لوایح و طرح‌های متعددی تا به امروز از سوی این ستاد مردمی و بسیاری دیگر نهادهای متولی در صحن مجلس مطرح گردیده است که اقدامات شایسته در این زمینه را شاید بتوان اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث، لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین ، لایحه جایگزین‌های حبس و لایحه نحوه اجرای محکومیتهای مالی عنوان کرد.

انتهای این رساله به برنامه‌های صورت گرفته و پیش روی ستاد دیه در رابطه با زندانیان غیرعمد اختصاص دارد که این دانشجوی رشته حقوق از سه جنبه فردی، خانوادگی و اجتماعی به تحلیل اثرات حبس و برچسب زندانی شدن بر روی این زندانیان پرداخته است.

انتهای پیام /

۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ۰۸:۲۶
تعداد کلیک: ۱۱,۲۱۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 1.7  (6 رای)
  • محکوم له
  • ۶ آبان ۱۳۹۶ ۲۱:۳۶
  • 0
  • 2
    0

سلام .خلاصه اینکه تا زندان نباشد هیچ محکوم علیهی طلبشوپرداخت نمیکنه.حتی ستاد دیه هم تا فرد راهی زندان نشود ریالی به احدی پرداخت نمیکند.و اگر زندان از قوانین محکومیت های مالی حذف شود مردم قطعا از راه های غیرمعمول وغیر قانونی سعی در گرفتن حق وحقوق خود دارند
مث شرخری و ... که این هم باز سبب ازدیاد محکومین کیفری خواهد شد ینی با خلوت کردن محاکم حقوقی محاکم کیفری را شلوغ میکنیم. خلاصه زندان ینی پول دیر و زود داره اما سوخت وسوز نداره. والسلام

  • محمد عالی مشک عنبر
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ۰۰:۴۳
  • 0
  • 1
    1

باسلام عرض ادب واحترام بنده مددکاراموراجتماعی کمیته امداد بودام که بازنشسته شده ام و علاقه بسیاری دارم بطور نیروی افتخاری در خدمتان باشم و همکاری نمائیم.ضمنا برادر شهید هستم . فلذا خواهشمند است دستور فرماییدستاد دیه تبریز مرا بعنوان همکار افتخاری پذیرش
فرمایند.بانهایت احترامات همراه 0914874083


امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.