English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حبس محکومان‌غیرعمد مشکلی از هیچ طلبکاری را رفع نمی‌کند

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اثرات سوء حبس مددجویان غیرعمد گفت: زندانی کردن محکومان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری مشکلی را از هیچ طلبکاری رفع نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، یدالله موحد در نهمین نشست اعضای هیات مدیره ستاد دیه شعبه این استان اظهار کرد: در حال حاضر با وجود هزینه‌های بالای و کمبود محل نگهداری از محبوسان جمعیت کیفری و آمار زندانیان کشور یکی از معضلات اصلی نظام مقدس اسلامی است که این امر بارها نیز از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر چاره‌اندیشی و آسیب شناسی جدی در این زمینه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمار زندانیان در استان کرمان وضعیت حادی دارد، خاطر نشان کرد: آمار زندانیان کشور به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 290 است، اما با عنایت به همین شاخص کشوری در استان کرمان شاهد هستیم به ازای هر 100 هزار نفر 430 زندانی در بند حبس به سرمی‌برند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: با جرایم غیرعمد و محکومان مالی شرایط روحی بدی به فرد و خانواده‌ او تحمیل می‌شود که ممکن است یک فرد را ناخواسته و در حین انجام کار روزانه به‌علت یک بی‌احتیاطی یا غفلت راهی حبس کرده و عواقب تلخ و دردناک بعد حبس را گریبان‌گیر او و تک‌تک اعضای خانواده‌اش کند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه شعبه استان با اعلام جمعیت 249 نفری مددجویان غیرعمد کرمان افزود: این آمار بالاست، زیرا در این شرایط 249 خانواده به علت جرم غیرعمد و یا یک بدهی مالی باید تقاص آسیب‌های اجتماعی سرپرست خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان را بدهند.

وی ادامه داد: با مشاهده وضعیت این افراد در معرض تهدید خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکرد قانون‌گذار به این سمت تغییر کرده است و کمتر از مجازات زندان استفاده می‌شود، زیرا این حقیقت برای همه عیان شده است که زندانی کردن محومان جرائم غیرعمد مشکلی را از جامعه و جمع شاکیان و طلبکاران رفع نمی‌کند.

این مقام ارشد قوه قضایی زندان را برای مخلان نظم و آرامش عمومی، شیادان و کلاهبردار حرفه‌ای، قاچاقچیان و خلافکاران کلان ضروری دانست و تصریح کرد: اما زمانی که به محکومان مالی می‌رسیم، زندان به غیر از اینکه گرفتاری را زیاد کند، مشکل دیگری را رفع نمی‌کند و از طرفی هزینه‌های سنگینی را هم به جامعه تحمیل می‌کند.

موحد، تاکید کرد: اگر آسیب‌ها در جامعه زیاد شود، هیچ کس از این آسیب‌ها در امان نبوده و برای همین منظور بایستی تمام متولیان امر دغدغه کاهش حداکثری زندانیان را که بارها نیز از سوی مقام معظم رهبری و شخص رئیس و مدیران دستگاه قضاء مورد توجه جدی قرار گرفته است را بیش از پیش جدی بگیرند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: افزایش نامطلوبی در زمینه آمار زندانیان داریم که این روند باید متوقف شود، زیرا زندان در بسیاری از موارد به عنوان داروی خطرناک‌تر از درد بوده و ما از زندان در حالی به‌عنوان دارو استفاده می‌کنیم که زیان آن برای جامعه ما بیشتر است.

موحد از ستاد دیه به عنوان ظرفیت خوبی برای کاهش جمعیت کیفری در کشور نام برد و یادآور شد: مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشوری اگر به این ستاد مردم نهاد کمک می‌کنند به دلیل این است که اهمیت این مجموعه را خوب درک می‌کنند.

آزادی 48 مددجوی جرائم غیر عمد از ابتدای سال جاری

در ادامه این جلسه مدیر عامل ستاد دیه شعبه این استان در سخنانی گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 48 مددجوی جرائم غیر عمد با پرداخت مبلغ پانزده میلیارد و 860 میلیون ریال از سطح زندان‌های استان کرمان آزاد شده‌اند.

سید حجت الله موسوی قوام افزود : از این تعداد 8 نفر با پرداخت مبلغ 375 میلیون ریال کمک ستاد دیه استان، 9 نفر با پرداخت کمک یک میلیارد و 880میلیون ریالی ستاد دیه کشور، 14 نفر با پرداخت مبلغ یازده میلیارد و 350 میلیون ریالی صندوق مستقل تامین خسارتهای بدنی، 8 نفر با پرداخت مبلغ دو  میلیارد و 210  ریالی اعتبارات قرض الحسنه دولتی بصورت وام و 9 نفر هم بدون پرداخت هیچ گونه وجهی با اخذ رضایت شاکیان پرونده‌ها از بند حبس رهایی یافته‌اند.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶
تعداد کلیک: ۲,۵۶۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.