English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سقفی که با جهل صاحبخانه بر سر مستاجرانش آوار شد

سهل‌انگاری صاحبخانه‌ در تعمیر ملک استیجاری، خواب ناز یک مادر و دو فرزند خردسالش را به یک خواب ابدی مبدل کرد.

 

به گزارش خبرنگار قضایی تسنیم، به موجب رأی قطعی شعبه 101 جزایی دادگاه عمومی تربت جام، «میم الف» بر اثر رعایت نکردن نظامات و مقررات ایمنی در مورد ملک کلنگی در شرف تخریب، با مرگ 3 نفر (دو خردسال و یک‌ مادر مهاجر افغانستانی) که در خانه استیجاری او زندگی می‌کردند، از تاریخ 4 مرداد ماه سال 87  راهی یک از زندان‌های استان البرز می‌شود.

وی با وجودی اینکه خودش صاحب 2 فرزند خردسال بوده و سرپرستی مادر بیمارش را نیز بر عهده دارد، با محکومیت در پرداخت دو فقره و نیمی از دیه کامله یک مرد مسلمان، به اضافه یک سوم این مبلغ از بابت وقوع حادثه در ماه حرام مواجه شده و به دلیل عدم توانایی در پرداخت محکوم به راهی حبس می‌شود.

نامبرده که در حاشیه یکی از شهرستان‌های پایتخت سکونت دارد، صاحب یک خانه‌ روستایی در تربت جام بود که به دلیل قدیمی بودن این ملک در شبی از شب‌های آخر اسفند ماه سال 83  که بارندگی شدیدی در تمام اراضی خراسان شروع به باریدن کرده بود، در میانه‌های شب و در هنگامی که اهالی خانواده پرجمعیت و سختکوشی به تازگی برای پیدا کردن کاری مناسب به کشورمان مهاجرت کرده بودند، سقف خشتی این خانه به دلیل سنگین شدن توده خشتی ناشی از بارش ممتد باران تخریب شده و منجر به فوت مادر و دو فرزند خردسال این خانواده می‌گردد.

صاحب این خانه روستایی که تنها در ایامی از سال برای سرکشی و تحویل کلید ملک خودش به مستاجر جدید به این روستا سفر می‌کرده است، در صبح یکی از روزهایی که آماده عزیمت به محل کارش بوده، خبردار می‌گردد سهل انگاری او در تعمیر و بازسازی سقف همین خانه روستایی، وی را عامل قتل شبه عمدی سه انسان بی‌گناه کرده است.

در ادامه با پیگیری قضایی و با افزایش نرخ دیه این مددجو به بدهی 5 میلیارد ریالی محکوم می‌گردد که هرچند با همکاری خوب اولیاءدم 400 میلیون تومان از این مبلغ کسر می‌شود اما بابت مبلغ باقیمانده او همچنان در زندان به سر می‌برد. 

این زندانی 30ساله که فاقد هرگونه اموال منقول و غیرمنقولی می‌باشد علی‌رغم پیگیری فراوان و فروش بسیاری از اموال شخصی خودش تنها موفق به جمع آوری مبلغی معادل 10 میلیون تومان می‌شود.

مدیرعامل ستاددیه شعبه استان خراسان شمالی در خصوص وضعیت این مددجو به خبرنگار تسنیم، گفت: طولانی شدن مدت حبس این محکوم، میزان سنگین بدهی و تمام تلاش‌های نافرجام خانواده او در تأمین مبلغ دیه در ماه‌های اخیر موجب شد همسر این زندانی به طور غیابی درخواست طلاق داده و  برای همیشه او را ترک کند.

استاجی، افزود: خانواده متوفی که از تبعه کشور افغانستان هستند به‌دلیل عدم توانایی مالی هرچند یک چهارم از میزان دیه شخص محکوم را به طور رضایتمندانه گذشت گرفته‌اند اما در حال حاضر این فرد که پیش‌تر به عنوان سرایدار در یک کارخانه صنعتی مشغول به کار بود، به دلیل عدم پشتوانه اقتصادی در پرداخت همین ربع محکوم‌به با مشکلات فراوانی روبرو می‌گردد.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان البرز نیز ضمن اشاره به طولانی شدن جریان رسیدگی به این موضوع به خبرنگار تسنیم گفت: با عنایت به رسالت این نهاد مردمی در آزای زندانیان نیازمند و آبرومند، ورود با تأخیر ستاد در این پرونده بیشتر یه جهت عدم آمادگی شکات و همچنین حاضر نبودن اولیاءدم در کشورمان می‌باشد که بعضا دور بودن محل سکونت آنها از زندانی که این مددجو در آن تحمل حبس می‌کند، از جمله مشکلات عمده این پرونده بود.

مقدسی، با تقدیر از مشارکت نیکوکاران نیک اندیش در فراهم کردن شرایط استخلاص این زندانی معسر گفت: با انجام تحقیقات محلی مبنی بر واجد شرایط بودن این فرد، با تصویب پرداخت بخشی از دیه در قالب تسهیلات بانکی  و همچنین اهدای کمک‌های مردمی در نهایت این مددجو از بند حبس رهایی یافته و به نزد خانواده خود بازگشت.

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۰۸:۱۰
تعداد کلیک: ۲,۰۶۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.