English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کاهش زندانیان غیرعمد به اهرم بازدارنده نیاز دارد

نایب رئیس ستاد دیه کشور در جشن گلریزان شهر اراک گفت: کاهش محکومان مالی و دیه جدای از اعمال اقدامات فرهنگی و آموزشی، به یک اهرم بازدارنده نیازمند است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، علی اکبر یساقی با اشاره به آزادی 8500 زندانی غیرعمد در سال گذشته گفت: آزادی این افراد منوط به پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان بود که هرچند این مبلغ با گذشت شاکیان و حمایت دیگر دستگاه‌های ذیربط تا حدود زیادی کاهش یافت اما برای به حداقل رساندن این هزینه بایستی نسبت به قوانین لااقل چک و مهریه یک بازنگری جدی صورت دهیم تا شاهد کاهش چشمگیر این مددجویان باشیم.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل ستاد دیه در 25 سال گذشته گفت: اساس این نهاد مردمی با پیگیری شخص شهید سید اسدالله لاجوردی پایه‌گذاری شد و در همان سال اول تاسیس زمینه آزادی تعداد ۱۵۶ نفر از زندانیان غیرعمد را فراهم کرد و تاکنون هم که این آمار به ۸۶ هزار زندانی رسیده است.

نائب رئیس ستاد دیه کشور اظهار کرد: محکومان به پرداخت دیه ناشی از تصادفات و حوادث کارگاهی، زندانیان مالی چک، مهریه و نفقه به ترتیب اولویت بندی زندانیان جرائم غیرعمد را در فرآیند آزادسازی تشکیل می‌دهند.

مستشار دیوان عالی کشور ادامه داد: منشا بسیاری از محکومیت‌های حبس عدم دقت کافی و عدم رعایت مقررات ساده دولتی است که در آگاهی بخشی این قوانین و مقررات هنرمندان و اهالی رسانه نقش به سزایی داشته و دارند.

یساقی با اشاره به تجدید نظر در برخی اقدامات بازدارنده قضایی گفت: ترویج فرهنگ عمومی و رعایت تمامی اصول و قواعد اجتماعی از سوی مردم در جامعه و در تعهدات و قردادهای مالی علاوه بر اینکه باید باید نهادینه شوند بایستی در این زمینه از اهرم‌های بازدارنده جدید و جدی‌تری نیز استفاده گردد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در سخنانی اظهار کرد: سال گذشته با همت خیرین این استان زمینه آزادی نزدیک به 250 مددجوی واجد شرایط فراهم شد که از این تعداد 5 نفر را بانوان این استان تشکیل می‌دادند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۷ نفر محکومین به پرداخت دیه بودند، ۱۱۷ نفر با محکومیت مالی و 56 نفر نیز بابت تعهدات نامعقول مهریه و عدم پرداخت نفقه در زندان به سرمی‌بردند.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه شعبه استان مرکزی با اشاره به جمعیت کیفری غیرعمد زندان‌های سطح استان گفت:  افزود: هم اکنون ۲۹۶ زندانی غیرعمد  با مجموع بدهی 30 میلیارد تومانی در استان مرکزی تحمل حبس می کنند.

وی با اشاره به اقدامات اخیر این نهاد مردمی خاطر نشان کرد: امسال ۳۱ زندانی نیازمند با همت ستاددیه آزاد شدند که از این تعداد محبوس پنج نفر زن و ۲۶ نفر زندانی مرد بودند.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۰۸:۳۰
تعداد کلیک: ۲,۲۸۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.