English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

ضرورت رجعت به مبانی اسلامی بیش از گذشته احساس می‌شود

رئیس ‌کل ‌دادگستری‌ خراسان‌رضوی گفت: اصلاح معضل تعهدات نابجای مهریه تنها در گرو اقدام دستگاه‌های قضایی نبوده و ضرورت رجعت به مبانی ‌اسلامی در بین خانواده‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، چهاردهمین مراسم جشن گلریزان زندانیان جرائم غیرعمد استان خراسان رضوی با حضور اقشار مختلف مردم و خیرین و نیکوکاران در محل تالار نور مشهد برگزار شد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، با تقدیر از حمایت‌های خیرخواهانه مردم شریف ایران اسلامی در سخنانی اظهار کرد: آزادی بیش از ٨ هزار و ٤٩٠ زندانی جرائم غیرعمد در سال گذشته به اتکا و به همت نیکوکاران استان‌های مختلف محقق شده است که در این میان نباید از همکاری خوب شکات در اخذ گذشت 40 درصدی مبلغ کل بدهی این مددجویان غافل بود.

سید اسدالله جولایی، ادامه داد: جمع‌ کل بدهی این زندانیان نیازمند، رقمی بالغ بر ٧٢٥ میلیارد تومان بود که بیش از ٣٠٠ میلیارد تومان از طلبکاران، اولیاءدم و شکات موردنظر تخفیف گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در ٢٥ سالی که از تاسیس ستاد دیه می‌گذرد،‌ نزدیک به 90 هزار زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری از زندان آزاد شده‌اند، یادآور شد: امسال این ستاد در ماه مبارک رمضان میزبان بیش از 256 مراسم گلریزان در نقاط مختلف کشور خواهد بود که با حضور خیرین نیکوکار امید است شاهد رهایی جمع زیادی از این افراد آبرومند و مستمند باشیم.

جولایی به عاملیت چهار بانک صادرات، ملت، سپه و تجارت جهت ارائه تسهیلات ٤ درصدی به زندانیان برای برگشت به جامعه اشاره کرد و گفت: امسال مبلغی بالغ بر ٢٠٠ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به زندانیان نیازمند در نزد این بانک‌ها اختصاص یافته ‌است که امیدواریم در سال‌های آتی این مبلغ بنا به جمعیت 8 هزار نفری محکومان جرائم غیرعمد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با ابراز تاسف از این که استان خراسان رضوی یکی از حادثه خیزترین استان‌های کشور در زمینه حوادث کارگاهی است، خاطرنشان کرد: این گونه حوادث بعضا باعث زندانی‌شدن بسیاری از افراد می‌شود که به صورت غیرعمد پشت میله‌های زندان قرار می‌‌گیرند.

وی تاکید کرد: کارفرمایان با بیمه‌کردن کارگران و کارگاه‌های خود می‌توانند در کنار توجه به نکات ایمنی، نسبت به وقوع بسیاری از حوادث ناگوار در امان باشند.

در ادامه این مراسم رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز با تاکید بر این که در بحث مهریه، باید به فرهنگ سنتی و اسلامی رجوع کنیم، اظهار کرد: در گذشته بزرگان ما موضوع مهریه را تنها برای ابراز عشق و محبت و نه به عنوان ابزاری برای فخر فروشی و زندانی کردن دیگران استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام مظفری ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد اتفاقات نامبارکی در خصوص تعهدات نابجای مهریه در کشور هستیم که برای اصلاح این معضل بزرگ اجتماعی تنها دستگاه‌های فرهنگی و قضایی مسئول نبوده و ضرورت رجعت به مبانی اصیل اسلامی در بین خانواده‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی با تاکید بر این که باید عبارت «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته» را از ادبیات عامه مردم پاک کنیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه والدین و بستگان بدون در نظر گرفتن عواقب کار و موقعیت شخص داماد در مراسم عقد صحبت‌هایی را مطرح و توافق‌هایی را عملی می‌کنند که همین اقدام باعث حبس جمعیت تقریبا 2 هزار نفری محکومان مهریه در کل کشور می‌شود.

مظفری، از آزادی بیش از یک هزار زندانی نیازمند جرائم غیرعمد در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: ستاد دیه شعبه استان خراسان رضوی یکی از فعال‌ترین ستادهای دیه در سطح کشور است که سالانه تعداد زیادی از زندانیان جرایم غیرعمد را به همت نیکوکاران و خیرین به دامن خانواده برمی‌گرداند.

وی با ابراز خرسندی از ابلاغ قانون جدید بیمه شخص ثالث گفت: این قانون سبب برطرف‌شدن بسیاری از مشکلات به دلیل جلوگیری از زندانی‌شدن مجرمان جرائم غیرعمد در کشور و استان می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر ٧٣٦ نفر زندانی غیرعمد در این استان تحمل حبس می‌کنند که از این جمع ١٥٦ نفر زندانی دیه و ٥٨٠ نفر با محکومیت‌های مالی راهی زندان شده‌اند.

a5

z2

۱۵ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد کلیک: ۲,۰۴۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.