English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

78 درصد زندانیان غیرعمد متأهل هستند

جعفرزاده، نماینده مردم رشت با بیان اینکه ۸۷ درصد زندانیان غیرعمد متاهل هستند، گفت: امروز به حبس کشیدن زندانی معسر فقط مجازات یک فرد نبوده و در پی این اقدام خانواده‌ای گرفتار عواقب حبس می‌شوند.

جشن گلریزان آزادی زندانیان نیازمند شهرستان رشت با حضور معاون ستاد دیه کشور، رئیس کل دادگستری استان، نماینده محترم مجلس، مدیرکل زندان‌های استان، فرماندارشهرستان  رشت، بخشداران شهرستان رشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعی از خیرین و نیکوکاران گیلانی در سالن همایش بیمارستان قائم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل زندان‌های استان با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از نیم‌درصد جمعیت گیلان در زندان بسر می‌برند اظهار کرد: بعضی از این افراد بر اثر حوادث ناخواسته و اغلب به دلیل جهل به قوانین و عواقب برخی اقدامات مالی راهی زندان می‌شوند که باید کاهش این آمار تدبیری جدی اندیشیده شود.

حسینی، با اعلام آمار 753 نفری مددجویان جرائم غیرعمد این استان، افزود: از این تعداد محکوم، 16 درصد زندانیان تحت حمایت ستاد دیه به دلیل تصادف، 5 درصد بابت مهریه و نفقه، 79 درصد نیز با محکومیت‌های مربوط به چک و سفته در حبس به سرمی‌برند.

وی با تاکید مقام معظم رهبری در کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت:زندان دارای تبعات زیادی برای فرد زندانی و خانواده او داشته و یکی از اقدام‌های خیر ایجاد رضایت و شعف درونی است که بلافاصله با آزادی این زندانیان نصیب خیران و نیکوکاران می‌شود.

مدیرکل زندان‌های گیلان خانواده‌های زندانیان را بزرگ‌ترین آسیب‌دیدگان جامعه خواند و خاطرنشان کرد: حمایت از بزه‌دیده در واقع حمایت از خانواده‌های آنها نیز می‌باشد که آثار ثانوی جشن گلریزان هزینه‌های بیت‌المال را کاهش داده و موجب شادی این خانواده‌های منتظر و بی پناه می‌شود.

وی کاربردی شدن آموزش همگانی نوع‌دوستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بحث حمل و نقل جاده‌ای ارتقا یابد و نقاط حادثه‌خیز برطرف شود و رانندگی ایمن در جاده‌ها داشته باشیم.

در ادامه این مراسم غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که جرم غیرعمدی را مترکب شده، به طور مستقیم نقشی در جرم نداشته اما به واسطه مسئولیتی که متوجه‌اش می‌باشد محکوم به زندان شده است.

وی ادامه داد: این دسته از زندانیان اگر محکوم به زندان هستند چاره‌ای برای دور نگه داشتن آنها از مجازات حبس نیست، چون توان پرداخت جریمه مالی را ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست کاهش جمعیت زندانیان، اظهار کرد: برای کسانی که جرمی را غیرعامدانه مترکب شده‌اند و چاره‌ای جز زندان برای آنان در قانون پیش بینی نشده باید خیران دست به کار شده و با همتی عمومی و البته با تحقیق و تدقیق زمینه رهایی این افراد را از حبس فراهم نمایند.

 جعفرزاده، با بیان اینکه ۸۷ درصد زندانیان جرایم غیرعمد متاهل هستند، گفت: تصور اینکه خانواده این افراد بدون سرپرست چگونه زندگی می‌کنند سخت است.

 وی اضافه کرد: با زندانی کردن یک فرد تنها او را زندانی نمی‌کنیم بلکه خانواده او را هم به حبس می‌کشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با ضروری خواندن حضور گسترده تر خیران در کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: باید در کار خیر و کسب ثواب به رقابت بپردازیم و تمام تلاش ما این باشد که خیرات را به نام خود به ثبت برسانیم.

 در ادامه محمدعلی ساری معاون اجرایی ستاد دیه کشور نیز در سخنانی ضمن تشریح اهمیت دستگیری از مستمندان و به ویژه زندانیان دربند اظهار کرد: خداوند پاداش این کار نیک را خودش تضمنین کرده و خودش هم خواهد پرداخت .

وی با بیان اینکه سال گذشته 183 جشن گلریزان در کشور برگزار شده بود، افزود: امسال تعداد 256 جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان در کشور برگزار می‌شود.

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور کمک‌های مردم به زندانیان غیر عمد در جشن‌های گلریزان سال گذشته را 33 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 124 هزار نفر از طریق خودپرداز مبلغ یک‌میلیارد و 700 میلیون تومان به زندانیان غیر عمد کمک کردند.

وی استان گیلان را از استان‌های پیشگام و نمونه در برگزاری جشن‌های گلریزان و کمک به زندانیان غیر عمد دانست و تصریح کرد: یکی از بخش‌های زندانیان غیر عمد، تصادفات رانندگی است که به دلیل اجرای قانون جرایم رانندگی تعداد زندانیان این حوزه به یک‌هزار نفر کاهش یافته است.

ساری از ارائه طرح بیمه‌نامه شخص ثالث به مجلس خبر داد و خاطرنشان کرد: با تصویب دو فوریتی این طرح که دارای ویژگی‌هایی است دیگر حضور فرد راننده را در زندان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه 8 هزار و 100 نفر زندانی جرایم غیر عمد اکنون در زندان‌های کشور هستند، یادآور شد: برای آزادی این تعداد زندانیان غیر ‌عمد 650 میلیارد تومان نیاز است.

معاون اجرایی ستاد دیه کشور با تصریح بر اینکه هر قدر کمک‌های مردمی از محل برگزاری جشن‌های گلریزان جمع‌آوری شود زندانی با آن آزاد می‌شود، متذکر شد: امیدواریم با مشارکت خیران در جشن‌های گلریزان و کمک‌های آنها به نیازمندان و زندانیان بی‌بضاعت تعداد زیادی به آغوش گرم خانواده خود باز گردند.

رئیس کل دادگستری استان  نیز در سخنانی نوع‌دوستی و فرهنگ صلح و سازش و عاطفه را از ویژگی‌های بارز ایرانیان دانست و افزود: امروز زندگی با تمام ابزار و امکاناتش سخت است چه برسد به اینکه نان‌آور خانه‌ای در زندان باشد و خانواده مورد حمایتش مشکل داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیشینه ایرانیان در جهان درخشان است، تصریح کرد: ملت ایران اسلام را به عنوان بهترین دین خدا پذیرفتند و این سنت الهی با اسلام آمیخته شد.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا مردمانی مانند ایران وجود ندارد که نگاه عاطفی نسبت به دیگران داشته باشند، ادامه داد: در دیگر ملت‌ها بشردوستی وجود دارد اما در ایران این امر درخشان است و ایرانیان در هر مراسم نوع‌دوستی پیشگام هستند.

احمد سیاوش‌پور با بیان اینکه امروز باید انسان‌هایی که شرایط سخت زندگی نصیب آنها شد را نجات دهیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از زندانی‌های غیرعمد دارای خانواده و فرزندان نوجوان و جوان هستند که وضعیت سختی را تحمل می‌کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان زندانیان غیرعمد و گرفتار را نیازمند کمک دانست و افزود: انتظار می‌رود مردم مشارکت بیشتری در جشن‌های گلریزان داشته باشند و کمک بیشتری به آزادی زندانیان غیرعمد کنند.

وی خاطرنشان کرد: قانون‌گذار ما را ملزم کرده تا رای به حبس مجرم دهیم و برخی‌ها به دلیل نداشتن مال در زندان هستند که ناگزیرند در زندان بمانند زیرا قانون‌گذار چنین پیش‌بینی کرده است.

سیاوش‌پور عوامل متعددی را در زندانی شدن یک فرد مجرم غیرعمد دخیل دانست و یادآور شد: وضع روحی و روانی جامعه، ترافیک و... از عواملی است که موجب زندانی شدن فرد می‌شود و باید به این افراد که اموالی ندارند و ناتوان از پرداخت دیه هستند کمک شود.

وی متذکر شد: امیدواریم روزی به جایی برسیم که تمام بخش‌های خیریه کشور مانند اوقاف، بهزیستی، تامین اجتماعی و... به صورت یکپارچه و متحد چتر حمایتی خود را نسبت به افراد نیازمند بگسترانند.

 در پایان این مراسم مدیرعامل ستاد دیه استان گیلان با بیان این که سال گذشته زندانیان جرایم غیرعمد استان 36 میلیارد تومان محکومیت داشتند، اظهار کرد: سال گذشته 50 درصد از مبلغ بدهی گذشت رضایتمندانه شاکیان بوده که از این مبلغ 18 میلیارد تومان از حق مسلم خود گذشت کردند.

وی تامین 50 درصد مبلغ بدهی زندانیان آزاد شده را از طریق کمک های خیرین و ستاد دیه عنوان و بیان کرد: سال گذشته ستاد دیه کشور 9 میلیارد تومان به استان کمک کرد و حدود چهار میلیارد تومان نیز از صندوق تامین خسارت کمک بلاعوض گرفتیم.

s4

v4

x3

az

a2

۱۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۱
تعداد کلیک: ۳,۷۱۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.