English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

نباید تنها به کمک‌های دولتی اکتفا نمود

رئیس سازمان زندانها اختصاص ۵۰۰۰میلیاردریال اعتبار برای خانواده‌های زندانیان را حاصل تلاش‌های بسیار این مجموعه اعلام کرد و گفت: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته نباید صرفاً به کمک دولتی اکتفا نمود.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در همایش نسیم مهر استان اصفهان گفت: اگر چه وجود زندان یک ضرورت است اما آسیب‌های ناشی از آن خانواده زندانیان را قربانی واقعی جرم نموده است.

جهانگیر در این همایش که با حضور مقامات ارشد قضایی، اجرایی و تعداد کثیری از خیرین این استان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که فرد زندانی می‌شود خانواده وی با زنجیره‌ای از شکست‌ها مواجه می‌شود که مهمترین آنها شکست اقتصادی است. چرا که وضعیت معیشتی خانواده‌ها با زندانی شدن سرپرست به طور مضاعف دچار بحران می‌شود.

وی با اعلام این مطلب که 80 درصد زندانیان از بخش حاشیه نشین و محروم جامعه هستند، ادامه داد: همین موضوع موید این نکته هست که این خانواده‌ها در زمانی که سرپرستشان حضور داشت نیز دچار فقر و تگناهای معیشتی بودند و اینک که سرپرست آنها به دلیل وقوع جرم به زندان آمده قطعاً مشکلات اقتصادی آنها مضاعف گردیده است که باعث می‌شود شان اجتماعی خانواده‌ها به مخاطره افتد.

مشاور رئیس دستگاه قضا شکست اجتماعی را به عنوان یکی دیگر از شکست‌هایی که خانواده زندانیان با آن مواجه می‌شوند عنوان نمود و گفت : شکست اجتماعی با علائمی از جمله شرمساری از حضور اعضای خانواده زندانی در جمع، نگاه بدبینانه اطرافیان به این خانواده‌ها، محدود کردن و قطع رابطه با آنها شروع شده و زمینه را برای انزوای خانواده زندانی و در نهایت طرد اجتماعی آنها از جامعه و حتی برچسب زنی به آنان را فراهم می‌نماید و باعث مشکلات روحی و روانی عدیده برای خانواده زندانی خواهد شد که باید برای حل این مساله تلاش جدی کنیم چرا که خانواده زندانیان قربانیان ناخواسته جرم هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها شکست فرهنگی را شکست بعدی خانواده‌های زندانیان مطرح کرد و گفت: خانواده ای که سرپرست خود را برای سال‌ها از دست می‌دهد نقش کنترلی فرهنگ خانواده به شدت تضعیف شده و علایق و میزان وابستگی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، شوهر نسبت به زن و کودکان نسبت به والدین و بالعکس به همین میزان کاهش می یابد.

وی ادامه داد: ما به عنوان کسانی که در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم صرف نظر از مسئولیت‌های دولتی به عنوان یک مسلمان نیز وظیفه داریم در پیشگیری از وقوع این موارد اقدام کنیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: بخش اعظمی از زندانیان کشور را افراد متاهل دارای فرزند تشکیل می‌دهد و متاسفانه شاهد آن هستیم که این کودکان که سرمایه های آینده کشور هستند در معرض آسیب و ناهنجاری قرار دارند و ضروری است همه مردم همچنان که تا به امروز در تمام عرصه های کشور حضور ولایت مدارانه داشتند در این عرصه نیز حضوری فعال داشته باشند و نگذارند دشمنان ، خانواده‌های معصوم ما را هدف اهداف شوم خود قرار دهند.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر اینکه مشکلاتی مانند بیکاری لجام گسیخته، خطر پایین آمدن سن اعتیاد، توسعه فقر و افزایش آمار طلاق و متارکه همسران و… می‌تواند زمینه ساز ناهنجاری‌هایی گسترده در جامعه گردد، یکی از فعالیت‌های خیرین را توسعه اقدامات حمایت از خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: ما به عنوان یک کشور مسلمان و کشوری که می‌خواهیم در نظام کنونی جهان یک کشور الگو باشیم باید در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاق و از جمله برای به این خانواده های در معرض خطر عنایتی ویژه نماییم.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت : اگر در کنار تمامی تلاش‌هایی که در زندان ها با هدف اصلاح و تربیت و بازسازی شخصیت زندانی و بازگشت شرافتمندانه آنان به جامعه صورت می گیرد حمایت از خانواده زندانیان صورت نگیرد این چرخه ناقص مانده و همچنان شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف خواهیم بود.

جهانگیر با طرح این مساله که خانواده‌های زندانیان دچار آسیب های ناشی از جرم و بزه‌ای هستند که خودشان نقشی در آن نداشتند گفت : هم اکنون بیش از ۱۹۰ انجمن حمایت در سراسر کشور فعالیت می کند که برنامه ما توسعه فعالیت‌های آنان در تمامی بخش‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و مراقبت‌های بعد از خروج است.

مشاور رئیس دستگاه قضا اختصاص ۵۰۰۰میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای اعطای تسهیلات به خانواده‌های زندانیان را حاصل تلاش‌های سال گذشته سازمان زندان‌ها و برگزاری نشست‌های مختلف با مجلس و دولت عنوان کرد و گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته نباید صرفاً به کمک‌ دولتی اکتفا نمود چرا که کمک های دولتی همیشه دارای محدودیت می‌باشد و باید همه مردم دست به دست هم دهند تا به یاری هم مشکلات این بخش از جامعه را حل کنیم.

رئیس سازمان زندان ها در پایان سخنان خود تاکید نمود؛ کمک به خانواده زندانیان کمک به جامعه ای است که خانواده های ما نیز در آن زندگی می کنند و فرزندان زندانیان مانند فرزندان خود ما باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند و ما دست یکایک خیرین را که در راه کمک به آسیب دیدگان ناشی از بزه تلاش می کنند به گرمی می‌فشاریم .

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۵۸
تعداد کلیک: ۲,۴۷۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.