English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

انفاق هوشمندانه در آزادی زندانیان نیازمند است

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی در دیدار با اعضای ستاددیه این استان گفت: کمک در امر آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در حقیقت همان انفاق و هوشمندانه‌ای است که ائمه هدی ما را به آن سفارش کرده‌اند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، به منظور تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته و تشریک مساعی در خصوص برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشن‌های گلریزان ویژه ماه مبارک رمضان، اعضای هیات امناء و هیات مدیره ستاددیه شعبه استان و اعضای شورای اداری و برنامه ریزی اداره کل زندانهای آذربایجان شرقی با حجت الاسلام حکمتعلی مظفری، رییس کل جدید دادگستری این استان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این جلسه مدیرعامل ستاددیه استان با اشاره به مقدمات و تمهیدات صورت گرفته در راستای برگزاری مطلوب دوازدهمین جشن گلریزان تبریز گفت: همکاری و مساعدت مسئولین محترم قضایی شهرستان‌ها در جلب حداکثری مشارکت‌های مردمی موثر بوده و چنانچه تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد مشارکت و حضور مراجع قضایی در این امر استمرار کمک‌های نقدی مردم نوع‌دوست را درپی داشته است.

مدیرکل زندانهای استان آذربایجان شرقی نیز با ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌های پیشگیرانه ستاددیه در کاهش آسیب رفتارهای پرخطر و اصلاح محکومین ابراز امیدواری کرد در سایه تعامل و همکاری بیشتر بخش‌های مختلف زندان و تشکیلات قضایی شاهد کاهش حداکثری جمعیت کیفری در سطح این استان باشیم.

در ادامه رییس کل دادگستری استان آذربایجان با قرائت آیات 261 - 262  سوره بقره اظهار کرد: مثل انسانهایی که دارایی خودشان را در راه خدا انفاق مى‏کنند، همانند دانه‏اى است که از آن هفت خوشه بروید که در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند کریم براى هر کس که بخواهد این چنین پاداش یک کار نیک را چند برابر مى‏کند.

رییس هیات امنای ستاد دیه استان آذربایجان شرقی، فعالیت و کار در ستاد دیه را یک نعمت بزرگ از جانب حضرت حق دانست و افزود: دستگیری از انسان‌هایی که ناخواسته و به دلایلی غیرعمد روانه زندان‌ها شده‌اند، دارای حسن ذاتی بوده و اینکه انسان با مال و جان و بیان و قلم خویش در راستای کاستن از آلام همنوعانش می‌کوشد این امر به ذاته دارای حسن و زیبایی است.

وی ادامه داد: رفع گرفتاری و احتیاجات افراد مستحق طبق فرمایش گرانسنگ امام حسین علیه‌السلام خودش خیر محض بوده و چنانچه در پی این کار شایسته‌ای که فرد با قصد قربت و به منظور تحصل رضای حضرت حق انجام می‌دهد، اجر فراوانی دریافت کند ارزش این پاداش بی‌شمار در مرتبه بعد قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مظفری درادامه با بیان روایتی از حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام پاداش دستگیری از نیازمندان و ترحم بر افراد محتاج را دارای ابعاد مختلفی دانست و افزود: آنچه از کلام معصومین استفاده می‌شود این است که اجر دلسوزی بر نیازمندان مجالست با ابرار، موانست و سنخیت بیشتر با محمد و آل محمد علیهم‌السلام را در پی دارد.

وی با تاکید بر قصد قربت در انجام تمامی کارهای نیک گفت: می‌توان در همه بخشش‌ها و برای همه قشرهای نیازمند انفاق و کمک رسانی کرد اما کمک به امر آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و دستگیری از زیان دیدگان و خانواده این محکومان آبرومند و معسر در حقیقت انفاق هدفمند و هوشمندانه‌ای است که ائمه هدی ما را به آن سفارش کرده‌اند.

رییس تشکیلات قضایی استان با اشاره به ترکیب اعضا و ساختار ستاد دیه موفقیت ستاد را در افزایش سطح مشارکت‌های مردمی دانست و افزود: باید با تشکیل کمیته‌های صلح و سازش و اعزام سفیران صلح در سطح شهرستان‌ها از معتمدین محلات و از ظرفیت بالای ریش سفیدان و چهره‌های مردمی در حل و فصل بسیاری از دعاوی خانوادگی و مالی بهره‌برداری درست و معقول نماییم تا قبل از تشکیل پرونده قضایی و ورود یک پرونده به چرخه دادگستری بسیاری از موضوعات قابل سازش را مختومه کنیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان با برشمردن آثار نامطلوب حبس در جامعه اسلامی تصریح کرد: کاهش جمعیت کیفری و جلوگیری از ورود افراد به زندان و به حداقل رساندن مجازات حبس و در مقابل استفاده از مجازات جایگزین از دغدغه‌های شخص مقام معظم رهبری و رئیس معزز قوه قضائیه بوده که در این راستا امید است با استفاده از ظرفیت ارزشمند نهادهایی همچون ستاد دیه مجری اقدامات مطلوبی باشیم.

وی ادامه داد: البته در این زمینه برنامه‌هایی نیز داریم تا با عملیاتی نمودن آنها بتوانیم آمار زندانیان تحت قرار را حتی الامکان  کاهش داده و بقدر توان و مقدورات و اختیارات قانونی از مجازات‌های جایگزین حبس برای بسیاری از محکومان (بالاخص زندانیان جرائم غیرعمد) استفاده کنیم.

رییس هیات امنای ستاد دیه استان با ابراز خرسندی از دیدار با خیرین و اعضای هیات امناء و هیات مدیره ستاد دیه استان و مدیران و مسئولین امر زندانبانی استان افزود: گزارش مطروحه  مدیرکل زندانها و مدیرعامل ستاد دیه استان حاکی از وضعیت مطلوب در این بخش است که ما نیز به قدر توان و با اندک آبرویی که داریم در راستای ارتقای سطح خدمات این نهاد مردمی تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: قطعا در برنامه‌های آتی ستاد دیه مبنی بر رفع گرفتاری وگره گشایی از زندگی زندانیان نیازمند مشارکت جدی خواهیم داشت، چرا که بر این باوریم کار در ستاد دیه صرف از نظر انجام تکالیف اداری، سبب آرامش روحی و عزّت و ارتقاء جایگاه معنوی و سعادت اخروی انسان می گردد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تبیین برنامه‌های فرهنگی این مجموعه و ضرورت بهره گیری از ظرفیت و استعداد سایر دستگاه‌های فرهنگی استان، فعال شدن همه متولیان فرهنگی را در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی خواستار شد و افزود: حقیقتاً پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قابل قیاس با دوران طاغوت نیست، اما شایستگی و بزرگواری مردم شریف ایران ایجاب می‌کند بیش از این امکانات بایستی به هموطنان متعهد و همراه خودمان ارائه خدمت کنیم.

a1a2

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۰۴
تعداد کلیک: ۲,۲۶۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.