English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

زووویی‌که نفس‌همه‌را برید/قدم‌های‌لرزان دختر ۱۴ساله به سوی‌حبس

عاطفه۱۴ ساله بدنبال یک شوخی کودکانه طبق حکم قضایی به جهت بی‌مبالاتی منجر به قتل غیرعمد دوست صمیمی خود با محکومیت ۵۲۵ میلیون ریالی در آستانه ورود به کانون اصلاح و تربیت قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، همه ماجرا برمی‌گردد به غیبت خانم رجبی معلم اجتماعی مدرسه که به دنبال این موضوع برای رعایت احوال سایر کلاس‌های مدرسه، بچه‌های کلاس صالحین بدون نظارت درستی از سوی مسئولان به حیاط مدرسه راهنمایی می‌شوند.

در حین ورود به محوطه بیرونی، عاطفه که دختر بازیگوشی است، بدون اینکه بداند عواقب این تصمیم او چه خواهد بود، با عجله خود را به بالای پله‌های سکوی حیاط رسانده و بعد از کمین پشت تریبون ناگهان خودش را روی همکلاسی اش انداخته تا به قولی این دوست صمیمی را از بین بچه‌های کلاس به عنوان اولین نفر برای انجام بازی «زو» در گروه همراه خود کند، اما ...

در این ماجرای تلخ  که به همراه عاطفه دیگر دوستانش نیز در تهییج او شرکت داشتند هر کدام به میزان مشارکت، تقصیری را متحمل شده (براساس تحقیقات قضایی) و محکوم به پرداخت بخشی از دیه این نوجوان می‌شوند، اما در این بین عاطفه که تقریباً به ثلث میزان این دیه مقصر شناخته می‌شود، وضعیتش قدری با دیگر دوستان متفاوت است.

طبق گزارش مددکاری ستاد دیه شعبه استان خراسان رضوی، با وجود احراز ناتوانی در پرداخت مبلغ  از سوی خانواده این دانش‌آموز، اما شاکیان پرونده در خصوص گذشت رضایتمندانه یا تنزیل مبلغ محکوم شده هیچ گونه همراهی را نداشته و به همین دلیل، عاطفه چهارده ساله ناخواسته در آستانه ورود به مکانی را دارد که هرگز خوابش را ندیده و رویایش را هم تصور نکرده بود.

سرایداری یک مجموعه صنعتی، شغل پدر این مددجوست که سرپرست یک خانواده 5 نفره است و بیشتر حقوق خود را صرف اجاره بهای خانه کرده و به دلیل وضعیت بد اقتصادی قادر به پرداخت بدهی محکوم شده دخترش نیست.

این نوجوان که به دلیل سن بلوغ از شمول قواعد مسئولیت عاقله خارج بوده، طبق مواد 291 و 502 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و ماده 616 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 57 به پرداخت 35 درصد بیمه کامل در ظرف دو سال در حق اولیاءدم محکوم شده است.در ادامه نسبت به بعد عمومی نیز شعبه 117 دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید قدوسی شهرستان مشهد با توجه به سن عاطفه که کمتر از 18 سال کامل شمسی است مستند به بند ب ماده 89 قانون و ماده 616 قانون مجازات اسلامی وی را به 10 میلیون ریال محکوم می‌کند که البته با عنایت به عدم سابقه کیفری متم جزای نقدی صادره مستند به ماده 37 قانون مجازات اسلامی به پانصد هزار ریال تخفیف پیدا می‌کند.

با استناد به اظهارات شاهدان و دفاعیات متهمان با در نظر گرفتن سایر ادله و امارات حادثه این مدرسه در وهله اول تقصیر ناشی از عدم نظارت مدیر مدرسه نسبت به تأمین ایمنی مناسب و مطلوب برای دانش‌آموزان تعیین شده و اقدامات متهم ردیف دوم که عاطفه کوچک این پرونده باشد، بدلیل برخورد فیزیکی شدید او با مرحوم «ش میم» وی نیز به میزان مشترکی مقصر این قتل غیرعمدی معرفی می‌شود.

بنا بر نظریه کارشناس حوادث، تقصیر متهمان (مدیر و شخص مددجوی این پرونده) به میزان 35 درصد قابل احراز بوده و طبق اعلام پزشکی قانونی که ضربه به ناحیه شکم وارد شد و کیست هیداتیدکبدی و عوارض حساسیتی ناشی از آن علت نامه فوت مرحوم هستند که با توجه به مسئولیت در کنار عاطفه، مدیر مدرسه نیز بدلیل عدم انجام وظایف مربوطه به عنوان عامل اصلی حادثه مشخص می‌شوند.

علت تامه این فوت بدنبال ورود ضربه سنگین از سوی مقصر اصلی حادثه به شکم نوجوان متوفی تشخیص داده شده است که با پارگی شکم و بروز واکنش حساسیتی به محتویات کیست متوفی گردیده در ادامه با از هوش رفتن شخص یادشده و زمین خوردن او موضوع جراحت شدیدتر گشته و علیرغم مراجعه به بیمارستان علت مرگ او همین ضربه گزارش شده است.

خیرین و نیکوکاران می‌توانند برای کمک به زندانیان نیازمند و محکومان جرائم مالی غیرعمد، کمک‌های نقدی خود را به حساب 74/74 بانک ملت به نام ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند پرداخت کنند.

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۰۷
تعداد کلیک: ۲,۵۱۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.