English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گره‌ای بگشایـیم

در حال حاضر 8171 نفر به خاطر ارتکاب جرایم غیر عمد در زندان به سر می‌برند. استان فارس با 1029 زندانی غیر عمد بیشترین آمار و استان قزوین با 72 زندانی غیر عمد کمترین محکوم را دارد.

قدس آنلاین - ساحل عباسی: چشم انتظاری خیلی بد است مخصوصا چشم انتظاری پشت میله‌های زندان در حالی که هیچ سوء نیت مجرمانه‌ای از این محکومیت حبس هم نداشته باشی. یک غفلت یا سهل‌انگاری شاید هم کمی حواس‌پرتی زندان را آخرین راه پیش پای مجرمی قرار می‌دهد که برچسب مجرم غیرعمد ناخواسته به او الصاق می‌شود و در این گیر و دار تنها یک  نفر در بند غصه گرفتار نبوده و چشمهای زنان و فرزندانی که بیرون از زندان منتظرند هم نوعی به اندازه شخص زندانی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. تعدادی از این افراد نان‌آور خانه یا حتی مادری مهربان هستند که به دلایل مختلفی روزهای پایانی سال را در گوشه زندان سپری می کند. شاید اگر لحظه‌ای چشمانمان را ببندیم و خود را پشت میله‌های زندان احساس کنیم در می‌یابیم که روزهای پایانی اسفند دلهای زندانیان غیرعمد و خانواده‌های آنها هیجانی متفاوت از هیجان دیگران را تجربه می‌کند و پیوسته در چشم انتظار این هستند که آیا دستی به خیر باز می شود؟آیا کسی از من و خانواده ام یاد خواهد کرد؟آیا شاکی پرونده می‌تواند کوله‌بار سال نو خودش را با بخشش پر کند و هزار علامت سئوال دیگر ... روزهای پایان سال روزهای هیجان خرید و تدارک هفت سین و انتظار آغاز سال نو است شاید با کمتر خریدن و گشایش دستی بتوانیم دل خانواده ای را شاد نماییم «سید اسدالله جولایی» مدیر عامل ستاددیه کشور در گفتگو با قدس آنلاین آخرین به تشریح آخرین فعالیت‌های این نهاد مردمی و چشم انتظاری و دغدغه خانواده‌های زندانیان جرائم غیر عمد و غیرکلاهبرداری پرداخت.

مدیر عامل ستاد دیه کشور  با بیان تعداد نفراتی که از ابتدای تاسیس ستاد دیه به آغوش خانواده هایشان بازگشته اند می گوید: این نهاد مردمی از ابتدای تاسیس تاکنون توفیق آزاد سازی بیش از 85 هزار نفر از هموطنانی را دارد که با جرائم غیرعمد و به دلیل عدم استطاعت مالی در پراخت بدهی یا دیه خود راهی زندان شده اند . اما در حال حاضر 8171 نفر به خاطر جرایم غیر عمد محکوم و در زندان به سر می برند .

در این میان 1136 نفر به دلیل تصادفات ناشی از رانندگی و عدم پرداخت دیه در زندان منتظر سخاوت دستان بخشندگان هستند و 830 نفر هم به دلیل دیه حوادث کارگاهی و شبه عمد در زندان روزگار می گذارنند.

 

وی با اشاره به آمار هزار و 669 نفری زندانیان مهریه و تعداد 413 نفری محکومان نفقه،  ادامه داد: 4123 نفر هم بر اثر محکومیت های مالی منتظر خیرخواهان سراسر کشور هستند تا بتوانند در عید نوروز در کنار خانوادجه خود سال نو را آغاز نمایند.

جولایی در ادامه خاطر نشان شد: زندانیان یاد شده برای آزادی به مبلغ 450 میلیارد تومان نیازمند هستند که امیدواریم با مساعدت مردم بتوانیم تا پایان روزهای باقیمانده از سال تعداد بیشتری از زندانیان غیر عمد را به آغوش خانواده اشان بازگردانیم.

وی در خصوص آمار خاص برخی استانها گفت: در حال حاضر استان فارس با  1029 زندانی غیر عمد بیشترین آمار زندانی را داشته و استان قزوین با تعداد 72 زندانی کمترین آمار زندانی را دارد.

 

مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به آمار ورودی به زندان‌ها گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده روند وردی مددجویان تصادفات رانندگی با شیب ملایم رو به کاهش است و متاسفانه روند ورودی مددجویان مالی غیر عمد و غیر کلاهبرداری با شیب تند رو به افزایش می باشد.

 

 متاسفانه تصادفات روستایی رشد بالایی دارند

وی در خصوص افزایش تصادفات روستایی خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش تولید خودرو و به طبع تردد خودروهای بیشتر در مسیرهای غیراستاندار و عمدتاً باریک و کم نور جاده‌های روستایی آمار تلفات و مصدومان رانندگی در این مسیرها با رشد چشمگیری همراه بوده است که توجه بیشتر به این موضوع از جمله الویت‌ها باید قرار گیرد.

 

برنامه های ویژه آزادسازی در روزهای پایانی سال

جولایی با اشاره به تمهیدات مختلفی که در راستای  آزاد سازی سال نو از سوی ستاد یه کشور اندیشیده شده افزود: امسال هم در صدد هستیم در روزهای منتهی به سال نو  در طرح ویژه‌ای سرپرست‌ خانواده‌ها ، نسوان ، افراد بالای 60 سال و مبتلایان به بیماریهای‌خاص را با همت مردمی از زندانها آزاد کرده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانیم.

 

کمک‌های مردمی فقط نقدی نیستند

اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه کمک های مردمی فقط نقدی نیستند خاطر نشان شد: با تأسی از سیره نبوی و سنت علوی امروز اولین خیرین این ستاد اولیاء‌دم و شکات پرونده‌ها هستند  که با گذشت رضایتمندانه خود در تسریع آزادی مددجو  بیشترین کمک را  به این فرآیند دارند.

تجربه نشان داده نیکوکارانی که وقت گذاشته و با وجود گرفتاری‌های شخصی در اخذ گذشت رضایتمندانه و بیشتر در آشتی دادن یک زوج در آستانه طلاق تلاش می‌نمایند، اقدام این نیکوکاران جدای از ارزش مادی، منشاء خیرات دیگری هم می‌شود که تحقق آنها صرفا با اعطای یک مال یا یک وجه مشخص هرگز ممکن نخواهد بود.

 

شکات و طلبکاران اولین خیرین این ستاد مردمی هستند

مدیر عامل ستاد دیه طلبکاران و اولیای دم را یکی از بزرگ ترین خیران عنوان کرد و گفت: برای آزادی زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار که به بیش از ۲ هزارو ۸۷۷ میلیارد تومان پول نیاز بود، طلبکاران و اولیای دم از یکهزار و ۵۲۰ میلیارد تومان در هشت سال گذشته گذشت کردند که این ستودنی است.

 

 حتی با پرداخت یک‌هزار تومان جزء خیرین ستاددیه شوید

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه هر ایرانی تنها با پرداخت یک هزار تومان نیز می‌تواند نام خود را در جمع خیرین ستاددیه ثبت کند، گفت: ملت شریف ایران اسلامی می‌توانند از طریق خودپردازهای ملت، رفاه، تجارت و صادرات، یا با مراجعه حضوری به ستادهای دیه سراسر کشور در این اقدام خداپسندانه مشارکت نمایند.

جولایی ادامه داد: همچنین هموطنان عزیز می‌توانند مبالغ اهدایی خود را از طریق حساب‌های بانکی ۷۴/۷۴ جام بانک ملت، ۷۷۷۷ بانک تجارت، ۲۲۴۰ بانک رفاه و حساب ۰۱۵۵۵۵۰۰۰۰۰۰۴ بانک ملی شعبه طالقانی به نام ستاددیه کشور به منظور آزادی زندانیان نیازمند نیز واریز نمایند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۱۸
تعداد کلیک: ۲,۵۷۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.