English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

عید نزدیک است؛ زندانیان نیازمند را دریابیم

گزارش سرنخ از هفت سین هشت هزار زندانی غیرعمد؛ سال 93 برای خیلی‌ها سالی پر از خوش شانسی و برکت بود اما برای بعضی اتفاق‌هایی افتاد که باعث شد از بد روزگار پشت میله‌های زندان قرار بگیرند.

 

 

سرنخ (همشهری) - جعفر پاکـزاد: این زندانی ها تبهکار نیستند و شاید تا قبل از این حادثه حتی پایشان به کلانتری هم باز نشده بود اما از بد روزگار به خاطر حادثه‌ای ناگهانی مرتکب جرمی غیرعمد شدند و به زندان افتادند. اما نقطه امید در پرونده این افراد زمانی روشن شد که پروندهای‌شان روی میز ستاد دیه قرار گرفت و پای خیرین به ماجرا باز شد . حالا با کمک ستاد دیه کشور و خیرین شرایط آزادی اشان فراهم شده و عید امسال را درکنار خانواده‌شان هستند .

با نگاهی به پرونده هایی که هر روز روی میز کار کارمندان ستاد دیه قرار می گیرد با داستان زندگی افرادی آشنا می‌شوید که شاید هیچ  وقت فکرش را هم نمی کردند روزی به زندان بیافتند.در این پروند ها گاهی اوقات با ماجراهایی غم انگیزی روبه رو می شوید و گاهی اوقات نیز پرونده هایی را می بینید که عجیب و باور نکردنی است اما رخ داده است . به سراغ عباس کشانی مدیر هماهنگی امور استانهای ستاد دیه کشور رفتیم تا او برایمان از پرونده‌هایی عجیب و باورنکردنی بگوید که زندانی هایش با کمک خیرین در هنگاهم تحویل سال درکنار خانوادهایشان هستند .

 عباس کشانی که سالهاست در این حوزه مشغول فعالیت است به سرنخ می‌گوید:

وقتی به پایان سال نزدیک می‌شویم کارمان چند برابر می‌شود؛ معتقد هستیم باید زندانیانی های که مستحق آزادی هستند را آزاد کنیم و باعث خوشحالی خانواده اشان بشویم. البته اگر کمک خیرین نباشد هیچ وقت این سعی و تلاش ها به نتیجه نمی رسد. گاهی اوقات کمک های خیرینی که ناگهان از گرد راه می رسند برای خیلی از زندانی ها چاره ساز باشد . هفته آخر سال گذشته بود که تقریبا همه کارها انجام شده بود و با توجه به منابع مالی که در اختیار داشتیم امکان آزادی زندانی دیگری وجود نداشت اما جمعی از پزشکان یک بیمارستان خصوصی در تهران مبلغ 300 میلیون تومان را به عنوان کمک به ستاد دیه هدیه کردند. این اتفاق خیلی خوشایند بود .بلافاصله دست به کار شدیم و با توجه به اینکه فرصت چندانی نداشتیم حدودا 150 زندانی را که زیر 10 میلیون تومان بدهی داشتند را  آزاد کردیم.

a1

چاه دردسرساز

اما کشانی و همکارانش در همین ماه گذشته پرونده های بی شماری را نیز به سرانجام رساندند که ماجراهایی عجیب و باورنکردنی داشته است .

کشانی می گوید: یکی از پرونده‌هایی که همین چند روز پیش توانستیم با کمک خیرین آن را به سرانجام برسانیم ماجرای مرگ یک قصاب و فرزندش بود .حادثه از آن جایی اتفاق افتاد که فردی در یکی از روستاهای استان مرکزی برای قربانی کردن گوسفند قصاب روستا را صدا می زند.قصاب هم به همراه فرزندش سوار موتور سیلکتش شده و راهی باغ فرد روستایی می شود وپس از ذبح گوسفند دوباره راهی خانه اش می شود اما در بین راه به خاطر تاریکی هوا و نداشتن دید کافی به داخل چاهی می افتند که در انتهای باغ قرار داشته است .

وی در ادامه گفت :حدودا 3 روز هیچ کس از مرد قصاب و فرزندش خبری نداشت و همه اهالی روستا و ماموران نیروی انتظامی دست به دست هم داده بودند تا ردی ازآنها پیدا کنند تا اینکه سرانجام پس از کلی جست و جو جسد مرد قصاب و فرزندش به همراه موتور سیکلت در چاه انتهای باغ پیدا شد.با پیدا شدن اجساد و شکایت خانواده قصاب مرد باغدار به دادگاه فراخوانده شد و قاضی وی را به جرم عدم رعایت نکات  ایمنی و مرگ مرد قصاب و فرزندش به پرداخت دیه محکوم کرد. این مرد باید حدود 300 میلیون تومان پرداخت می کرد اما به خاطر عدم توانایی در پرداخت آن به زندان افتاد و وقتی پرونده در اختیار ستاد دیه قرار گرفت توانستیم پس از چندین بار مراجعه به خانواده متوفیان توانستیم کمی تخفیف بگیرم و با کمک خیرین در همین بهمن ماه آزاد شد.

 

آمد ثواب کند کباب شد

کشانی در ادامه از پرونده زندانیانی می گوید که در یک سانحه رانندگی دچار حادثه شدند و سر از زندان درآوردند. اما این حوادث با حوادث رانندگی معمولی کمی فرق دارد . او می گوید:

مدتی قبل در جریان پرونده راننده پیکانی قرار گرفتیم که وقتی قصد کمک به مصدومان یک حادثه رانندگی را داشت به دردسر بزرگی افتاد.ماجرا از این قراربود که دو خودرود در یکی از جاده های استان فارس به شدت با یکدیگر برخورد می کنند.مرد راننده ای که شاهد این ماجرا بوده از روی خیرخواهی دو مصدوم حادثه را سوار خودروی پیکان اش می کند تا آنها را به بیمارستان برساند اما در بین راه به خاطر سرعت بالایی که داشته کنترل خودرو اش را از دست می دهد و با تیر چراغ برق برخورد می کند. دراین حادثه دو مصدوم حادثه قبلی فوت می کنند و دو سرنشین دیگر به شدت مجروح می شوند.راننده پیکان که فاقد گواهی نامه و بیمه نامه بود با رای دادگاه محکوم به پرداخت 500 میلیون تومان می شود اما به خاطر عدم پرداخت این مبلغ 2 سال پشت میله های زندان قرار می گیرد که خوشبختانه با کمک خیرین این فرد نیز بهمن ماه امسال آزاد شد.

a2

شوخی‌های کودکانه اما دردسر ساز

در میان پرونده هایی که به دست ستاد دیه می رسد بخشی مربوط به تیراندازی های غیر عمدی می شود که منجر به کشته شدن یک نفر شده است .کشانی به حادثه ای اشاره می کند در سال 87 رخ داده بود .او می گوید:

سال 87 پسر 18 ساله ای در یکی از شهرهای استان خوزستان بدون اطلاع پدرم اسلحه شکاری او را بر می دارد و با چند نفر از دوستانش راهی باغی می شوند .چند پسر جوان مشغول بازی با اسلحه بودند که وقتی  اسلحه در دست پسر 18 ساله بوده ناگهان تیری ازآن شلیک می شود و به یکی از دوستانش برخورد می کند و باعث کشته شدن او می شود .خبر این حادثه به اهالی محل و پلیس می رسد.پسر 18 ساله دستگیر و در دادگاه به اتهام قتل غیر عمد به زندان و پرداخت دیه محکوم می شود .

کشانی ادامه می دهد:پس از پایان 3 سال حبس پسر جوان او می توانست با پرداخت دیه متوفی از زندان آزاد شود اما پرداخت این همه پول برای خانواده اش غیر ممکن بود به همین خاطر با درجریان قرار گرفتن در پرونده او توانستیم با جمعی از خیرین شرایط آزادی او را نیز در همین بهمن ماه فراهم کنیم .

 

دعواهای زن و شوهری با طعم مرگ

با نگاهی به پرونده هایی که به دست ستاد دیه رسیده است به پرونده زن و شوهر هایی هم برخورد می کنید که به خاطر یک لحظه عصبانیت زندگی را برای خودشان و فرزندانشان تلخ کرده اند .عباس کشانی رئیس شهرستان های ستاد دیه گفت :پرونده ای بود که وقتی خود من نیز در جریان آن قرار گرفتم خیلی ناراحت شدم .ماجرا از این قرار بود که سال 88 زن و شوهری در یکی از شهرهای اطراف تهران به خاطر شهریه دانشگاه دخترشان با یکدیگر درگیر می شوند . متاسفانه این درگیری بالا می گیرد و مرد که به خاطر عصبانیت زیاد کنترلش را از دست داده بود ضربه ای به صورت همسرش می زند و در اثر این ضربه سر زن جوان به گوشه کمد برخورد کرد جانش را از دست داد.

وی اضافه کرد :این پرونده پیچیدگی زیادی داشت .مرد خانواده ابتدا در دادگاه به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد اما وقتی پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد حکم قصاص تایید نشد. دیوان عالی کشور مرد جوان را به اتهام قتل غیر عمد به پرداخت دیه 75 میلیونی محکوم کرد.مرد با توجه به شرایط بد مالی اش به زندان افتاد تا اینکه درجریان پرونده او قرارگرفتیم .با حضور تیم تحقیق در محل زندگی او متوجه شدند پس از آن حادثه پدر و مادر مرد زندانی پس از این ماجرا فوت کرده اند. به همین خاطر با توجه به شرایط زندانی دست به کار شدیم و در طی چندین جلسه توانستیم حدود 25 میلیون تومان از خانواده متوفی رضایت بگیریم و مابقی پول دیه را با کمک خیرین پرداخت کنیم و به این ترتیب این مردنیز بهمن ماه امسال از زندان آزاد شد .

www.ipro.ir

شوخی مرگبار دایی با خواهرزاده

پرونده دایی که باعث مرگ فرزند خواهرش شده بود نیز یکی از پرونده هایی بود که ماجرای عجیب و تلخ داشت.

کشانی درباره این پرونده می گوید:ماجرای این پرونده بر می گردد به 3 سال پیش که مرد جوانی برای دیدن خواهر و خواهرزاده اش به خانه آنها می رود .مرد جوان با خواهر زاده اش مشغول بازی شد ودرحین همین بازی بود که وقتی دایی خواهرزاده اش را به طرف بالا پرتاپ کرد ناگهان کودک با پنکه سقفی برخورد می کند و جانش را از دست داد. با شکایت پدر کودک مرد جوان به پرداخت 150 میلیون تومان دیه محکوم می شود اما به دلیل عدم پرداخت آن سه سال در زندان به سر برد تا اینکه این پرونده را نیز با کمک خیرین توانستیم ختم به خیر کنیم .

 

خاطره‌ای از گروه تحقیق

ستاد دیه برای اینکه به یک پرونده ورود پیدا کند و شرایط آزادی یک زندانی را فراهم کند از یک گروه تحقیق نیز استفاده می کند .گروهی که با حضور درمحل زندگی فرد زندانی بررسی می کنند که او واجد شرایط برای گرفتن کمک است یا خیر .حتی این گروه تحقیق برای گرفتن رضایت و تخفیف نیز پادرمیانی می کنند .در این میان داستان های جالبی نیز برای این گروه تحقیق رخ داده است  که کشانی در باره یکی از این ماجراها می گوید:

مدتی قبل در جریان پرونده مردی قرار گرفتیم که با خودرواش در یکی از روستاهای کرمانشاه مشغول مسافر کشی بود که تصادف می کند و در این حادثه 2 کشته و یک مصدوم برجای می ماند.قرار شدگروه تحقیق  برای گرفتن رضایت از خانواده متوفیان و مصدوم حادثه راهی روستای محل زندگی آنها شوند اما رسیدن به این روستا کار چندان ساده ای نبود چرا که با خودروهای معمولی امکان نداشت مسیر صعب العبور این روستا را طی کرد .به همین خاطر گروه تحقیق مجبور شد با یک خودوری شاسی بلند که برای اهالی منطقه بود به روستا بروند .ماجرا زمانی پچیده تر شد که  وقتی گروه تحقیق به این روستا رسید وشاهد زندگی  سخت اهالی آنجا شد نه تنها درباره گرفتن رضایت با آنها صحبت نکردند بلکه به شهر بازگشتند و با کمک خیرین یک وانت ارزاق فراهم کردند و به دوباره به روستا بازگشتند و آنها را بین اهالی روستا پخش کردند.

 

معلمی که چشم انتظار کمک است

رئیس امور شهرستان ها ستاد دیه کشور از پرونده معلم لرستانی نیز گفت که به دلیل یک حادثه به زندان افتاده است و حالا سالهاست که چشم انتظار کمک خیرین  است .

وی در این باره گفت :ماجرای این معلم لرستانی خیلی دردناک وغم انگیز است .حادثه ای که باعث شد معلم جوان با داشتن چند فرزند به زندان بیافتد مربوط می شود به عید سال 87 که او به همراه خانواده اش به مسافرت رفت اما فراموش کرد شیرگاز خانه را ببندد.جمع شدن گاز در خانه و یک جرقه کوچک کافی بود تا یک ساختمان 4 طبقه منفجر شده و به طور کامل تخریب شود .خوشبختانه طبقه چهارم ساختمان هیچ کسی حضور نداشته اما در اثر این انفجار مهیب یک نفر در طبقه سوم و یک زن و دو فرزند پسرش در طبقه اول جانشان را از دست دادند و تنها بازمانده این حادثه پدر خانواده ای است که در طبقه اول ساکن بودند.این مرد پس از این حادثه دچار مشکلات شدید روحی شد و به هیچ عنوان نمی توان درباره رضایت با او صحبت کرد.دادگاه معلم را به پرداخت 600 میلیون تومان محکوم کرده است و تا به حال تلاش ستاد دیه برای گرفتن رضایت پدر داغدیده بی نتیجه مانده است .همکاران این معلم تا به امروز حدود 50 میلیون تومان جمع کروده اند اما برای آزادی او احتیاج به کمک خیرین داریم و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر شرایط را برای آزادی او فراهم کنیم .

 

مهریــه پیرزن

امان از آن زمان که پای مهریه و پرداخت آن به میان کشیده شود .برایش فرق نمی کند داماد جوان است یا پیرمرد .کشانی درباره پرونده پیرمرد 70 ساله ای می گوید به خاطر مهریه به زندان افتاده بود.او گفت :مدتی قبل پرونده پیرمردی به دستمان رسید که همسرش مهریه اش را به اجرا گذاشته بود و او به خاطر عدم توان پرداخت مهریه به زندان رفت .نگهداری از یک پیرمرد 70 ساله در زندان کار خیلی سختی است .خیلی سعی کردیم از پیرزن رضایت بگیریم اما این وی به هیچ عنوان قصد رضایت نداشت و سرانجام با کمک خیرین چند میلیون تومان مهریه پیرزن پرداخت شد و پیرمرد را از زندان آزاد کردیم .

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۱۴
تعداد کلیک: ۲,۸۵۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.