English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

عید به رنگ و طعم زندان

محکم میله‌های زندان را با دستانش فشرده و به سختی تلاش می‌کند بغض واشک جمع شده در چشمانش را در درون خود حبس کند، این نخستین روزهای‌پایانی سالی است که نتوانسته بوی عید را استشمام کند.

خبرگزاری ایرنا - مینا میرقاسمی : به یاد پارسال و همین روزها می افتد، دخترک شیرین زبانش گوشه چادرش را کشیده و او را متوجه ماهی قرمزی کرد که در تنگ بزرگی به این سو و آن سو در حرکت بود و اصرار و گریه نازنین کوچولو بالاخره مادر را مجبور کرد که دو ماهی قرمز کوچکی بخرد و دخترکی که چقدر خوشحال از این خرید بود.

در خیال خود تلاش می‌کند بوی عید را استشمام کند، صدای تکم‌ها و حاجی فیروزها را می شنود که با شعرهای آهنگین خود آمدن بهار را نوید می‌دهند، چشمانش را می‌بندد و نقش و نگارهای قالی‌های شسته و آویزان از پشت بام‌های شهر را تصور می‌کند.

و دوباره نازنین در جلوی چشماش رژه می‌روند و فریادی بر سر دخترک می کشد که « خودت را کفی و خیس کردی، ذلیل مرده هوا سرده مریض می شیا» و این صحبت‌های ناتمامی که مربوط به خاطرات اسفند پارسال بود.

«روح انگیز» با تمام وجود تنهایی را حس می‌کند، میله‌های زندان نه جسم او بلکه روحش را به رنج آورده و او همچنان به دخترکش فکر می‌کند که اکنون در پیش خاله، گاه عمه و حتی بستگان دور و نزدیک فامیل روزگار می‌گذراند.

این بانوی میانسال چند ماه پیش به جرم کشیدن چک بلامحل به زندان افتاد. می گوید «من کم سواد از چک و سفته سردر نمی‌آوردم. این بلایی است که شوهر کلاهبردارم بر سرم آورد و الان هم نیست. دسته چکی به نام من گرفت و خرج عیش و نوش و کثافت کاری خود کرد و رفت که رفت .

حکایت «روح انگیز » حکایت بسیاری از هموطنانی است که به جرم صدور چک بی محل و دیگر جرم‌های مالی گرفتار زندان شده‌اند، یکی بابت مهریه در زندان است، دیگری توان پرداخت دیه محکوم شده خود را ندارد و آن دیگری به خاطر ضمانت وام چند میلیونی رفیق دیرینه‌اش در حبس است.

آنها زندانیان بی گناه یا کم گناهی هستند که در بین اشرار و گناهکاران شده و اتاقک‌های میله‌ای وجودشان را بویژه در این روزهای پایانی سال بدجوری در هم می‌ریزد.در حال حاضر تنها در استان اردبیل بیش از 200 زندانی به دلیل ارتکاب جرایم غیر عمد و عمدتا مالی در حبس هستند.

مسعود انزابی، مدیرعامل ستاددیه شعبه استان اردبیل در این خصوص می گوید: جمع بدهی زندانیان مالی استان 99 میلیارد ریال است وآنها در این روزهای پایانی سال چشم امید به خیرانی دارند که با پرداخت بدهی هایشان آزادی را برای آنها به ارمغان آورند .

به گفته وی ، از ابتدای سال 93 تا کنون تعداد 383 فقره پرونده درستاد دیه استان تشکیل شده که از این تعداد 240زندانی با مبلغ کل بدهی 107میلیاردو 732میلیون ریال از زندانهای استان آزاد شده اند.

وی می‌افزاید: از این تعداد به تفکیک 176 پرونده مربوط به مسایل مالی ، 34 پرونده مربوط به مهریه و 29 پرونده نیز مربوط به دیه بوده است.

انزابی معتقد است که جای اینگونه افراد در زندان نیست، زیرا بسیاری از آنها نه به خاطر جرم و گناه با سوء نیت مجرمانه بلکه بواسطه یک اشتباه، فریب و اعتماد بی جا گرفتار حبس شده‌اند.

مسوولان و کارشناسان معتقدند که زندان جای مناسبی برای بسیاری از افراد بویژه مرتکبین جرایم مالی نیست، زندان جای اشرار، قاتلین و دزدان است وباید تدابیری اندیشیده شود که پای افراد به خاطر مسایل مالی و جرایم غیرعمد کمتر به زندان باز شود.

اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی نیز در همین راستا با اشاره به تاثیرات مخرب زندان بر روی برخی از اقشار جامعه می گوید: در صدور احکام زندان برای زنان و نوجوانان باید احتیاط بیشتری شود تا این امر به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه نیانجامد.

وی می افزاید : زندان در جامعه اسلامی ما بعنوان پدیده ای قبیح شناخته می شود و بسیاری از افراد حتی آنهایی که به خاطر جرایم کوچک و غیر عمد محبوس می شوند ممکن است شیرزاه زندگیشان از هم بپاشد زیرا بسیاری از آنها بی دلیل از سوی نزدیکان و آشنایان طرد می شوند.

این مقام قضایی از خیرین می خواهد که در آستانه عید با زکات بخشی از دارایی خود افرادی را از زندان برهانند که نه به خاطر شرارت که به خاطر مسایل و مشکلات مالی گرفتار زندان شده اند.

وی اظهار می دارد: دولت و نهادهایی چون ستاد دیه نیز در این راستا تلاش می کنند و اگر زمینه رهایی از زندان میسر نشد مقام های قضایی سعی می کنند دست کم با مرخصی در این ایام کمی از آلام زندانیان کاهش دهند .

جهانگیر می‌افزاید: هماهنگی لازم با قوه قضائیه در خصوص مرخصی زندانیان در ایام عید صورت گرفته ودر صورت موافقت این قوه تعداد زیادی از زندانیان واجد شرایط برای گذراندن ایام عید در کنار خانواده های خو یش به مرخصی اعزام خواهند شد.

اکنون در آستانه عید نوروز بدجوری دل محبوسین برای در کنار خانواده بودن و استشمام بوی بهار تنگ شده است و در نزد پروردگار یکتا چه عملی نیکوتر از این که با پرداخت بدهی، گل لبخند بر لبان کودکی بنشانیم که ماه‌ها است از آغوش پر مهر مادر محروم است .

 

۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۲۲
تعداد کلیک: ۲,۷۸۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.