English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حبس بدترین نوع تدبیر برای حل مشکلات خانوادگی است

رئیس کل دادگستری با انتقاد از تعیین حبس برای محکومان جرائم غیرعمد گفت: در خانواده‌ای که مبنای استحکام آن محبت و مودت است نباید یه مجازات حبس جایگزین به عنوان حلال مشکلات خانوادگی نگاه شود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، «یدالله موحد» در جلسه هیات مدیره ستاد دیه شعبه استان بیان کرد: باید تا حد توان از مجازات حبس پرهیز شود، چرا که این اقدام نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود به مشکلات خانوادگی افراد اضافه و جامعه را دچار آسیبی جدی می‌کند.

وی با انتقاد از باور غلطی که حبس برطرف کننده خلاء مودت در خانواده‌ها است، گفت: در جرایم غیرعمدی که مبتنی بر خطای سهو و اشتباه صورت می‌گیرد، عده‌ای به واسطه خطای فرد دیگری متحمل آسیب شده و مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شود که به عنوان افراد بزه‌دیده باید از حقوق قانونی آنها حمایت شود.

 و از سوی دیگر مجرمان جرایم غیرعمد نیز نیازمند نگاه ویژه مسوولان هستند.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه شعبه استان کرمان توجه به جایگزنی حبس را به سایر مجازات بازدارنده از جمله الویت‌ها اعلام کرد و افزود: در ملاقات با مددجویان جرایم غیرعمد متوجه می‌شویم که این افراد بیشتر بواسطه شرایط اجتماعی و مسایلی که در جامعه وجود داشته راهی حبس شده‌اند و اگر  این شرایط نامطلوب پیش روی آنها قرار نمی‌گرفت، بسیاری از این زندانیان ناخواسته در این مسیر نمی‌افتادند.

وی با تقدیر از تلاش‌های اعضای هیات مدیره، خیران و اعضای ستاد دیه گفت: بایستی از مجموعه امکانات استانی در آزادی هر چه بیشتری زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری در آستانه سال نو بهره بگیریم.

  ** زندان گره ای را باز نمی‌کند

در ادامه این جلسه، علی ولی‌نیا مدیرکل اداره زندانها و نائب رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان نیز در سخنانی گفت: ورود افراد به زندان‌ها بویژه مددجویان جرایم غیرعمد نه تنهامشکلی را برطرف نمی کند بلکه مشکلات جدیدی را نیز برای فرد، خانواده وی و جامعه ایجاد می کند.

وی با اشاره به این مطلب که زندان گره‌ای را باز نکرده و نمی‌کند، اظهار داشت: اصل بر این است که با فرهنگ سازی زمینه‌ای ایجاد شود که افراد که بطور ناخواسته در مواردی چون موضوع تصادفات، مهریه، نفقه و بدهی مالی وارد زندان شده‌اند، از این مشکل بزرگ استخلاص یابند.

ولی‌نیا با تأکید بر این نکته که در جرایم غیرعمد در اختتام پرونده‌ها به صلح و سازش باید برنامه ریزی مدونی داشته باشیم، گفت: تاکنون با تلاش دست اندرکاران ستاد دیه شعبه این استان تعداد قابل توجهی از مددجویان جرایم غیرعمد پیش از ورود به زندان یا پس از مدت کوتاهی حضور در حبس با مصالحه به آغوش خانواده خود بازگشته‌اند، اما تداوم و نهادینه کردن این برنامه‌ها نیازمند یک سیست‌گذاری دقیق و مستمر است.

مدیرکل زندان های استان کرمان افزود: تعدادی از مددجویان جرایم غیرعمد در زندان‌ها حضور دارند که خانواده‌های آنان بیش از خود فرد زندانی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آنها نیز در زیر بار بسیاری از مسئولیت‌ها خرد شده و موجب نابودی یک خانواده می‌شوند.

وی اظهار کرد: زندان هیچ وقت محیط مناسبی برای مددجویان جرایم غیرعمد نبوده و توجه به این موضوع و بیان عواقب این مجازات باید بیش از پیش برای هموطنان تبیین و تشریح شود.

 

 

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۳۰
تعداد کلیک: ۲,۳۷۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.