English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

چهار شهرستان جنوبی استان کرمان میزبان جشن‌های گلریزان بودند

همزمان با سالرزو ولادت با سعادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیه نیکوکاران شهرستان‌های کهنوج، فاریاب، رودبار و قلعه‌گنج میزبان جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری بودند.

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، این مراسم معنوی که با محوریت شهرستان کهنوج و با حضور ائمه جمعه، فرمانداران، روسای دادگستری ها، دادستان، مدیر کل اداره زندانهای استان، مدیر عامل ستاددیه شعبه استان و جمع کثیری از مردم خونگرم چهار شهرستان جنوبی استان کرمان در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد کهنوج برگزار شد، زمینه آزادی 4 زندانی غییرعمد و نیازمند فراهم گردید.

در ابتدای این مراسم فرماندار شهرستان کهنوج در سخنانی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مساعدت خیرین نیکوکاران و مسئولین دلسوز استانیدر تلاش هستیم در روزهای منتهی به سال جدید زندانیان بیشتری را که به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد در حبس به سرمی‌برند را از زندان‌های سطح این استان آزاد کنیم.

حجت‌الاسلام افشارمنش امام جمعه کهنوج نیز به عنوان سخنران بعدی این محفل معنوی با اشاره به تأکیدات اسلامی مبنی بر دستگیری از مستمندان اظهار کرد : انجام کار خیر و گره گشایی از کار بندگان خدا لیاقت می‌خواهد که خداوند این لیاقت و نعمت گره‌گشایی از کار  بندگان خود را نصیب هر کسی نمی‌کند.

وی در خصوص تاثیر کار خیر در زندگی خیرین گفت : یک نیکوکار ممکن است کار خیری را انجام دهد و هیچ توقعی هم از کسی  نداشته باشد و فقط برای رضای خداوند این عمل را انجام داده باشد، اما این واقعیتی است که آن زمانی که خود این بزرگواران گرفتار می شود تنها ثواب همین امور خیر آنها است که به فریاد آنها می‌رسد.

در ادامه علی ولی نیا، مدیر کل اداره زندانهای استان و نائب رئیس هیئت مدیره ستاد دیه با اشاره به آثار سوئی که موضوع حبس برای خانواده زندانیان جرائم غیر عمدبه بار می‌آورد ، گفت :علاوه بر آثار مخرب اجتماعی و خانوادگی که برروی فرزندان این اقشار در معرض تهدید تحمیل می‌شود و ممکن است مسیر یک خانواده را به راه خلاف و در نهایت زندان بکشاند، در این میان بیش از فرزندان یک خانواده بیشترین ضربه را همسر زندانی می خورد.

وی ادامه داد:  در مواردی که حبس طولانی باشد همسر تمایل بیشتری برای جدایی پیدا کرده و ممکن است به فساد اخلاقی و تباهی راه پیدا کند که این امر تهدید بزرگی برای سلامت یک اجتماع خواهد بود.

سید حجت‌الله موسوی قوام، مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان نیز  با ارائه گزارشی از تاریخچه تاسیس ستاد دیه در دیار کریمان گفت: از ابتدای سال نود و سه با همت خیرین تعداد 147 زندانی جرائم غیر عمد با پرداخت مبلغ 34 میلیارد ریال از سطح زندانهای استان آزاد شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای تاسیس ستاد دیه شعبه این استان نیز  تا کنون تعداد 2166 زندانی جرائم غیر عمد از سطح زندانهای استان آزاد شدند.

مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان از آمار تامل برانگیز ورود جوانان محکوم به پرداخت مهریه و نفقه به زندان اظهار تاسف نمود و گفت: متاسفانه بر اساس باور های غلط و چشم به هم چشمی در سطح جامعه و عدم تعهد زوجین به زندگی مشترک روز انه شامل ورود جوانان محکوم به پرداخت مهرهی و نفقه به زندان هستیم.

مهمان ویژه این مراسم رضا رویگری بازیگر نام آشنای کشورمان بود که این هنرمند نیز فرهنگ گلریزان را یکی از ارزشمندترین میراث معنوی ایرانیان برشمرد  و تصریح کرد:  گلریزان از فرهنگ های حسنه ایرانی- اسلامی است که  ریشه در بسیاری از اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان دارد.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ حسنه گلریزان گامی بزرگ در حفظ کرامت اجتماعی افراد نیازمند و جلوگیری از فروپاشی و گسست کانون خانواده است .

سالاری رئیس دادگستری کهنوج هم با بیان این خبر که محکومان مهریه و چک‌های بلامحل ۸۰درصد تعداد زندانیان نیازمند این استان را تشکیل می‌دهند، گفت: امروزه با افزایش میزان مهریه در جامعه روبه‌رو هستیم، به طوری که گاهی موارد عجیب و نامتعارفی نیز مانند تعیین مهریه بر اساس ارتفاع قله هیمالیا و یا فاصله زمین تا کره ماه نیز مشاهده می‌شود.

وی با انتقاد از برخی از والدین در تعیین و میزان و  نوع مهریه زوج‌های جوان گفت: گویا خانواده‌ها فقط به فکر مطرح شدن در میان دوستان و آشنایان خود هستند و به خوشبختی فرزندانشان نمی‌اندیشند، حال اینکه مهریه مهمترین بخش تصمیم بزرگ ازدواج است و نیاز است که در تعیین آن تمامی حد و حدود عدالت رعایت شود، به طوری که نه حقی از زن ضایع شود و نه مرد برای مهریه زیر بار سنگینی از تعهد برود.

رئیس دادگستری کهنوج ادامه داد: تعیین مهریه‌های بالا پدیده‌ای است که در میان خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده است، در حالی که در گذشته اینگونه نبود و خانواده‌ها مهریه زیادی را برای زوجین در نظر نمی‌گرفتند، زیرا باور داشتند که مهریه عاملی برای خوشبختی نیست، اما متأسفانه امروزه تعیین مهریه در اغلب ازدواج‌ها بر اساس نظر دختر و پسر انجام می‌شود.

وی افزود: خانواده در تعیین مهریه فرزندان فقط نقشی نمادین داشته و با توجه به اینکه دختران مهریه را عاملی برای خوشبختی و بقای زندگی خود می‌دانند، به همین دلیل تصور می‌کنند مهریه بیشتر زندگی بهتر را به همراه دارد.

گفتنی است در این مراسم که با اجرای برنامه‌های متعدد هنری همراه بود، مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال از سوی خیرین جمع آوری گردید و با این مبلغ زمینه آزادی 4 مددجوی واجد شرایط کمک از زندان فراهم گردید.

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۱۷
تعداد کلیک: ۲,۵۰۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.