English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

عید نزدیک است، زندانیان جرائم غیرعمد را دریابیم

مدیرکل زندانهای کردستان با اشاره به اینکه در پایان سال همه در تکاپوی آیین سال جدید هستند، گفت: جا دارد در این میان نگاهی به اطراف خودمان کرده و مشکلات هموطنان دربند جرائم غیرعمد را نیز کمی از مشکلات خودمان بدانیم .

 

سخن از زندانیان جرایم غیر عمد است آنانی که ندانسته و براثر تصادف و حادثه ای به پشت میله های زندان افتاده اند و اکنون نیز چشم یاری از مردم خیری را دارند که همواره و همیشه یار و مددکار محرومان و آسیب دیدگان بوده و هستند. خانواده هایی که در نبود یکی از اعضای خانواده اکنون با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، تحکیم بنیان خانواده و تلاش در جهت حفظ آن یکی از تاکیدات دین مبین اسلام است که همه مسلمانان موظف و مکلف به پیروی از این دستور دینی هستیم و رهایی یک زندانی و فرستادن او به آغوش خانواده اش نیز مصداق همین موضوع است که از لحاظ شرعی و دینی می تواند مورد توجه باشد. برای رهایی زندانیان جرایم غیر عمد در کشور از سال 69  مرکزی با عنوان ستاد دیه تشکیل شده و توانسته است با جمع آوری و هدایت کمک‌های خیرین به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک فراوانی کند. برای اطلاع از نحوه آزادی زندانیان و آشنایی با فعالیت های ستاد دیه استان کردستان با اسدالله گرجی زاده مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی و مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان  کردستان به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانیم؛

** به عنوان اولین سوال بفرمایید در حال حاضر چه تعداد از زندانیان موجود در استان از محکومین جرایم غیر عمد تشکیل می‌دهند؟

هم اکنون 204 نفر از زندانیان استان کردستان را زندانیان جرایم غیرعمد تشکیل می‌دهند که از این تعداد دو نفر از آنان زن هستند. محکومیت این افراد به ترتیب محکومیت های مالی، مهریه، نفقه و تصادفات رانندگی است که به این دلیل در زندان محبوس هستند و حداقل محکومیت یک زندانی اکنون 20 میلیون ریال و حداکثر آن بیش از 10 میلیارد ریال است. ستاد دیه شعبه استان پرونده‌های این افراد را در اختیار خیرین قرار می‌دهد که برای کمک خود مورد را انتخاب کنند اما این کمک ها از طریق ستاد دیه انجام می شود. افرادی هستند که هفت سال در زندان به سر می‌برند و به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم رضایت شکات را بگیریم تاکنون آزاد نشده است.

** چه اقداماتی برای جلب رضایت طلبکاران و با کاهش بدهی زندانیان انجام شده و کارهای انجام شده برای فراهم شدن زمینه زندانیان جرایم غیرعمد چیست؟

از طریق ستاددیه دیدارهای بسیاری با شکات داشته‌ایم و همواره سعی کرده‌ایم با تشریح وضعیت خانوادگی و مالی بدهکاران و آسیب‌هایی که خانواده زندانیان را تهدید می‌کند رضایت شکات را جلب کنیم که خوشبختانه باتوجه به فرهنگ بالای مردم کردستان و ارزش بالای گذشت در نزد ساکنان این سرزمین در بسیاری از این موارد به نتیجه هم رسیده‌ایم. بطوری که در سال جاری 16 میلیارد ریال از بدهی زندانیان جرایم غیر عمد استان توسط شکات بخشیده شده و این نشان دهنده میزان گذشت مردم استان است. همچنین ستاد دیه شعبه این استان در جهت اخذ کمک های بلاعوض از مرکز نیز تلاش کرده و از این طریق نیز برای تامین بدهی زندانیان اقدام کرده ایم که 19میلیارد ریال نیز به این شیوه کمک دریافت کرده‌ایم. لازم است که اعلام کنم که با مشارکت بانک تجارت، صادرات و ملت برای رهایی زندانیان جرایم غیرعمد هشت میلیارد و 650 میلیون ریال وام اخذ کردیم و از این طریق نیز به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک نمودیم که جای قدردانی از همکاری و مشارکت بانک ها دارد.

** از ابتدای سال جاری چه تعداد از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شده اند؟

در سال 93 تاکنون 159 نفر از زندانیان از محل کمک های خیرین و ستاد دیه شعبه استان کردستان از زندان آزاد شده‌اند که زمینه آزادی آنان از محل کمک‌های خیرین، کمک های بلاعوض ستاد مرکزی دیه و وام های بانکی فراهم شده است و همچنین با رایزنی و پیگیری های فراوان توانستیم رضایت بخشی از بدهی زندانیان را از شکات بگیریم. با تلاش اعضای ستاد دیه استان 16میلیارد ریال از بدهی زندانیان توسط شکات بخشیده شده و رضایت داده اند که جای قدردانی دارد. همچنین 21 میلیارد ریال از محل کمک های مردمی و ستاد دیه در سال جاری برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان کمک شده است. به اذعان مسوولان کشور، استان کردستان در زمینه کمک به خیرین در ردیف استان‌های برتر کشور قرار دارد.

** در دهه فجر امسال چه تعداد زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شدند؟

به مناسبت دهه فجر امسال از محل کمک های مردمی و ستاد دیه و همچنین وام های بانکی 14 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان کردستان آزاد شده اند و به مناسبت‌های مختلف نیز به دنبال جمع آوری کمک های مردمی و همچنین کمک ها و حمایت های ستاد دیه کشور برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد هستیم و همچنان به کمک خیرین استان نیاز داریم.

مراسمی در دهه فجر برای تجلیل از خیرینی که در طول سال با ستاد دیه استان همکاری کرده بودند برگزار کردیم که در خلال این مراسم 960 میلیون ریال کمک جمع آوری شد. برنامه های ستاد دیه همواره در طول سال استمرار دارد و در زمینه جذب کمک های مردمی تلاش می کنیم. بیشتر کمک ها به ستاد دیه در ماه مبارک رمضان انجام می شود و تصمیم به اجرای برنامه گلریزان در عید نوروز را هم داریم اما خیرین و مردم نیکوکار کردستان می توانند هر روز به ستاد دیه کمک کنند و خود را در این امر خیر شرک نمایند.

** بیشتر زندانیان غیر عمد به دلیل عدم پرداخت مهریه و یا نفقه در حبس بسر می برند در این مورد چه پیشنهادی برای کاهش ورود زندانیان دارید؟

آسیب های اجتماعی در جامعه بیشتر از گذشته شده و منشاء اصلی آن به فقر و مسایل اقتصادی و بیکاری برمی گردد. معتقدم کار فرهنگی به دلیل افزایش میزان مشکلات به تنهایی جواب نمی دهد و جا دارد مسوولان بیشتر به فکر رفع مسایل اقتصادی و بیکاری باشند. اگرچه ما در زندان برنامه های آموزشی و مهارتی فراوانی برای زندانیان داریم بیشتر زندانیان در دوران حبس با یکی از حرفه ها و مهارت ها مجهز می شوند اما حمایت بعد از آزادی ندارند و این می تواند آسیب جدی باشد. خانواده ها باید بیشتر به فرد زندانی توجه کنند و از آنان حمایت نمایند و اجازه ندهند آسیبی آنها را تهدید کنند چرا که هرگونه بی توجهی می تواند منجر به بازگشت آنان به زندان شود. بخشی از زندانیان در اثر سانحه‌های رانندگی و به دلیل نداشتن بیمه گرفتار می شوند که توصیه می کنیم خودروها بیمه نامه داشته باشند. اجرای مهریه به عنوان دیگر تهدید و آسیب جامعه است که بخشی از زندانیان نیز اکنون به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان بسر می برند که افراد قبل از ازدواج حتما با علم و آگاهی نسبت به طرف مقابل ازدواج کنند و از مراکز مشاوره برای این اقدام خود مشورت بگیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

** تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در حوزه مسایل اقتصادی نیز رو به افزایش است چه توصیه ای برای جلوگیری از بروز این مسایل و مشکلات دارید؟

چک‌های بلامحل و کلاهبرداری به دلیل عدم اطلاع مردم امروز افزایش یافته و توصیه می کنم مردم قبل از هرگونه معامله ای با مشاوران حقوقی مشورت کنند و از این طریق اقدام نمایند تا شاهد بروز این مشکلات نباشیم و کسی به این خاطر دچار گرفتاری و دردسر نشود. در کنار این موارد مهریه های سنگین نیز به یکی از تهدیدات جامعه تبدیل شده و افراد بسیاری به دلیل عدم پرداخت مهریه اکنون در حبس هستند که افرادی که قصد ازدواج دارند باید بدانند که مهریه سنگین ضامن خوشبختی و یک زندگی موفقی نیست.

** طرح‌های بسیار خوبی اکنون در زندان‌های استان در دست اجرا است که از جمله آن به قرآن درمانی می‌توان اشاره کرد، در این ارتباط بیشتر توضیح دهید؟

در زندان های استان اکنون به دنبال مهارت آموزی زندانیان از طریق برگزاری دوره های آموزشی و همچنین کلاس های فرهنگی هنری هستیم که از جمله این برنامه ها اجرای طرح قرآن درمانی است که بسیار تاثیرگذار بوده است. بسیاری از زندانیان با قرآن مانوس شده اند و برخی از آنان اکنون حافظ قرآن هستند و این نشان می دهد این افراد استعدادهای زیادی داشته اند که از آن استفاده نکرده اند.

۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷
تعداد کلیک: ۲,۳۴۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.