English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آشنایی با قوانین بهترین راه پیشگیری از وقوع جرائم غیرعمد است

مدیرعامل ستاددیه شعبه گیلان در گفتگوی ویژه خبری مرکز سیمای استان گیلان گفت: آشنایی با قوانین و مقررات و عمل به آن بهترین راه پیشگیری از وقوع جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، حمید کامران‌زاده شب گذشته (4 اسفند ماه) با حضور در استدیو این برنامه ضمن تبیین عملکرد ستاد دیه شعبه استان در روزهای آخر سال، پاسخگوی سوالات مربوط به این نهاد مردمی بود.

در ادامه مشروح گفتگوی مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان  گیلان را در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری ساعت 20 سیمای مرکز گیلان می خوانیم؛

چه تعداد پرونده از مجموع پرونده های موجود در  زندانهای استان مربوط به جرائم غیر عمد بوده و بیشتر این زندانیان مربوط به کدام یکاز جرائم می‌باشد؟

این جرائم  به طور متوسط حدود 8 الی 9 درصد از کل جرائم مربوط به زندانهای استان را تشکیل داده و بیشترین نوع پرونده‌ها نیز مربوط به جرائم مالی غیر کلاهبرداری می‌باشد.

سالانه چه تعداد از زندانیان جرائم غیر عمد با کمک ستاد دیه از زندان آزاد و این نهاد مردمی به طور میانگین چه مبلغی را برای آزادی آنها پرداخت می نماید؟

در گزارش عملکرد 11 ماهه سال جاری حدود 430 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد با حمایت ستاد دیه آزاد شده‌اند که مبلغ بدهی این افراد حدود 21 میلیارد تومان بود. در فرآیند آزادی پرونده‌های مددجویان این ستاد بعد از تکمیل اطلاعات  از شکات محترم دعوت کرده و طی گفتگوهای مستمر و متعدد با مددکاران مشکلات زندانی و خانواده‌های آنان را با رعفت اسلامی طلبکاران و اولیاءدم تا حد زیادی کاهش می دهند. در این خصوص جالب است بدانید طی مدت 11 ماه سال جاری حدود 11 میلیارد تومان از شاکیان محترم اخد گذشت رضایتمندانه داشته‌ایم.

از  سال 1387 تا پایان آذر ماه سال جاری حدود 6069 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد با همت همین شکات و صد البته نیکوکاران و خیرین خداجوی از زندانهای سطح استان آزاد شده‌اند  که مبلغ کل محکومیت این افراد  حدود 338 میلیارد تومان بوده که با صحبتهای صورت گرفته با شاکیان مبلغ 245 میلیارد تومان را گذشت داشتیم و این یعنی حدود 75 درصد از کل مبلغ بدهی و محکومیت مددجویان تحت پوشش این ستاد را شکات از حقوق مسلم خود گذشت کرده‌اند که این گذشت حکایت از رأفت و عطوفت اسلامی هموطنان عزیز دارد.

 منابع مالی ستاد دیه از چه محلی تامین می‌گردد؟

تامین منابع مالی از چند طریق صورت می پذیرد، بخش اول اعتبارات ستاددیه کشور می‌باشد. در بخش دوم اعتبارات دولت و مجلس شورای اسلامی است که بصورت تسهیلات بانکی و با کارمزد 4 درصد و با اقساط بلند مدت از طریق بانک‌های عامل ( تجارت، رفاه، صادرات، ملت ) در اختیار مددجویان واجد شرایط ستاد دیه قرار می‌گیرد. بخش سوم منابع مالی ما نیز از محل کمک‌های مردمی بوده و بخش پایانی اعتبارات آزادی یک مددجو نیز  در خصوص برخی از پرونده‌های مربوط به تصادفات ممکن است از محل کمک‌های صندوق تامین خسارت بدنی تأمین شود.

ستاد دیه  برای پیشگیری از وقوع جرم و همچنین مصالحه طرفین درگیر چه فعالیتهای انجام می دهد؟

در این نهاد مردمی همواره بحث پیشگیری نسبت به بحث آزادی الویت داشته و دارد. ستاد دیه در همه محافل عمومی حضور پیدا کرده و با امکاناتی که دارد موضوع جرائم غیر عمد را دنبال می‌کند. برای نمونه در همین سال جاری تعداد قابل توجهی کتاب آموزشی در سطح وسیعی از سوی این نهاد در بین مردم فهیم توزیع شد و تعدادی هم  در اختیار افرادی قرار گرفت که همچون  ائمه جمعه و جماعات استان، سازمان تبلیغات اسلامی استان،جامعه روحانیان استان امکان تبیین بیشتر موضوعات را در بین آحاد مختلف مردمی دارند. این اعتقاد قلبی ما است که عمل به قوانین و مقررات بهترین راه پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به داخل زندان‌ها بوده و بایستی همه افراد جامعه در هر طبقه اجتماعی که هستند از قوانین و مقررات تبعیت نموده تا هیچ کس بدلیل عدم آشنایی به قانون راهی زندان نشود.

در پایان برای گسترش فعالیتهای ستاد دیه چه کارهای صورت می‌پذیرد؟

کمک‌های زیادی هر ساله از طریق مردم نیکوکار برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد صورت می‌پذیرد و نقطه اوج این عمل نیز در ماه مبارک رمضان و در قالب مراسمی با عنوان جشن گلریزان می‌باشد که جا دارد بنده در این فرصت ضمن تقدیر از  مساعدت‌های همه خیرین و نیکوکاران درخواست کنم که در روزهای منتهی به سال نو بیش از پیش همراه و همیار ستاد دیه در آزادی زندانیان غیرعمد و نیازمند باشند.

گفتنی است در طول این برنامه تلویزیونی وهابی، معاون قضایی وقوع جرم دادگستری استان به صورت مهمان تلفنی به تشریح آخرین اقدامات قوه قضاییه در جهت کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان پرداخت.

۵ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۴۲
تعداد کلیک: ۲,۵۶۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.