English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حکایت نام‌گذاری «هفتـه قوه‌قضائیـه» از زبان سید اسداله جولایی

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور با اشاره به حکایات شنیدنی نام‌گذاری هفته‌ای با عنوان «هفته قوه‌قضاییه»، این تصمیم ریاست وقت دستگاه قضاء را صرفه‌جویی در وقت و مبالغ مالی مطرح کرد.

خبرگزاری میزان - با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استخراج و انتقال خاطرات تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با موافقت رئیس قوه قضاییه از «تیر ماه ۱۴۰۰ » مصاحبه‌های ثبت تاریخ شفاهی مسئولان عالی قضایی توسط مرکز مستند سازی نقش و عملکرد قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال اجرا است.

متن زیر گفته‌های مهندس سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در همین رابطه است:

پس از رحلت امام خمینی (ره)، قانون اساسی بازنگری شد و قوه‌قضاییه از حالت شورایی به مدیریت متمرکز تغییر یافت. آیت‌الله یزدی هم از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه‌قضاییه منصوب شد و در آن موعد از سوی برخی مسئولان عالی قضایی به بنده امر شد تا در روابط عمومی دستگاه قضا شروع به فعالیت کنم.

آن زمان واقعا چیزی از قوه‌قضاییه باقی نمانده بود و بدلیل تغییرات حاصل شده در حکومتی مردمی در آن روز‌ها حتی اتاق و ابزار ابتدایی کار نداشتیم؛ و به دلیل نبود امکانات، اتاق روابط عمومی، همزمان اتاق خواب هم بود. اما به خاطر دارم آیت‌الله یزدی کمک کردند تا به هر طریقی وبا تمامی کمبود‌ها کارمان را شروع کردیم.

وضعیت بحرانی بود چرا که بعد از متمرکز شدن بعنوان ریاست قوه‌قضاییه هجمه‌های ناروای بسیار زیادی از سوی گروه‌ها و گروهک‌های معاند طرح و با هر بهانه‌ای به ایشان حمله می‌شد.

آیت‌الله یزدی، اما بی‌اعتنا به این جوساز‌ها با خلوص کارش را انجام می‌داد و دغدغه‌های خویش را در مسیر احیای حقوق عامه و برقراری عدالت پیگیری می‌کرد.

با مطالبات مکرر آقای یزدی به مرور سفر‌های استانی شکل گرفت و کج‌دار ومریز این برنامه‌های کاری با دعوت و سفر اعضاء و آقایان انجام می‌شد.

در جریان همین سفرها، در خاطرم هست یک جزوه محرمانه در خصوص وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی روز همان استان تهیه می‌کردیم و در اختیار آیت‌الله یزدی قرار می‌دادیم.

این روال ادامه داشت تا این که رئیس وقت قوه قضاییه درخواست کرد تا حداقل ماهی یک بار همایش مسئولان قضایی را برای تشریک مساعی و وحدت در انجام اقدامات قضایی برگزار کنیم.

یک بار بعد از اینکه گزارشی را به وی ارائه کردم، به من گفتند که آقایان می‌گویند چرا همایش ماهانه مسئولان قضایی را برگزار نمی‌کنید؟ من گفتم چه لزومی دارد این همایش به صورت ماهانه برگزار شود؟ گفتند مسئولان استانی در تهران اموراتی دارند و باید بیایند تا انجام شود.

من نیز گفتم بیایند کارشان را انجام دهند و بروند چه ضرورتی دارد که هرماه همایش برگزار شود؟ برگزاری ماهانه همایش در این حجم، هزینه‌های بسیار سنگینی دارد که شاید به میلیارد برسد.

هزینه ایاب و ذهاب، اسکان، تغذیه، محل برگزاری همایش و هزینه‌های دیگر، بسیار زیاد می‌شود.

ادامه دادم از طرفی برگزاری این همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت، عملا بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم، روی زمین می‌ماند و صورت خوشی ندارد واین همایش‌ها در صورت برگزاری باید خروجی داشته و حاصل آن باید در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، طرح‌ها و لوایح قضایی باشد تا مشکلات را کاهش دهد.

پس از این استدلال‌ها، آیت‌الله یزدی گفت پس چه کنیم؟ که قرارشد این همایش را سالی یک بار تحت عنوان «هفته قوه‌قضاییه» و همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی معمار دستگاه قضایی برگزار کنیم.

برنامه‌ریزی‌ها انجام، اجرایی و هفته‌ای به نام هفته عدالت نام‌گذاری شد. حاصل آن هم این شد که کارگروه‌ها با حضور ۳ حقوق‌دان فعال شدند و قرار شد تمام مسئولان استانی پیشنهادها، انتقادات و طرح‌های خود را در زمان‌های معین ارائه کنند.

خروجی آن نیز مجموعه‌ای از اطلاعات ارزنده شد که به معاون قضایی وقت قوه‌قضاییه ارائه کردیم تا طرح‌ها و لوایح لازم قضایی از آن استخراج شود.

پایان پیام /

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۴۰
تعداد کلیک: ۱,۰۰۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.