English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دستگیری کریمانه در دیار کریمان

روزهای اخیر در حالی کرمان میزبان همایش صلح‌یاران فعال در تسهیل امور قضایی بود که این استان در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز کارنامه قابل اعتنایی دارد.

حکایت کریمانه خیران کرمانی همواره زبانزد خاص و عام بوده و هست اما گاهی خیران این دیار در مواردی چون آزادی مددجویان جرایم غیرعمد بیش از همیشه و همه جا از مال خود مایه می گذارند که امسال هم این اتفاق مبارک خانواده های زیادی را در دیار کریمان شاد کرد.

زندان تنها مخصوص افراد خلافکار و قشر خاصی نیست بلکه هر انسانی ممکن است خواسته یا ناخواسته درگیر آن شود و پای هر کسی در طول زندگی حتی به دلیل یک حادثه به زندان باز شود و جنبه ندامتگاهی زندان ها حتی شاید دیگر جنبه منفی بیشتری برای این افراد داشته باشد.

در میان زندانیان افرادی وجود دارند که به دلیل جرایمی غیرعمد همچون تصادف رانندگی، حوادث کارگاهی، نداشتن توانایی پرداخت نفقه، مهریه یا صدور چک بلامحل و دیگر موارد، ناخواسته اسیر زندان شده باشند. برخی از این زندانیان با کمترین هزینه می توانند به آغوش خانواده خود بازگردند و با این کار چشمان منتظر زیادی از بند رها شود.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر برخی دستگاه ها برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد شکل گرفته اند؛ این دستگاه ها با هدایت نیات خیر مردم به سوی تامین نیازمندان واقعی بخشی از بدهی بدهکاران مالی را تامین می کنند که بهترین هدیه را در کمال نوع دوستی به خانواده آنان هدیه می دهند.

این اقدام علاوه بر اینکه موجب بازگشت سرپرستان خانوار به کانون گرم خانواده می‌شود زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیز در جامعه فراهم می کند و اقدامی نیک و خداپسندانه محسوب می‌شود.

با آزاد شدن سرپرستان خانه، بسیاری از آسیب های اجتماعی احتمالی مرتبط با آن خانواده در جامعه نیز رنگ بر می‌بندد و خانواده با قوام گرفتن خود، به سمت روند مناسب هدایت می‌شود.

چهار گوشه استان کرمان با ۲۳ شهرستان که بتازگی ۲ شهرستان نیز برای تاسیس تصویب شده(گُنبکی در جنوب شرق و جازموریان در جنوب استان)، همواره و بیشتر از آن در ماه برکت و معرفت ماه رمضان نور محبت و فداکاری پیچیده و زندانیان بسیاری به واسطه نیت نیک خیران بر آغوش آزادی بازگشتند تا زیبایی جمله «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را به صورت ملموس به منصه ظهور برسانند.

کمک خیران ریگانی ویژه آزادی زندانیان برای نخستین بار

جشن گلریزان ویژه زندانیان جرائم غیرعمد و محکومان مالی در ماه مبارک رمضان امسال در جای جای استان کرمان برگزار شد ؛ از جمله در شهرستان محروم ریگان که برگزاری آن برای نخستین بار بود و خیران در این جشن حمایت یک میلیارد ریالی از محکومان جرائم غیرعمد داشتند.

رییس دادگستری ریگان در این جشن با اشاره به مشارکت خیران در جشن گلریزان شهرستان ریگان گفت: زندان جای افراد بزهکار است و نه بدهکار.

جواد دهقان افزود: امید است با این سنت حسنه و شرکت در جشن گلریزان در کمک به زندانیان مالی اقدام لازم بعمل آید.

وی افزود: کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود و اگر فردی به صورت غیرعمد در بند افتاد، با اقدامی ارزشمند باید به کمک وی بشتابیم.

آزادی ۱۷ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در بافت

اما مراسم دیگر در بافت بود؛ جشن گلریزان به منظور جمع آوری کمک های نقدی برای حمایت و آزادی از زندانیان جرائم غیرعمد، با حضور مسئولان محلی و خیران در شهرستان بافت در حالی برگزار شد که در این جشن شاهد کمک بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومانی خیران و مجموعه‌های شهرستان بافت و آزادی ۱۷ نفر در جشن گلریزان زندانیان جرایم غیرعمد بودیم.

فرماندار شهرستان بافت در این جشن عنوان کرد: وقتی فردی به دلیل محکومیت مالی در زندان محبوس می‌شود، خانواده این فرد خواسته یا ناخواسته در معرض آسیب‌های اجتماعی و تهدیدها قرار می‌گیرد، از طرفی نیز چون سرپرست خانوار زندانی است و درآمدی وجود ندارد این خانواده از نظر اقتصادی و معیشتی نیز دچار تنش می‌شود.

فرهاد آراسته اظهار داشت: آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی، نه تنها یک فرد را از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازمی‌گرداند بلکه موجب خوشحالی فرزندان از بازگشت پدر خانواده و از نجات خانواده از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

رییس دادگستری بافت نیز ابراز داشت: با نگاه کردن به آیات وروایت مشخص می شود انفاق و کمک کردن به دیگران یکی از برجسته ترین عبادات درکنار نماز می باشد و یکی از بارزترین مصادیق انفاق وکمک کردن به هم نوع ،آزاد کردن زندانیان است.

سجاد علیدادی سلیمانی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۷ نفر صرفا به علت مشکل مالی در زندان‌های بافت هستند که باهمت خیران امیدواریم این افراد از بند آزاد و به آغوش خانواده بازگردند.

در پایان نیز با کمک خیرین، مسئولان، مجموعه فولاد و دیگر بخش ها بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان برای آزادی ۱۷ نفر از زندانیان جمع آوری شد.

خیران عنبرآباد هشت زندانی جرایم مالی را آزاد کردند

رییس دادگستری عنبرآباد نیز از کمک ۱۱ میلیارد ریالی خیران این شهرستان در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی و آزادی هشت زندانی خبر داد.

ابوذر داوریان اظهار داشت: جشن گلریزان عنبرآباد با حمایت و همدلی همه خیران، اصناف، مدیران و اعضای ستاد برگزاری شهرستان برگزار شد.

کمک یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی خیران زرندی

همچنین خیران شهرستان زرند همزمان با ماه بهار قرآن و در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با شرکت در جشن گلریزان یک میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان کمک کردند.

جشن گلریزان شهرستان زرند نیز با هدف کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با همت خیران و حضور امام جمعه زرند، رییس ستاد دیه استان کرمان، فرماندار شهرستان و رییس دادگستری و رییس زندان زرند برگزار شد.

امام جمعه زرند در این جشن با اشاره به احادث و روایات پیرامون اهمیت مشارکت در انجام کارهای خیرخواهانه و خداپسندانه، افزود: بهترین انسان‌ها نزد خداوند افرادی هستند که با اعمال و رفتار خود در جهت رضایت خداوند و با هدف خدمت به مردم گام برمی‌دارند.

حجت‌الاسلام مهدی شجاعی با اشاره به اینکه خیران خداجوی و همیشه درصحنه شهرستان زرند همواره در کارهای خیر و خداپسندانه پیش قدم بوده‌اند، افزود: خداوند به خیران وعده داده که اگر کوچکترین گره‌ای از مشکلات انسان را باز کنند، خداوند متعال نیز در روز قیامت گره آنان را باز خواهد کرد.

رییس دادگستری شهرستان زرند هم با قدردانی از خیران نیک اندیش افزود: کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، کمک به‌سلامت جامعه و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و گذشت را در جامعه در پی دارد.

ابوالفضل فرحبخش افزود: کمک به اینگونه زندانیان آبرومند به بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه و از همه مهمتر بازگشت سرپرست خانواده به کانون گرم خانواده و روشن شدن چراغ زندگی خانواده زندانی منجر می‌شود.

فرحبخش اظهار امیدواری کرد که با کمک خیرین و ستاد دیه و همچنین گذشت شاکیان از بخشی از طلب خود، شاهد آزادی ۱۵ زندانی جرائم غیرعمد در سطح شهرستان زرند باشیم.

وی گفت: انفاق کردن یکی از راه‌های صیقل دادن دلهاست وگناهان خود را با کار خیر و انفاق میتوانیم پاک کنیم.

فرماندار زرند ، یکی ازمهمترین اهداف برگزاری جشن گلریزان را فرهنگ‌سازی و پیشگیری از جرایم غیرعمد و کاهش آمار زندانیان عنوان و اعلام کرد: ۱۵ زندانی مالی با بدهی سه میلیارد تومانی در زندان زرند منتظر کمک‌های سخاوتمندانه مردم هستند.

سید رضا حسینی نژاد با بیان اینکه صنایع و معادن فعال منطقه و بنگاه های اقتصادی همواره به عنوان پشتوانه ای قابل اطمینان برای ستاد دیه جهت آزادی زندانیان غیرعمد بوده اند؛ خاطر نشان کرد: با همت و تلاش شرکت‌های صنعتی و معدنی و مردم نوع دوست و خیر با اهدای ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد فراهم شد.

به گفته علی عامری رییس زندان زرند سال گذشته خیران این شهرستان با پرداختند میلیون ها تومان از سوی ستاد دیه این شهرستان، زمینه آزادی ۱۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کردند.

کمک ۲ میلیارد ریالی در فهرج

خیران شهرستان فهرج نیز با کمک ۲ میلیارد ریالی در جشن‌های گلریزان این شهرستان به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کردند.

رییس دادگاه عمومی فهرج در آیین جشن گلریزان در فهرج افزود: خیران و مردم نوع دوست این شهرستان در جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و محکومان مالی۲ میلیارد ریال اهدا کردند.

امیرحسین بهجتی با اشاره به اینکه برگزاری گلریزان روحیه گذشت، عفو و فداکاری را در جامعه افزایش می‌دهد، تاکید کرد: تعداد زندانیان جرائم غیرعمد و محکومان مالی شهرستان فهرج پنج نفر است که به همت خیران و مردم نوع دوست این شهرستان زمینه آزادی تعدادی از این زندانیان غیرعمد فراهم شده است.

آزادی ۲۴۲ زندانی کرمان نیازمند ۳۵ میلیارد تومان

اما سید حجت الله موسوی‌قوام مدیر عامل ستاد دیه استان کرمان با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم در سال‌جاری گفت: در حال حاضر ۲۴۲ زندانی جرایم غیرعمدی در زندان‌های سراسر استان وجود دارد که برای آزادی آنان ۳۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی از همراهی و پشتیبانی همیشگی خیران تشکر کرد و گفت: خوشبختانه همکاری‌های خیران استان کرمان باعث شده ستاد دیه استان کرمان جزو ستادهای برتر کشور در بحث آزادی زندانیان، جشن‌های گلریزان و کمک‌های مردمی باشد.

همت نیک و اقدام خداپسندانه خیران نقاط مختلف استان کرمان نشان می‌دهد که در لابه لای مشکلات اقتصادی این روزهای مردم استان کرمان و کشور، افراد بسیاری سالانه به کانون گرم خانواده بازمی‌گردند و تداوم این روند در شرایط فعلی زیبایی این اقدام خیران را دوچندان می‌کند.

آشنایی بیشتر با وضعیت برخی زندانیان که با اندک کمک اقتصادی می‌توانند به آغوش خانه برگردند شاید تلنگری باشد برای کسانی که گمان می‌کنند همه افرادی که در زندان هستند از مجرمان، قاتلان، جنایتکاران یا سارقان هستند که اینطور نیست و اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه شاید بتواند گره‌های بیشتری را از خانواده‌های گرفتار در بند باز کند.

انتهای پیام /

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳
تعداد کلیک: ۹۳۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.