English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بدهکاران مالی و تصادفات درصدر جرایم غیرعمد استان گلستان

مدیر عامل ستاددیه شعبه استان گلستان گفت: بدهی تعداد 320 نفر زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری در استان گلستان، بالغ بر 8 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سعید طالبی، در گفتوگو با «حمایت» با بیان این مطلب افزود: اکنون این زندانیان به دلیل  ناتوانی در پرداخت دیون در حال تحمل حبس هستند که از این تعداد  حدود 172 نفر بدهکار مالی  90 نفر به دلیل دیه تصادفات و حوادث کارگاهی و 58 نفر به جرم مهریه و نفقه در زندان‌ها حضور دارند.

وی همچنین با یادآوری میزان بدهی 8میلیارد تومانی این زندانیان تصریح کرد: مبلغ قابل توجهی از بدهی این قبیل زندانیان توسط شکات در جلسات شورای حل اختلاف زندانها و تلاش مددکاران عزیز زندانها و گروه‌های تحقیق ستاددیه شعبه استان بخشیده شده است.

 محکومیت چک و سفته

مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان گلستان در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیشترین جرم زندانیان جرایم غیر عمد این استان بدهی مالی است اضافه کرد:  افرادی که به دلیل تعهد چک یا سفته و ناتوانی پرداخت آن در زندان محبوس هستند در صدر جدول زندانیان جرایم غیرعمد قرار دارند. بدهکاران دیه تصادفات هم پس از مسایل مالی در رتبه دوم هستند که البته آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه استان گلستان به علت نامناسب بودن راهها و تراکم زیاد جمعیتی و وجود تعداد زیادی موتورسوار که اغلب آنان فاقد گواهینامه و بیمه‌نامه شخص ثالث هستند در حوادث جادهای و تصادفات آمار قابل توجهی دارد.

طالبی تصریح کرد: این ستاد مردم نهاد با جمع‌آوری کمکهای خیران و مردم بدون وابستگی به درآمدهای دولتی برای پیشگیری از وقوع جرایم غیر عمدی و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد از زندانها تلاش می‌کند.

 58زندانی جوان، بدهکار مهریه

طالبی در ادامه این گفت وگو با اشاره به اینکه هم اکنون 58 جوان آماده به کار و اغلب متدین و آبرومند این استان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه در زندان به سرمی‌برند، اظهار کرد: هر چند بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد این استان مربوط به محکومان مالی مربوط به صدور چک بلامحل هستند، اما آمار پرونده‌های خانواده نیز متأسفانه بالا بوده که این هرگز در شأن همشهریان مومن و با اصالت گلستانی نبوده و نخواهد بود.

وی راهکار اصلی پیشگیری از ورود ناخواسته تازه دامادان را به زندان همان موضوع بسط فرهنگ اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم به دنبال تعیین مهریه‌های نامعقول برای فرزندان خود نباشند.

مدیرعامل ستاددیه شعبه استان گلستان با اشاره به این مطلب که ستاد دیه صرفا به محکومان مهریه‌های معقول کمک می‌کند گفت: اینکه برخی از خانواده‌ها در هنگام تعیین مهریه می‌گویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته موضوعی کاملاً غلط است.

طالبی  با بیان اینکه مهریههای نسنجیده علاوه بر اینکه عواقب بعدی برای فرد دارد، حجم پرونده‌های ستاد دیه را نیز افزایش می‌دهد، اظهار کرد: مهریههای با مبالغ سنگین تضمین کننده زندگی نیست بلکه یکی از عواملی که موجب خلل در زندگی مشترک می‏شود مهریه‌های نامعقول و سنگین است.وی تصریح کرد: ستاددیه به محکومانی که مهریه‌های نامعقول انتخاب می‌کنند کمک نمی‌کند و بهتر است خانواده‌ها به سمت انتخاب و تعیین مهریه‌های معقول بروند.مدیرعامل ستاد دیه گلستان ادامه داد: البته علاوه بر قبول مهریه‌های معقول، الزام به آشنایی با تمام قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین عمل به تمام مقررات مرتبط با آن نیز باید در یک قالب فرهنگی در سطح جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به نرخ دیه در سال 1393، باید به دریافت الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خودرو همراه با گواهینامه معتبر رانندگی هم توجه کرد ادامه داد: اگر قوانین بیمه توسط افراد جدی گرفته شود دیگر شاهد حضور آنها در زندانها به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه نخواهیم بود ، البته معتقدم که در این زمینه نیازمند مشارکت همه مردم هستیم تا بتوانیم از گسترش چنین مشکلاتی پیشگیری کنیم.

طالبی بیان کرد: بیشترین زندانیان تصادف‌ها به دلیل نداشتن الحاقیه بیمه مربوط می‌شوند بر این اساس باید رانندگان نسبت به دریافت الحاقیه توجه داشته باشند تا در ماه‌های حرام و در صورت بروز تصادف، راهی زندانها نشوند.

 کمک ۲ میلیارد ریالی به زندانیان جرائم غیر عمد

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان گلستان همچنین از جمع‌آوری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان گلستان خبر داد.طالبی اظهار کرد: این میزان در چند ماه اخیر با کمک‌های اهدایی خیران جمعآوری شده که برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان گلستان استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون کمترین میزان بدهی مالی زندانیان جرائم غیر عمد استان گلستان مربوط به یک زندانی با یک میلیون و 800 هزار تومان بدهی است و بیشترین میزان نیز مربوط به یک زندانی با مبلغ 235 میلیون تومان است که بر اثر حوادث کارگاهی و ناتوانی در پرداخت بدهی در زندان به سر می‌برد.

مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان گلستان با بیان اینکه میزان بدهی زندانیان بسیار بیشتر است اما  با هماهنگی انجام شده از سوی ستاد دیه شعبه این استان ، بخشی از بدهی ها توسط شاکیان بخشیده شده است ،تصریح کرد: هم اکنون 220 خیر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با این ستاد همکاری می‌کنند.

۲۸ دی ۱۳۹۳ ۰۸:۳۴
تعداد کلیک: ۳,۰۰۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.