English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

جشن عروسی با طعم آزادی

زوج ارومیه ای در اولین روزهای آغاز زندگی مشترک با مراجعه به ستاد مردمی دیه استان آذربایجان‌غربی و با صرف هزینه جشن عروسی خود مقدمات آزادی 2 نفر زندانی نیازمند سرپرست خانواده را فراهم کردند.

خبرگزاری فارس - رقیه وکیلی : از محل کار باز می‌گشتم توجهم به ویترین مغازه‌ای که پیراهن سفید عروسی بلند با نگین‌های زیبایش که زیر نور آفتاب تابیده شده، می‌درخشید جلب شد بدون شک آرزوی هر دختری پوشیدن لباس عروس است مگر می‌شود کسی منکر این لذت و زیبایی شود هر دختر و پسر جوانی آرزوی چنین شبی را دارند مراسم‌شان در یک ویلای ساحلی یا باغ بیرون شهر یا یک سالن سطح بالا که لباس دامادی و پیراهن زیبایی سفید عروس را بر تن کنند و سفر زندگی خود را آغاز کنند.

در این فکر بودم که مسوول خبرگزاری پیامی داد و باید گزارشی در خصوص جشن گلریزان و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کار می‌کردم. لبخندی بر لبانم نقش بست که  من در عالم عروسی و پای کوبی و سالن عروسی بودم که مستقیم از عالم عروسی بر عالم زندان و زندانی حبس، پرتاپ شدم اما کاری بودی که باید انجام می‌دادم.

با آقای سهرابی، مسئول ستاد دیه استان تماس گرفته اطلاعاتی که لازم داشتم دریافت کردم مابین صحبت‌های انجام شده حرف از مشارکت زوج جوانی به میان آمد که هزینه ازدواج خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد پرداخت کرده‌اند.

گویا قانون کارما و کائنات کار خودشان را انجام دادند لباس عروسی و جشن عروسی که در ذهنم  نقش بسته بود در واقعیت به جشن گلریزان تبدیل شد.برای پیدا کردن آدرس و شماره و تلفن این زوج جوان باید از هفت خوان رستم می‌گذشتم اما جوینده همیشه یابنده است .برایم جای سوال بود مگر می‌شود دختر و پسری از شب عروسی و پای کوبی بگذرد اتفاقی که یکبار در زندگی آدم می‌افتاد چه چیزی باعث شده که این اقدام را انجام بدهند. سراغ این زوج خوشبخت و خوش برخورد مهربان رفتم و پای صحبت‌های آنان نشستم تا کمی درس زندگی بیاموزم.

زوج ارومیه‌ای خیر

پیمان مرادزاده جوان ۳۸ ساله اهل ارومیه کارشناس ارشد علوم سیاسی و  فیلم ساز و مستند ساز در حوزه دفاع مقدس و جبهه انقلاب و مقاومت ساکن تهران هستند که به همراه همسر خود هزینه ازدواج خودشان را برای آزادی زندانیان صرف کرده بودند بنابراین با ایشان گفت‌وگویی انجام دادم.

آقای مرادزاده می‌گوید: علاقه خاصی به رسول الله دارند چرا که شرف مسلمانی از شخص حضرت رسول الله است در این راستا دوست داشتیم اقدامی به اسم مبارک ایشان انجام دهیم که همسرم پیشنهاد دادند که هزینه ازدواج خودمان را برای یک کار خیر و ماندگار در نظر بگیریم.

او گفت: طی بررسی‌های که همسرم انجام داد خواستیم باقی صالحاتی انجام دهیم و با این اقدام خود بتوانیم گرهی از مشکلات مردم باز کرده باشیم آزادی زندانیان موضوعی بود که اصلا به فکر بنده نمی‌رسید اما همسرم طی تحقیقاتی که انجام داده بود این پشنهاد را داد و من نیز از این اقدام استقبال کردم تا بتوانیم باعث آزادی مادران زندانی شویم.

مردازاده ادامه داد: هدف و نیت ما آزادی مادران زندانی بود که به دلیل اتفاقات پیش آمده و بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشند در بند زندان افتاده‌اند، در این راستا هر بار که ما نیت آزادی بانوی زندانی را می‌کردیم و پیگیر آزادی بودیم خوشبختانه قبل از اقدام ما بانوی زندانی توسط خیر دیگری زودتر آزاد می‌شد و ما این فرصت را از دست می‌دادیم.

داماد خیرگفت: در بین پرونده‌های که پیگیر آزادی زندانیان بودیم ۲ پرونده نظر ما را جلب کرد یک پرونده پیرمردی بود که به دلیل زندانی شدن که ماه‌ها نوه‌اش به دنیا آمده بود آن را ندیده بود و فرد دیگری که به علت بیماری فرزند خود دچار بدهی شده بودند اما متاسفانه فرزندشان فوت کرده و ایشان به علت بدهکار بودن زندانی شدند که تصمیم به آزادی این ۲ فرد بگیریم و خوشبختانه این فرد آزاد و پرونده آنان نیز مختومه شد.

مرادزاده می‌گوید: بعد از این اتفاق ارتباط خوبی با ستاد دیه برقرار کرده است و چون خود کارگردان و مستند ساز است دوست دارد در جهت فرهنگ سازی و آگاه سازی هرچه بیشتر افراد جامعه از این کار خیر و زندگی بخش مستندی بسازد.

بعد این مصاحبه گویا دلم آرام نشد باید نظر و دیدگاه عروس خانم را هم می‌دانستم چرا که  دختران جوان برای برگزاری مراسم عروسی حساس‌تر هستند گفت‌وگوی هم با خانم محبوبه کوهی انجام دادم.

هیچ وقت از کار خودم پشیمان نشدم

محبوبه کوهی عروس قصه ما که کارشناس ارشد حقوق و شاغل هستند در خصوص این اقدامی که انجام داده‌اند گفت: بعد از آشنایی و عقد رسمی با همسرم همیشه در این فکر بودم که برگزاری مراسمات عروسی جذابیت خاصی برایم نداشته و دلم می‌خواست کاری انجام دهم که ماندگار باشد.

خانم کوهی می‌گوید: از دوران کودکی همیشه در این فکر بودم که چه کاری انجام دهم که ماندگار و هر بار که یاد آن می‌افتم حال را خوب کند و زمانی که در دوران نامزدی قرار داشتیم در فکر ساختن مدرسه‌ای در مناطق محروم بوده‌ایم اما متاسفانه تورم به قدری زیاد شده که نقدینگی لازم برای ساخت مدرسه ۲ کلاسه را هم نداشتیم.

طی تمام این دوران  نامزدی بررسی‌های زیادی انجام دادم تا بتوانم هزینه عروسیمان را در جای مناسب خرج کنم و رایزنی‌های زیادی با سازمان‌های مربوطه انجام دادم از اوقاف و خرید لباس و دادن غذای گرم برای بچه‌های بهزیستی اما طی رایزنی‌های انجام شده موفق به ساخت مدرسه و اقدامات خیر دیگر نشدیم و فرصت مناسبی برای انجام این اقدامات پیش نیامد.

خانم کوهی ادامه داد: بعد از بررسی انجام شده با ستاد دیه آشنا شدم و با توجه به نیتی که داشتم به اتفاق همفکری با همسرم تصمیم گرفتیم هزینه عروسی خودمان را برای آزادی زندانیان که جرمی مرتکب نشده‌اند و به علت اشتباه و مشکلات پیش آمده و بدوون انجام جرم و جنایت زندانی شده‌اند در نظر بگیریم.

این عروس خانم  خیر می‌گوید: ما خودمان ساکن تهران هستیم و خانواده همسرم ساکن ارومیه به طور کاملا اتفاقی افرادی از ستاد دیه انتخاب شد که اهل ارومیه بودند و مراسم کوچک عروسی ما به همراه چند نفر از خانواده و خواهر و برادرمان و خانواده زندانیان آزاد شده برگزار شد و شیرینی و حال خوب آن لحظات همیشه همراه من است.

کوهی عنوان کرد: اصلا حاضر نبودم این اقدام انجام شده رسانه‌ای شود چرا که حتی خانواده و خواهر و برادرهای خودم نیز از این اقدام خبر نداشتند اما طبق درخواست رییس امور زندان‌ها برای فرهنگ سازی و آگاه سازی افراد جامعه حاضر به این مصاحبه شدم.

عروس خیر گفت: آرزوی هر دختر جوانی برگزاری مراسم عروسی است اما اصلا به هیچ عنوان از این کار پشمان نیستم و این اقدام همیشه حالم من را خوب می‌کند.

او می‌گوید: قبل از این اقدام همیشه در این فکر بودم مگر می‌شود شخصی بدون اینکه مرتکب جرمی و گناهی شده باشد راهی زندان شود اما وقتی با ستاد دیه و امور زندانیان آشنا شدم متوجه این موارد شدم که کسانی هستند که بر اثر اتفاق ناخواسته در بند زندان شدند و باید از این افراد حمایت شود و افراد را نجات داد و ممکنه این اتفاق بر اثر یک اشتباه برای همه ما  اتفاق افتد بایستی این موضوع بین مردم بیان شود و دیدگاهها نسبت به این موارد تغییر پیدا کند و این مهم را باید در نظر داشته باشیم که حضور این گونه افراد هزینه‌ای برای دولت است اگر افرادی که جرمی مرتکب نشده‌اند می‌توانند بیرون از زندان باشند و انجام کار و درآمدزایی اقدام به پرداخت بدهی خود کنند.

با آزادی افراد بی‌گناه باعث نجات زندگی افراد می‌شویم این اقدام باعث می‌شود تا آنان به زندگی و خانواده خود بازگردد و از اتفاقات ناگوار بعدی که ممکن است برای خانواده آنان به علت بی سرپرست بودن رخ دهد جلوگیری شود.

14

پایان پیام/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۴۷
تعداد کلیک: ۵۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.