English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گُلریزانـی به وسعت قلب‌های ایرانــی

خَیرین آذربایجان‌غربی امسال با شرکت در ۳۰ جشن گلریزان بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای کمک به آزادی ۲۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد این استان کمک کردند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، تالار وحدت مهاباد چند روز پیش مهمانانی خاص داشت، فرشتگانی زمینی با دل‌های آسمانی گام در راهی گذاشته بودند که سراسر زیبایی و انسان دوستی در آن دیده می‌شد، سرانجام زمان جمع کردن کمک‌های برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد آغاز شد و فضا نورانی به چهره‌هایی شد که خود هم نور و هم منور بودند.

هر کسی بر اساس نیت و وسع خویش کمک می‌کرد، کمک‌ها چک و چک پول (تراول)، برخی کارت اعتباری و بعضی دیگر به پرداخت با کارت تمایل داشتند، تعدادی در این کار خیر گوی سبقت از دیگران ربوده و پیشتاز میدان بودند.

برخی دیگر نیز هر آنچه نیت کرده بودند، اهدا می‌کردند و به سالن بر می‌گشتند، جای بسی فخر و مباهات داشت که اگر کسی در چنین روزی مهمان این تالار باشد.

اما حکایت با اتمام این گردهمایی اهورایی به پایان نرسید و این کاروان گلریزان از شمال تا جنوبی ترین نقطه آذربایجان غربی را درنوردید و ماحصل آن جمع آوری ۳۰۰ میلیارد ریال برای آزادی ۲۰۰ زندانی جرایم غیرعمد بود.

در آذربایجان غربی مانند سایر مناطق کشور چند سالی است که مسوولان دادگستری و سازمان زندان‌ها با برپایی جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان زمینه را برای مشارکت خیرین در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد فراهم می‌کنند و امسال با توجه به تقابل ۲ بهار طبیعت و قرآن این جشن‌ها کمی زوتر از ماه مبارک رمضان و از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز و تا پایان فروردین امسال ادامه داشت.

در طول این ۴۵ روز، تعداد ۲۰۰ زندانی در آذربایجان غربی از محل کمک‌های خیرین، ارفاق‌های قانونی و احکام اعسار صادر شده از سوی قضات آزاد شدند.

دوباره آغوش گرم مادران محبوس در بند نسوان و پدران زندانی مامنی برای کودکانشان شد، مادران چشم‌براهی زیادی جگرگوشه خود را پس از ماه‌ها و سال‌ها در آغوش گرفتند و خانواده‌های زیادی گرمی حضور مرد خانه را دوباره احساس کردند.

زندان و محبوس شدن حتی در گفتن هم واژه آسانی نیست و لطمه‌های روحی و روانی، تنگناهای اقتصادی و معیشتی، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی از عواقب زندانی شدن فرد بوده که از جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل تامل و بررسی است.

با زندانی شدن هر زن یا مرد، علاوه بر خودشان برای اعضای خانواده و اطرافیان نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود که فقط خانواده های آنان با این دردها آشنا هستند و در مقابل آزادسازی هر زندانی، اثرات مثبتی برای فرد و اعضای خانواده او در جلوگیری از گرفتار شدن به دام آسیب‌های اجتماعی دارد.

بسیاری از کسانی که امروز به خاطر اعتماد بی اساس به دیگران، سهل‌انگاری، طمع و زیاده خواهی خود و دیگران و گاهی برخی اشتباهات جبران ناپذیر پشت میله‌های زندان قرار دارند، هرگز فکر نمی‌کردند روزی اینگونه گرفتار حبس شوند.

هر چند پرسه دادرسی در پرونده‌های قضایی متفاوت و به شرایط پرونده بستگی دارد اما طبق قانون جرایم غیرعمد شامل ایراد صدمه بدنی یا قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، محکومیت‌های مالی مانند مهریه نامعقول، نفقه و چک‌های بلامحل غیرکلاهبرداری است که مجرمان این گونه جرایم می‌توانند با کمک مادی دیگران دوباره آزادی خود را به دست بیاورند.

خیرین آذربایجان غربی سال گذشته با مصالحه به ختم در ۵۴ پرونده قتل غیرعمد نیز رکورد دیگری را به نام خود ثبت کردند و امسال نیز طبق اعلام دادگستری آذربایجان غربی تاکنون مصالحه ۱۳ پرونده قتل غیر عمد در استان انجام و به سازش و گذشت از قصاص ختم شده است.

به گزارش ایرنا، در جشن گلریزان امسال نیز کودکانی بودند قلک‌ها خود را شکستند و برخی دیگر حساب‌های پس‌انداز بانکی شان را برای آزادی زندانیان غیرعمد اهدا کردند تا بچه‌های همسن و سال آنان دیگر از زندانی بودن پدر یا مادر در رنج نباشند.

آری؛ نوعدوستی و کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز مانند سایر هنجارها، باورها و پندارهای اجتماعی نیاز به آموزش و نهادینه شدن دارد و رسانه‌ها اگر این فرصت برای آنها فراهم شود، می‌توانند در این زمینه نقش مهم و اساسی ایفا کنند.

البته دستگاه دولتی بویژه دستگاه‌های انتظامی و قضایی می‌توانند با جایگزینی کارهای عام المنفعه به جای حبس برای برخی محکومان جرایم مختلف، خود حامی بزرگی برای نهادینه کردن فرهنگ گلریزان در جامعه باشند.

هم اکنون جای پرداختن به جشن گلریزان در مدارس و دانشگاه‌ها خالی است و بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان که نسل آینده این جامعه هستند با این واژه بیگانه یا آگهی کمی از آن دارند با این وجود می‌توان امید داشت در آینده نه چندان دور گلریزان به یک فرهنگ و باور اجتماعی تبدیل شود تا گرمای محبت و نوعدوستی، سرما را از بند زندان‌ها بزداید.

انتهای پیام /

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۴۸
تعداد کلیک: ۴۹۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.