English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دست‌های کوچکی که گره‌های بزرگ می‌گشایند

«زینب» پنج ساله می گوید: دوست دارم پدر و مادر هم سن وسال‌هایم که زندانی هستند آزاد شوند و کنار فرزندانشان باشند. من هم پول‌های قلکم را برای آزادی آنها هدیه کردم.

شاید بتوان از دل همین حرکت و حضور پرشکوه توام با همین چند جمله پرمعنا و دلنشین از «زینب» و «فاطما حلما» در جشن گلریزان همدان، معنای حقیقی این سنت دیرینه و آیین کهن که ریشه دردین و فرهنگ و تاریخ این مرزو بوم دارد را به بهترین وجه ممکن تحلیل و تفسیر و توصیف کرد.

این ۲ کودک با روحیه و منش پهلوانی و با قلب مهربان و دستهای نوازشگر خود جشن گلریزان در دیار دارالمومنین همدان را به گونه ای ملموس و در عرصه عمل معنا بخشیدند.

برگزاری مراسم گلریزان آیینی به یادگار مانده از نام آوران ، رادمردان و پهلوانان برای گره گشایی و یاری رساندن به افرادی است که به علت مشکلات مالی راهی زندان شدند.

سنت دیرینه کمک به همنوعان ریشه در آموزه های دینی و فرهنگ ملت ایران دارد و آنان با تاسی از مولای خود امیر المومنین علیه‌السلام که دستگیر نیازمندان بود برای رفع مشکلات مردم تلاش می کنند.

در گذشته بیشتر آیین‌های گلریزان در زورخانه‌های شهر برگزار می‌شد و باستانی‌کاران با اقتدا به مولایشان علی علیه‌السلام با وضو وارد گود شده و علاوه بر ارتقای توان جسمی، آیین پهلوانی، مودت و دوستی، گره‌گشایی ار کار ضعفا را نیز فرا می‌گرفتند.

هم اینک علاوه بر مردان قوی پنجه که با ذکر بسم الله و یا علی علیه‌السلام میل و کباده و سنگ بر روی دست گرفته و دست ضعفا را می‌گرفتند، افراد کم سن و سال نیز به این جرگه پیوسته و برای دستگیری از نیازمندان آستین همت بالا زدند و در واپسین روزهای ماه پربرکت رمضان در گلریزان مشارکت کردند.

چراغ جشن گلریزان امسال همدان با شکستن قلک کودک پنج ساله روشن شد و دو کودک دیگر نیز برای مشارکت در این آیین قلک های خود را با ۳.۵ میلیون تومان و ۹۰۰ هزار تومان اندوخته به ستاد دیه هدیه کردند تا بلکه دستان کوچک و قلب پرمحبت این کودکان زمینه ساز بازگشت یک زندانی به کانون گرم خانواده شود.

کودکان زیر پوشش بهزیستی نیز با وجود نیازمندی اما از قافله نیک اندیشان و سخاوتمندان عقب نماندند و اندک اندوخته خود را در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان در بند هدیه کردند تا بلکه قلب خانواده ای را با این کار خود خشنود کنند.

هم اینک ۲۴۵ خانواده چشم امید به سخاوت اهالی دارالمومنین دارند و چه بسیار شب هایی را که به امید برگزاری این قبیل مراسم ها و کمک خیران برای پایان دادن به دوران حبس عزیزانشان به تلخی سپری کردند.

چه بسیار افرادی که به واسطه اشتباه و سهل انگاری کوچک، اعتماد به دوستان و آشنایان و ضمانت آنها، صدور چک و ناتوانی در تامین مبلغ آن به علت ناآشنایی به نحوه فعالیت در بازار و ورشکستگی، بروز حوادث کار و سوانح رانندگی بخشی از دوران زندگی خود را پشت میله های زندان سپری کرده و باید سالها تاوان این اشتباه و اعتماد نابجا را بدهند.

شیرازه بسیاری از خانواده ها به علت زندانی شدن سرپرست خانواده، بروز آسیب های اجتماعی برای همسر و فرزندان وی و مشکلات اقتصادی از هم گسسته یا کانون گرم خانواده به سردی گراییده است.

با این حال کم نیستند افرادی که برای کمک به هم‌نوعان و تداوم این فرهنگ ناب، بخشی از مال و درآمد خود را وقف این سنت حسنه که همه ساله همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود می‌کنند.

زینب خردسال نمونه کوچکی از اهالی این استان و کشور است که با شکستن و هدیه اندوخته قلک خود لبخند رهایی را در بر لبان یک خانواده می‌نشاند و اینگونه کار خود را توصیف می‌کند «دوست دارم پدر و مادر هم سن و سال‌های خودم که زندانی هستند آزاد شوند و نزد فرزندان دلبنداشان بازگردند، بنابراین پول های درون قلکم را برای آزادی این افراد هدیه می کنم تا دلی را خوشحال کرده باشم».

همچنین فاطمه‌حلما هفت ساله پس انداز خود به مبلغ پنج میلیون تومان را به ستاد دیه تقدیم کرد تا در کنار زینب زمینه ساز آزادی زندانی شود.

همچنین فاطمه‌حلما هفت ساله پس انداز خود به مبلغ پنج میلیون تومان را به ستاد دیه تقدیم کرد تا در کنار زینب زمینه ساز آزادی زندانی شود.بگفته حسن خانجانی رییس هیأت امنای ستاد دیه و دادستان همدان، ۲۴۵ زندانی جرایم غیرعمد هم اینک در زندان به سر می‌برند که مبلغ بدهی برخی از این زندانیان ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان و برخی دیگر به چند میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیشتر زندانیان جرایم غیرعمد ناخواسته گرفتار می شوند افزود: با توجه به محدودیت مالی دولت، ستاد دیه به عنوان یک مجموعه خیریه بدون اتکا به منابع مالی دولت و به صورت مردمی و هیأت امنایی شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: هر ساله ستاد دیه همدان با برگزاری جشن گلریزان و جمع آوری کمک خیران برای آزادی زندانیان در بند تلاش می‌کند و کمک در این بخش صدقه جاریه ای است که علاوه بر پاداش اخروی، زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

آزادی ۵۰ زندانی تا پایان اردیبهشت

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان همدان گفت: برنامه‌ریزی این ستاد فراهم کردن آزادی ۵۰ زندانی تا پایان اردیبهشت امسال است که بخشی از این زندانیان تا پایان ماه مبارک رمضان به کانون گرم خانواده بازمی‌گردند.

یدالله روحانش‌منش گفت: ۳۱۱ زندانی جرائم غیرعمد شامل ۱۶ زن و ۲۹۵ مرد سال ۱۴۰۱ با حمایت نیک اندیشان و کمک‌های مردمی از زندان‌های استان آزاد شدند که ۲۴۰ نفر از این افراد برای مسایل مالی، ۵۶ نفر برای پرداخت مهریه، ۹ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از سوانح و ۶ نفر نیز برای پرداخت نفقه زندانی شده بودند.

۳۱۱ زندانی جرائم غیرعمد شامل ۱۶ زن و ۲۹۵ مرد سال ۱۴۰۱ با حمایت نیک اندیشان و کمک های مردمی از زندان های استان آزاد شدند که ۲۴۰ نفر از این افراد برای مسایل مالی، ۵۶ نفر برای پرداخت مهریه، ۹ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از سوانح و ۶ نفر نیز برای پرداخت نفقه زندانی شده بودند.وی با بیان اینکه مجموع بدهی این زندانیان ۷۶ میلیارد و ۸۹۷ میلیون تومان بود، افزود: شاکیان پرونده به عنوان بزرگترین حامیان ستاد دیه ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بدهی زندانیان را بخشیدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان همدان اضافه کرد: بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این میزان بدهی نیز توسط زندانیان تامین و به شاکیان پرداخت شده است.

روحانی‌منش خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن درآمد زندانیان و خانواده آنها و ناتوانی در پرداخت کل بدهی، بیش از ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از مبلغ بدهی نیز قسط بندی یا همان «اعسار به تقسیط» شد.

به گفته وی، کمک پرداختی از سوی ستاد دیه برای پرونده های مالی و دیه هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و کمک پرداختی از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی ۴۸۰ میلیون تومان بوده همچنین ۹ میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان در قالب تسهیلات کم بهره از سوی چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، گلریزان از منظر جامعه شناسی و روان شناختی هم یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که بهترین و با ارج‌ترین نماد نوع‌دوستی انسان‌ها است و تقویت آن هم می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی اثرگذار باشد؛ تاثیر اقتصادی گلریزان یکی از مهمترین دستاوردهای این حرکت انسانی است که کمک‌های مردم در فعالیتی به کار گرفته می‌شود که هم دستاورد معنوی دارد و هم مشکلی را از کسی برطرف می‌سازد.

14

انتهای پیام /

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ۱۱:۱۸
تعداد کلیک: ۵۶۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.