English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

2000 زندانی‌مهریه با تفکر«کی‌داده کی‌گرفته»در کشور وجود دارند

رییس کل دادگستری کرمان با اشاره به 2 هزار زندانی مهریه در کشور گفت: با وجود این آمار تکان دهنده حقیقت این ضرب المثل متروک ایرانی که « مهریه را کی داده، کی گرفته» خوب افشا شده است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، یدالله موحد رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت امنای ستاد دیه شعبه استان کرمان، در نشست اعضاء هیات مدیره این نهاد مردمی، اظهار کرد: جامعه ما با واقعیتی به نام جمعیت کیفری مواجه است که متاسفانه بخشی از جمعیت کشور در زندان ها بسر می برند.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه آمار جمعیت کیفری در حال نوسان است، افزود: به طور متوسط سالانه بیش از 500 هزار نفر به دلایلی وارد زندان های کشور می شوند و به نسبت جمعیت کشورمان عدد قابل قبولی نیست.

موحد با اشاره به اینکه بعضی از افرادی که وارد زندان می شوند، تحمل کیفر حبس را ندارند و جای این افراد در زندان نیست، تصریح کرد: زندان جای افراد شرور است که هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارند، اما متاسفانه افرادی که در جمعیت کیفری ما قرار دارند که حضور و تحمل مجازاتشان عادلانه نیست.

رییس کل دادگستری کرمان اظهار کرد: در کشور ما روزانه میلیون ها خودروی سنگین و سبک در حال تردد بوده و خدماتی را به جامعه ارائه می دهند و برخی رانندگان آنها شاید مالک خودرو نبوده و کارگرانی هستند که در وضعیت خاصی کار می کنند، اما با یک بی احتیاطی به دلیل خستگی و شرایط خاص، دچار حادثه و وارد زندان می شوند که در این موقعیت نه تنها خود گرفتار مشکل بلکه خانواده آنها هم درگیر مسائل عدیده ای می شوند و چشم انتظار دست خیری هستند که آنها را از این وضعیت نجات دهد.

وی با اشاره به تعداد زیاد زندانی های مهریه افزود: این شعار «مهریه را کی داده کی گرفته» باید برداشته شود.

موحد تصریح کرد:بیش از 2 هزار زندانی به دلیل نپرداختن مهریه در زندان هستند که آمار نگران کننده ای‌ است و حل این مشکل واقع نگری و فرهنگ سازی جامعه را می طلبد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ باید تمام تلاش خود را جهت فرهنگ زندگی بدون زندان انجام دهیم و فرهنگ سازی زندگیِ بدون محکومیت هدف بسیار مقدسی است که به دنبال آن عده زیادی از افراد که هرگز محکومیت حبس در خور شخصیت آنها و شأنیت خانواده‌های آنها نبوده اما هم اکنون به دلیل عدم استطاعت مالی راهی زندان شده‌اند، باید به چرخه اجتماعی و اقتصادی خود بازگردند که این امر با همت اعضای هیات مدیره ستاد دیه و همیاری خیرین خداجو محقق خواهد شد.

موحد با اشاره به اینکه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند فعالیت خود را از 23 سال قبل آغاز کرده و تا کنون زمینه آزادی بیش از 80 هزار نفر زندانییان غیرعمد را فراهم کرده، اظهار داشت: ستاددیه شعبه استان کرمان نیز هرچند کمی با تاخیر از سال 80 راه اندازی گردید، اما در همین مدت موفق به آزادی 2 هزار و134 نفر زندانی شده است.

موحد با اشاره به اینکه این نیکوکاران این استان همواره بانیان بزرگترین جشن‌های گلریزان بوده‌اند، گفت: خیرین نباید به افرادی که مبالغ کلان می‌دهند، محدود شوند؛ گرچه کارشان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما باید این جامعه را گسترش داد و همه مردم حتی با پرداخت مبالغ کم اقدام به یاری رساندن به زندانیان کنند و مهم تر از همه، تقویت حس نوع دوستی در افراد است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: ستاد دیه نباید تنها کمک های نقدی خیرین را ببیند زیرا افراد زیادی هم هستند که طلبکارند و صبوری می کنند تا بدهکار بتواند مبلغ مورد نظر را فراهم کند و به دادسراها مراجعه نمی کنند که این افراد مورد غفلت قرار گرفته اند، در حالی که این افراد نیز خیر می باشند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته مقدمات آزادی 8 هزار نفر در کشور و 222 نفر در کرمان توسط ستاد دیه فراهم شده است.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه شعبه استان کرمان گفت:جامعه ما با واقعیتی به نام جمعیت کیفری مواجه است که بر اساس تعداد افراد این جامعه در نوسان است .

وی افزود: تعدادی از افراد که وارد زندان می شوند، تحمل کیفر حبس را ندارند و آدم های خوبی هستند که جایشان داخل زندان نیست.

عضو هیأت امنای ستاددیه شعبه استان کرمان تاکید کرد: زندان جای افراد شرور است که هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارند اما بخشی از افرادی که در جمعیت کیفری زندان ها قرار دارند به نظر می رسد که حضورشان و تحمل مجازاتشان عادلانه نیست .

وی عنوان کرد: در بسیاری از موارد مددجویان جرایم غیرعمد علاوه بر مشکلات شخص مددجو در داخل زندان، خانواده وی نیز مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و چشم انتظار دست خیری هستند که آنها را از این وضعیت نجات دهد.

۲۷ دی ۱۳۹۳ ۰۸:۵۷
تعداد کلیک: ۲,۴۲۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.