English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کدام زندانیان می‌توانند از حمایت ستاد دیه بهره‌مند شوند؟

مدیر ستاددیه قم با اشاره به اینکه در ستاد فقط پرونده‌های غیرعمد بررسی می‌شود، گفت: نفقه، مهریه، حوادث کارگاهی، تصادفات و محکومیت‌های مالی پرونده‌هایی است که در این مجموعه بررسی می‌شود.

ستادهای دیه در سراسر کشور، دارای جایگاه مهم اجتماعی و حاکمیتی در کشور هستند. این ستادها در سراسر کشور اقدام به ایجاد فضای حمایتی برای افرادی هستند که به دلیل حوادث خاص روزگار و پیشامدها گرفتار زندان شده‌اند.

یکی از مهمترین ضرورت‌های حمایت چنین نهادهایی، جایگاه و آثار مهم اجتماعی حمایت و آزاد سازی افرادی است که تحت پوشش این نهاد قرار می‌گیرند. به عنوان مثال آزادی زندانیان جرائم مرتبط به حوادث و جرائم غیرعمد و بدهی و خسارات مختلف، به منزله کمک رسانی به افرادی است که قطعا بدون این کمک‌ها شاید تا سالها نتوانند از زیر بار دیون خود خارج شوند.

از دیگر سوی در زندان ماندن این افراد برای یک مدت طولانی قطعا آثار زیان باری برای آنها و حتی خانواده و اطرافیان آنها خواهد داشت. طبعا کسی که با جرائم مالی و حتی دیون دیگر در زندان به سر می‌برد خانواده خود را نیز دچار مشکلات عدیده می‌کند. اعضای خانواده، تک به تک از این حادثه متاثر شده و زیان‌های گوناگونی می بینند. در این شرایط اقتصادی که شکنندگی خانواده‌ها روز به روز بیشتر می‌شود باید از این کانون های اصلی شکل دهنده نظام اجتماعی وفرهنگی کشور به خوبی صیانت کرد.

نرخ بالایی از بزه کاری نوجوانان و جوانان به دلیل از هم گسیختگی کانون خانواده است. قطعا سرپرست خانواری که به دلیل جرائم غیر عمد و مسایل خاص در زندان به سر می برد نمی تواند حمایت گری خوبی از اعضای خانواهد خود داشته باشد. به همین دلیل اعضای آسیب پذیر خانواده به خصوص نوجوانان برای یافتن راهی برای حل مسایل خانواده بدون هیچ مهارت و آگاهی و پشتوانه ای وارد اجتماعی می شوند که باید همه چیز را از صفر شروع کنند بدون آنکه حامی خاصی نیز داشته باشند.

همین مساله باعث می‌شود که آنها به سوی برخی مشاغل و یا حتی برخی دوستان گرایش ناگزیری داشته باشند و پس از آن حمایت از آنها برای گذار از این مرحله بدون سرپرست خانواده کاری بسیار مشکل است. قطعا حمایت از آنها در قالب‌های مختلف به خصوص در زمینه حل مشکلات دیون آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در زمینه حل مسایل خانوادگی آنها داشته باشد.

بخشی از کنشگری ستادهای دیه در کشور از طریق حمایت مادی مردمی دنبال می‌شود. سنت‌های بسیار زیبا و حسنه‌ای نیز در این میان ایجاد شده است که جایگزین بسیاری از امور جاری و نوپدید در میان مردم نیز به شمار می‌رود. حمایت از یک فرد زندانی برای رهایی و زندگی تازه قطعا آثار اجتماعی بسیار گرانسگی در جامعه خواهد داشت.

رضا مرادی پور در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ساختار ستاد مردمی دیه و کمک به آزاد زندانیان نیازمند عنوان کرد: این ستاد به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود که رئیس‌کل دادگستری استان رئیس هیئت امنا و مدیرکل کمیته امداد، مدیرکل زندان‌های استان و چهار نفر از معتمدین از اعضای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه در این ستاد فقط پرونده‌های غیرعمد بررسی می‌شود، تصریح کرد: نفقه، مهریه، حوادث کارگاهی، تصادفات و محکومیت‌های مالی غیر از کلاهبرداری پرونده‌هایی است که در این ستاد بررسی می‌شود.

وی بابیان اینکه اساس شیوه‌نامه ستاد دیه، افرادی که سوابق کیفری نداشته و بدهی کمتری داشته باشند و یا جز خانواده شهدا و جانبازان باشند در اولویت آزادی هستند، اضافه کرد: در سال گذشته با همکاری کنگره شهدای قم طرحی اجرا شد و هر زندانی با نام و نیت یک شهید آزاد می‌شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه قم در رابطه با نحوه فعالیت این ستاد بیان کرد: زندانیانی که با جرم‌های مذکور وارد زندان می‌شوند فرم‌هایی را در مددکاری زندان پر می‌کنند که به ما ارسال می‌شود و سپس به زندان می‌رویم شرح حالی از زندگی زندانی، علت بدهی و میزان بدهی گرفته می‌شود.

مرادی پور ادامه داد: پس از آن پرونده‌ای در ستاد تشکیل می‌شود و میزان بدهی به روز از ستاد اجرای احکام استعلام می‌شود سپس شرایط زندانی و میزان دارایی‌های او توسط محققین مورد بررسی قرار می‌گیرد بعد از آن شکات دعوت می‌شوند و تخفیف‌هایی از طلبکاران گرفته می شود و به نوعی خود شاکات از خیرین می‌شوند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه قم عنوان کرد: پس از تحقیقات پرونده‌ای تشکیل می‌شود و محق بودن و یا نبودن زندانی در هیئت امنا بررسی می‌شود و در صورتی که افراد محق شناخته شوند بررسی می‌شود که افراد به چه صورت (بلاعوض، وام و یا ترکیب این دو) کمک دریافت کنند.

مرادی پور با اشاره به اینکه بدهی‌های سنگین و میلیاردی تحت پوشش ستاد قرار نمی‌گیرند زیرا ستاد توانایی کمک به آن را ندارد، بیان کرد: بدیهی‌های سنگین از طریق اعسار اقدام می‌شود تا بدهی به صورت قسط بندی پرداخت شود.

وی در رابطه با منابع مالی ستاد دیه گفت: منابع ستاد به دو دسته تقسیم می‌شوند که بخشی از آن کمک خیرین است که به حساب ستاد دیه واریز می‌کنند و بخش دیگر وام‌های قرض‌الحسنه‌ای است که توسط بانک‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۱۲۱ نفر آزاد شدند که ۱۱۲ نفر آن‌ها مرد و ۹ نفر زن بودند، اضافه کرد: در سال جاری ۱۱ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان پرداخت شده است که حدود یک میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان آورده خانواده مددجویان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بیمه‌ها و ارفاق های قانونی و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز کمک‌های بلاعوض ستاد بوده است.

انتهای پیام /

۸ دی ۱۴۰۱ ۰۹:۳۳
تعداد کلیک: ۱,۵۶۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 4.0  (1 رای)
  • عباسی
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۷
  • 4
  • 0
    1

حضور محترم مدیریت ستاد دیه سلام علیکـــــــــــــــــــــــم همسر نادم بنده به ده ماه حبس و پرداخت هشتاد میلیون تومان جبران خسارت محکوم شده.من با وجود داشتن دو فرزند دختر 15 و8 ساله که بخاطر نبودن پدرشان از لحاظ روحی هردویشان منزوی و گوشه نشین شده اند
وبدون داشتن هیچگونه پشتوانه که در خرج مایحتاج زندگی کم آورده ام بخداوندی خداقسم توانایی پرداخت هشتادمیلیون را نداریم مدت ۳ماه ازحبس خود را گذرانده واز شمابزرگواران درمورد پرداخت جبران خسارت تقاضای کمک ویاری داریم تا زندگیمان به روال عادی برگردد.


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.