English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی بیش از ۳ هزار زندانی جرایم غیرعمد در 5 ماهه امسال

ستاد دیه با برگزاری جشن‌های گلریزان آزادی از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه زمینه آزادی 3066 زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد را فراهم نموده است.

خبرگزاری میزان - گاهی اوقات بروز یک حادثه یا یک رخداد معمولی و ناخواسته مانند «تصادف، بیماری، مهریه نامعقول، عدم پرداخت نفقه بدلیل بیکاری و ...» موجب بدهکاری و سقوط افراد و حتی زندانی شدن آن‌ها می شود، این واقعیت تلخ و تأسف بار را در زندان و در گفت‌وگو با اینگونه زندانیان نیازمند و درمانده به وضوح می توان دید ودرک کرد.

اتفاق حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست و باید توجه کرد که ارتکاب جرایم غیرعمدی علاوه بر گرفتاری خود فرد آثار زیانباری نیز بر خانواده و اجتماع پیرامون وی دارد.

از طرفی پرداخت دیه به اولیای دم و قربانیان حوادث مختلف غیر عمدی از دیر باز در جوامع بشری مرسوم بوده و شریعت مقدس اسلام نیز بصورت هدفمندی بر آن تأکید کرده است.

تاسیس ستاد دیه درسال ۱۳۷۶ به عنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمدی که به دلیل عدم توانایی پرداخت دین خود در زندان به سر می برند، در راستای کمک به پرداخت دیون این دسته از افراد اتفاق افتاد، و به موجب اساسنامه ستاد دیه، این ستاد مردمی در فعالیت های خود متکی به منابع و ظرفیت های مردمی است، البته این ستاد کمک بلاعوض دولت یا نهادهای دولتی را دریافت می کند.

 بر همین اساس ستاد دیه با تشکیل و همکاری دفاتر نمایندگی در سراسر کشور و با انجام اقداماتی از جمله «برگزاری جشن های گلریزان و ...» با استفاده و جذب کمک‌های مردمی در طی سال‌های فعالیت خود گام‌های موثر و چشمگیری در رهایی زندانیان جرایم غیر عمد و بدهکاران مالی از زندان و جلوگیری و رفع نابسامانی خانواده‌های آنان و کاهش جمعیت کیفری کشور برداشته است.

آزادی ۱۵۰ هزار زندانی بدهکار جرایم مالی با کمک ستاد دیه

به گفته رئیس هئیت امنای ستاد دیه کشور از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار بدهکار جرایم غیرعمد آزاد شده‌اند که رهایی از بند این تعداد افراد با عنایت خداوند و همکاری مردم نیکوکار محقق شده است.

آزادی حدود ۸ هزار محکوم مالی و بدهکار دیات در سال ۱۴۰۰  

همچنین در سال ۱۴۰۰، ۷ هزار و ۹۵۶ زندانی جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه آزاد شدند. مبلغ کمک خیران برای آزادی این زندانیان ۳۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

آزادی بیش از ۳ هزار زندانی غیرعمد در ۵ ماه نخست سال

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با میزان، در تشریح اقدامات ستاد دیه جهت آزادی زندانیان جرایم مالی و پرداخت دیات، اظهارکرد: بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد در ۵ ماه نخست سال‌جاری مربوط به بدهکاران مالی صدور چک، سفته و یا ضمانت به واسطه اوراق بانکی است.

وی با اشاره به آزادی ۳ هزار و ۶۶ زندانی جرایم غیرعمد از زندان‌های سراسر کشور در سال‌جاری، افزود: از این تعداد ۱۵۷مددجو خانم و ۲ هزار و ۹ نفر زندانی آزاد شده مرد بودند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث با تلاش ستاد دیه کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، اضافه کرد: در اثر تصویب این قانون درحال حاضر ورودی زندانیان تصادفات به صفر رسیده است اما افرادی هستند که پیش از این تاریخ برای پرداخت دیه در زندان هستند.

جولایی ادامه داد: ستاد دیه از ابتدای سال تاکنون به ۱۹ نفر از این افراد با لحاظ کردن موقعیت اجتماعی، حرفه ای و توانایی افراد در پرداخت اقساط مبالغی را جهت آزادی کمک کرده است.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در ادامه به آزادی «۲۳ محکوم در ایفای تعهدات مرتبط با حوادث کارگاهی، ۲۷ محکوم نیازمند به سبب ناتوانی در پرداخت دیات غیرعمد یا شبه عمد، ۵۸۱ مرد ایرانی محکوم به پرداخت مهریه، ۳۲۳ زندانی محکوم به پرداخت نفقه همسر یا اولاد» با تلاش ستاد دیه در سراسر کشور در ۵ ماه گذشته اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه طیف بسیاری از محکومانی که مورد مساعدت ستاد دیه قرا می گیرند را محکوکان مالی تشکیل می‌دهند، افزود: پر شمارترین این دسته بدهکاران مالی صدور چک ، سفته یا ضمانت به واسطه اوراق بانکی هستند که در سال‌جاری به ۲ هزار و ۹۳ نفر از آنان مساعدت شده است.

خیران اصفهانی در صدر جدول کمک به آزادی زندانیان

جولایی در خصوص استان‌های فعال در حوزه آزادی زندانیان غیرعمد نیز اظهارکرد: استان اصفهان در ۵ ماهه نخست سال‌جاری با آزادی ۳۸۷ زندانی جرایم غیرعمد، در صدر فهرست آزادی‌ها قرار دارد و در ادامه استان آذربایجان شرقی با فراهم کردن زمینه آزادی ۱۸۹ محبوس و مسئولان قضایی استان تهران با محیا کردن مقدمات رهایی ۱۷۹ نفر و استان آذربایجان غربی با کمک به آزادی ۱۶۰ زندانی واجد شرایط در ردیف‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

انتهای پیام/

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸
تعداد کلیک: ۷۱۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.