English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مختومه شدن 1660 پرونده به همت ستاد دیه استان قزوین

مدیر نمایندگی ستاد دیه قزوین گفت: در دو سال گذشته یک هزار و ۶۶۰ پرونده به همت ستاد دیه و خیرین، در دستگاه قضایی استان مختومه شده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به همت شهید لاجوردی تاسیس گردید که متعاقب آن در استان قزوین نیز این نهاد حمایتی ۲۲ سال فعال است. این مجموعه خیریه یک ستاد کاملا مردمی است اما به دلیل ارتباطی که باید همواره با نهادهای قضایی داشته باشد، برخی از اعضای این ستاد از مسؤلان دولتی هستند. بودجه دولتی ستاد دیه فقط تسهیلات بانکی است که دولت در اختیار ستاد قرار می دهد و بقیه مبالغی که در این ستاد هزینه می شود از محل کمک های مردمی و خیرین تأمین می شود. ستاد دیه هر استان سه نفر عضو مردمی دارد که از خیرین آن استان هستند و سه نفر عضو دولتی دارد که بسته به شرایط کاری رئیس دادگستری، نائب رئیس ستاد نیز مدیرکل زندان ها و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. چهار نفر از معتمدین هر استان از اعضای ستاد دیه استان هستند.

مهدی عبدیان، رئیس ستاد دیه استان قزوین در خصوص فعالیت‌های این ستاد مردم نهاد اظهار کرد: 4756 نفر خیر در حال حاضر با ستاد همکاری دارند و سیاست مجموعه بر این است که تعداد مشارکت کنندگان در این امر خداپسندانه را افزایش دهد.

وی با بیان این که سال گذشته به همت خیرین ۲۴۳ نفر مددجو در استان قزوین آزاد کردیم که ۲۳۰ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بودنئ، افزود: از این تعداد ۱۸۵ نفر محکومین مالی، ۳۳ نفر محکومین پرداخت مهریه، ۲۰ نفر نفقه، دو نفر حادثه کارگاهی و دو نفر هم محکومین ایراد صدمه بدنی غیرعمد بودند و با آزادی این افراد ۶۳۲ پرونده در دستگاه قضایی استان مختومه شد.

عبدیان با بیان اینکه در دو سال گذشته یک هزار و ۶۶۰ پرونده به همت ستاد دیه و خیرین در دستگاه قضایی استان مختومه شده است، اضافه کرد: مبلغ هزینه شده برای مختومه شدن این پرونده ها حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده که ۶۶ میلیارد تومان آن از طریق گذشت شاکیان پرونده ها و پرداخت وام تأمین شده و ما فقط ۱۰ درصد آن را به صورت نقدی پرداخت کردیم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین با اشاره به این که بزرگترین خیرین ما شاکیان پرونده ها هستند چون بیشترین گذشت را آن ها دارند، گفت: در دو سال گذشته روش کار خود را تغییر دادیم زیرا بخاطر کرونا نمی‌توانستیم گلریزان خوبی برگزار کنیم و از این طریق یک فرهنگ جدید در استان نهادینه کردیم.

وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های استان برای این کار خیر استفاده کردیم و با افزایش تعداد مشارکت کنندگان برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مبالغ خوبی جمع آوری شد.

عبدیان بیان کرد: قطع به یقین افرادی که با کمک های ستاد دیه آزاد می شوند، افرادی هستند که جرم عمدی مرتکب نمی شوند و در اثر یک حادثه غیرعمدی برای آن ها پرونده تشکیل شده است.رئیس ستاد دیه استان قزوین گفت: کمک‌های ستاد دیه استان فقط برای مجرمانی است که مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند و پرونده کیفری هم ندارند یعنی کسی که پرونده ماده مخدر دارد و یا زورگیری و کلاهبرداری کرده باشد، مشمول کمک های ستاد دیه قرار نمی‌گیرد.

مختومه شدن پرونده های جرایم غیرعمد ۱۲سال قبل

وی اظهار کرد: الحمدالله پرونده مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ در ستاد دیه استان نداریم و با حرکت خداپسندانه خیرین استان تمام پرونده های ستاد دیه که از ۱۲سال قبل باز بود را مختومه کردیم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین عنوان کرد: پرونده های بدهی که زیر۱۰میلیون تومان باشد را اجازه نمی دهیم خیلی معطل شود و سعی می کنیم ظرف چند روز کار آن ها را انجام داده و پرونده را مختومه کنیم.

عبدیان تصریح کرد: سال گذشته به پرونده های بزرگ ورود کردیم، پرونده هایی که قبل از آن ستاد در دستور کار اولویت دار خود قرار نمی داد و موفق هم شدیم که دلیل موفقیت در این کار مساعدت خیرین بود.

وی گفت: اولویت ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد خانم ها هستند زیرا اکثر آن ها مادر هستند و زندانی بودن آن ها شرایط جامعه را نیز بهم می‌ریزد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین افزود: با اقدامات ستاد دیه استان در حال حاضر فقط یک زندانی جرایم غیرعمد خانم در استان داریم که در حال انجام کارهای او برای آزادی ایشان هستیم و امیدواریم با کمک خیرین در ماه رمضان امسال با پرداخت بدهی وی موفق به آزادی او شویم.

عبدیان اضافه کرد: افرادی که برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به ستاد دیه مراجعه می کنند نیز افراد خاصی هستند و ارتباط گیری با آن ها و شرکت در این کار خیر حس خوبی به انسان القا می‌کند.

وی در خصوص خیرینی که با ستاد دیه فعالیت دارند، ادامه داد: یکی از این افراد از جمله مددجویانی است که چند سال قبل به خاطر ۴۰ میلیون تومان بدهی در زندان به سر می‌برد و با کمک ستاد دیه استان آزاد شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین بیان کرد: این فرد پس از آزاد شدن از زندان صاحب کسب و کار موفقی شد و الان خودش یکی از بزرگترین خیرین استان به شمار می رود و فقط در سال گذشته ۲۴۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد پرداخت کرد.

عبدیان با بیان اینکه برخی از خانواده ها هزینه مراسم ترحیم عزیز از دست داده خود را صرف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد می کنند، اظهار کرد: مادری داشتیم که فرزند جوانش را از دست داده بود و ۹۰ میلیون تومانی که قرار بود برای مراسم فرزندش هزینه کند را به ستاد دیه استان داد تا برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه شود.

وی گفت: مردم ما مردم خوبی هستند و فقط آگاهی نداشتند که وظیفه ستاد دیه چیست و از عملکرد این ستاد اطلاع نداشتند که خداروشکر با اقداماتی که در دو سال گذشته انجام گرفت سطح آگاهی مردم جامعه نسبت به فعالیت های ستاد دیه افزایش یافت.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین افزود: جرم غیرعمد امکان دارد برای هر کسی رخ دهد همانطور که در بین افراد آزاد شده از کشاورز گرفته تا کارمند دولتی داشتیم و اگر برای کمک این زندانیان اقدامی نشود، اثرات منفی آن دامن جامعه را می گیرد زیرا احتمال دارد همین مسائل موجب از هم پاشیده شدن خانواده آن‌ها شود.

عبدیان اضافه کرد: ۸۰ تا۹۰ درصد افرادی که گرفتار می‌شوند از روی عمد نبوده است و در بین این افراد کسانی بودند که برای درمان یکی از عزیزان خود ناچار به قرض کردن شدند و پس از آن به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی سر از زندان درآوردند.

تسهیل در پرداخت تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد

وی ضمن تقدیر از نمایندگان مردم استان در مجلس به دلیل مساعدت با این ستاد اظهار کرد: نمایندگان استان برای افزایش رقم تسهیلات بانکی ستاد دیه استان همکاری خوبی داشتند و ضمن افزایش خیلی خوب رقم این تسهیلات، شرایط دریافت آن را نیز تسهیل کردند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین عنوان کرد: پیش از آن برای دریافت تسهیلات بانکی ستاد دیه فرد باید برای دریافت ۵۰ میلیون تومان وام سند ملکی ارائه می‌داد در حالی که یک فرد وقتی سند ملکی با ارزش دارد اصلا زندان نمی‌رود.

عبدیان تصریح کرد: الان شرایط دریافت تسهیلات به این صورت است که فرد با معرفی ضامن معتبر می‌تواند تسهیلات بانکی ستاد دیه را دریافت کند که این تسهیلات فاقد سود بانکی بوده و فقط کارمزد دارد و اقساط آن نیز بلند مدت است.

وی گفت: امسال سعی داریم جشن گلریزان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد را در سطح گسترده‌تر و با مشارکت اقشار مختلف مردم برگزار کنیم و برای این کار دنبال کمک با اعداد و ارقام بزرگ نیستیم به عنوان مثال یک کارمند با حقوق یک روز کاری خود در این کار خیر مشارکت کند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان قزوین بیان کرد: یک مراسم با حضور تمام مدیران دستگاه های اجرایی استان در نظر گرفتیم و یک جشن بزرگ با حضور مسؤلان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم در امامزاده حسین (ع) برگزار می‌کنیم.

عملکرد ستاد دیه استان تحسین برانگیز است

رئیس کل دادگستری استان قزوین نیز در خصوص آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: براساس عملکرد ستاد دیه استان در آزادی مددجویان جرائم غیرعمد قابل قبول بوده و‌ از این حیث جای تشکر دارد و قطعاً این روند در طی سال جاری نیز با کمک خیرین و مردم شریف استان ادامه خواهد داشت.

شعبانی تاکید کرد: از میان بدهی پرداخت شده ۸۳ درصد مربوط به گذشت شکات از حقوق حقه بوده، که این نشان از روحیه گذشت در میان شهروندان بوده و این روحیه باید با اقدامات فرهنگی بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: با زندانی شدن یک فرد فقط خود او مجازات نمی شود، بلکه خانواده مددجویان نیز در این مجازات ناخواسته شریک می شوند و به همین خاطر باید تلاش کنیم تا مجرمان جرائم غیر عمد در کنار خانواده و جامعه اصلاح شوند، زیرا زندان جای مناسبی برای مجازات و اصلاح این افراد که ناخواسته مرتکب جرم شده‌اند، نیست.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با کمک خیرین و مردم یکی از اقداماتی است که در کشور نهادینه شده و امیدواریم در سال جاری نیز با مشارکت خیرین و مردم نیکوکار استان موجبات آزادی تعداد بیشتری از مددجویان جرائم غیرعمد را فراهم کنیم و از خیرین و مردم شریف استان دعوت می کنیم که در این پویش مردمی مشارکت مجدانه‌ای داشته باشند.

فرهنگسازی برای جمع‌آوری کمک‌های خُرد خیرین

یکی از خیرین استان قزوین در خصوص همکاری با ستاد دیه استان اظهار کرد: اوایل دهه هشتاد به دلیل تصادف روانه زندان شدم زیرا در آن برهه از زمان به دلیل عدم همخوانی قوانین دستگاه قضایی با بیمه نتوانستم دیه ای که به دلیل تصادف به گردنم بود، پرداخت کنم.

وی افزود: در آن زمان اگر صدور حکم بیشتر از دو سال طول می کشید، بیمه ها پرداخت دیه را عهده دار نمی شدند و با توجه به اینکه صدور حکم قضایی برای بنده شامل اطاله دادرسی شد و در احکام صادر شده پرداخت دیه به گردنم بود، محکوم به حبس شدم.

این خیر قزوینی اضافه کرد: مبلغ دیه در آن شرایط برای من سنگین بود و حتی با بازخرید کردن خودم و کمک اطرافیان موفق به پرداخت دیه نشدم بنابراین به ستاد دیه استان مراجعه کردم و از آن ها کمک گرفتم.

وی ادامه داد: به مسؤلان وقت ستاد دیه استان گفتم این مبلغ را به عنوان کمک بلاعوض نمی‌خواهم بلکه انتظار دارم به من قرض بدهید و به محض اینکه شرایط اقتصادی لازم برایم فراهم شد، جبران می‌کنم.

این خیر قزوینی عنوان کرد: الحمدالله الان که شرایط کاری و درآمدی خوبی برایم فراهم شده است، دوست دارم کمک ستاد دیه استان را جبران کنم بنابراین هر ساله مبلغی را به عنوان کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در اختیار ستاد دیه استان قرار می‌دهم.

وی تصریح کرد: همچنین هر ساله مبلغی نیز با مساعدت دوستانم جمع‌آوری کرده و برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص می دهیم.

این خیر قزوینی با بیان اینکه فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: مشکل اصلی در بحث کمک به این زندانیان این است که فرهنگ‌سازی مطلوبی در این راستا صورت نگرفته و اکثر افراد تصور می‌کنند برای کمک به آن‌ها باید مبالغ سنگینی پرداخت کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است که اگر فرهنگ سازی کنیم و مردم توجه داشته باشند که تعداد نفرات بیشتر با مبالغ کمتر هم می‌تواند کمک کننده باشد، قطع به یقین تعداد بیشتری از این زندانیان آزاد می‌شوند.

این خیر قزوینی بیان کرد: از طرف دیگر برخی از افراد خیر را می‌بینیم که به خانواده‌های این زندانیان کمک می‌کنند در حالی که اگر این کمک‌های خودرا برای آزادی زندانی هزینه کنند قطع به یقین اثرگذارتر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک زندانی که به خاطر ارتکاب جرم غیرعمد گرفتار زندان شده است، آزاد باشد طبیعتا بهتر می‌تواند بالای سر خانواده‌اش باشد و با کارکردن امورات زندگی خود را پیش ببرد و از طرف دیگر با این کار بار روانی منفی که روی دوش خانواده‌اش قرار دارد، برداشته می‌شود.

این نیکوکار اظهار کرد: در بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد باید به این باور برسیم که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، بنابراین قطع به یقین اگر همه مردم حتی با مبالغ کم در این امر خیر مشارکت کنند به نتایج بسیار بهتری دست پیدا می‌کنیم.

این خیر قزوینی با اشاره به سایر فعالیت های خیرخواهانه ای که با دوستانش راه‌اندازی کرده است، گفت: در سال های اخیر با این ایده که تعداد افراد زیادی را در قالب یک گروه خیرخواهانه دورهم جمع کنیم، اقدام به راه اندازی یک گروه در فضای مجازی کردیم اما با توجه به اینکه برخی از افراد سودجو از این طریق سواستفاده کرده‌اند، آن طور که باید در این راه موفق نشدیم.

وی افزود: این گروه که شامل اعضایی از سراسر کشور است، در حال حاضر فعالیت خوبی دارد و هر ماه مبالغی را جمع آوری کرده و برای امورات خیرخواهانه هزینه می‌کند.

این خیر قزوینی با بیان اینکه اولویت فعالیت‌های این گروه کمک به کودکان دارای بیماری صعب‌العلاج است، خاطرنشان کرد: ماهانه به طور متوسط میانگین بین ۳۰ تا۴۰ میلیون تومان در این گروه جمع آوری شده و با مشورت دوستان برای کار خیر هزینه می‌کنیم.

وی یادآور شد: این گروه با نام خیرین فضای مجازی با حدود سه هزار نفر عضو از سراسر کشور در حال فعالیت است و با شناسایی خیریه‌های مختلف در نقاط مختلف کشور، افراد نیازمند را شناسایی کرده و کمک نقدی را در اختیار آن ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام /

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۲۰
تعداد کلیک: ۵۵۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.