English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی 652 زندانی غیرعمد اصفهانی در سال‌جاری/ ستاد دیه بانی گلریزان‌های آزادی است

خیرین خداجوی استان اصفهان از ابتدای سال‌جاری تا کنون زمینه آزادی 652 زندانی جرایم غیرعمد را فراهم نموده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، یکصد و هشتادمین جلسه هیات مدیره ستاد دیه استان اصفهان صبح امروز (1 اسفند ماه) با حضور حجت‌الاسلام اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری و رئیس هیات امناء ستاد دیه استان، علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، علیرضا بابایی مدیرکل زندان‌ها، بهرام عبدالحسینی مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان اصفهان و جمعی از معتمدین و خیرین اصفهانی در سالن کنفرانس شهید لاجوردی این نهاد حمایتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جعفری رئیس کل دادگستری و رئیس هیات امناء ستاد دیه استان اصفهان در سخنانی به تقدیر از حمایت‌های نوعدوستانه خیرین در راستای حبس‌زدایی از زندان‌ها گفت: کار در ستاد دیه کار دل است و هیچ کدام از ما مجبور به حضور در این مکان نیستیم، مگر به تعهد و دغدغه قلبی. در این مکان چه مسئول قضایی و چه نیکوکاران با انگیزه‌ دیگری حاضر می‌شوند که مخرج مشترک همه نیات حمایت از دربندان دردمندی است که نه با سوء نیات مجرمانه بلکه بر حسب ناتوانی مالی راهی زندان شده‌اند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان تاسیس ستاد دیه را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: این نهاد خدمت‌رسان با نیت خالص شهید والامقام لاجووردی بنا نهاد شده که از ابتدای فعالیت آن در سه دهه اخیر بیش از یکصد و پنجاه هزار زندانی جرایم غیرعمد و به تبع آن، مشکل و گره هیمن تعداد خانواده ایرانی حل و فصل شده است.

بانی برنامه «یک شهر ضیافت» ستاد دیه است

وی با بیان این که عموم مردم جشن‌گلریزان‌های ویژه ایام ماه رمضان را با نام ستاد دیه می‌شناسند، گفت: بنده از وقتی وارد دستگاه قضائی شده‌ام، چه در ایامی که در مقام دادستان خدمت می‌کردم و چه در روزهایی که در استان‌های متعددی چون قم، مازندران و خراسان شمالی در دادگستری کل استان حضور داشته و دارم برنامه آزادی زندانیان با مددجوییان تحت حمایت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند گره خرده است. اتفاقی که در استان اصفهان نیز شایسته است با معرفی ستاد مردمی دیه به عنوان بانی برنامه تلویزیونی «یک شهر ضیافت» شایسته است به همین نحو مدیریت شود.

55

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: بدون شک حمایت از خانواده‌های دردمند زندانیان ارزش خودش را داشته و در مواقعی به علت وسعت آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و معضلات بعضا جبران‌ناپذیر توجه به این قشر کمتر دیده شده بایستی اولویت رسیدگی‌های ما باشد اما در قبال جشن‌های گلریزان باید توجه شود که یک تعریف مشخص و روشنی برای این دست از آیین‌های معنوی وجود دارد که قاطبه مردم آن را با نان ستاد شناخته و اگر نیتی برای مشارکت دارند، قصد و هدف‌شان آزادی زندانیان جرایم غیرعمدی است که ناخواسته و بر حسب مشکلات معیشتی پای‌شان به زندان باز شده است.

وی با بیان این که ما امانت‌دار نیات خیرین هستیم تاکید کرد: ستاد دیه رمضان سال 1369 با تلاش شهید اسدالله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان‌ها بنا نهاده شده و تا به امروز بر همین مدار حمایت صرف از آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و بدهکاران مالی یا محکومان به پرداخت دیات حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی به حیات خود ادامه داده و منبعد هم ما موظف به حفظ همین خواسته خالصانه موسسین آن هستیم و شرعا کوتاهی در قبال نیات واقفان مسولیت به همراه دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به این که ستاد دیه ولو برای افزایش آمار آزادی‌ها از انجام اقدامات تجاری منع شده است، گفت: ممکن است فعالیت در یک حوزه اعتبار پانصد هزار تومانی ما را به چند میلیون تومان افزایش دهد اما فراموش نکنیم که ما بنگاه معاملاتی نیستیم و نباید به خودمان اجازه بدهیم مبالغ اهدایی خیرین را ولو برای مدت کوتاه و برای مصارفی غیر از استخلاص دربندان دردمند هزینه کنیم. آری به فرمایش نورانی پیامبر اکرم زبان تبلیغ از زبان شمشیر به مراتب برنده‌تر است اما در جبهه آزادی زندانیان غیرعمد مبادا رقمی و قلمی پرداخت و برداشته شود.

آزادی 100 زندانی غیرعمد اصفهانی در بهمن 1400

در ادامه این جلسه، مدیر کل زندان‌های استان اصفهان با تقدیر از کمک‌های مادی و معنوی خیرین در راستای آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه گفت: بهمن امسال 100 زندانی جرایم غیرعمد با رقم بدهی بالغ بر 12 میلیارد و 139 میلیون ریال از بند حبس رهایی یافتند که این آمار در مقایسه با عملکرد آزادی‌ها در بهمن سال 1399 در مجموع با لحاظ مبلغ واریزی خیرین مراجعه کننده به ستاد یا بانک یا وصولی گلریزان‌ها رشدی 206 درصدی به دنبال داشته است.

55

نائب رییس هیات امناء ستاد دیه استان با اشاره به این که در راستای آزادی این محکومان شکات با چشم‌پوشی از 39 درصد اصل محکومٌ‌به نقش پررنگی داشتند، افزود: افزون بر تلاش شبانه‌روزی مددکاران زندان‌ها و همچنین اعضای کممیته صلح و سازش ستاد دیه استان قابل اعتناست 34 درصد کل بدهی 195 میلیارد ریالی زندانیان تا میزان 34 درصد اصل بدهی، با قبولی دادخواست اعسار مقرر گردید تا شخص زندانیان بنا به وسع مالی و توانایی اقتصادی به محض خروج از زندان در قالب اقساط ماهیانه پرداخت کنند.

آزادی 652 زندانی غیرعمد اصفهانی در یازده ماهه سال‌جاری

اسدالله گرجی‌زاده، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان نیز در پایان این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: با شتاب گرفتن طرح آزادی محبوسان بدهکار در روزهای منتهی به سال نو خرسندیم از پنجم فرودین تا پایان بهمن ماه در مجموع تعداد 632 زندانی مرد و 20 محبوس زن که با عناوین محکومیت‌های مالی و پرونده‌های ناشی از دیه حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی از بند حبس آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (یازده ماهه سال 1399) رشد 107 درصدی داشته است.

وی شکات خصوصی را خیرین خط مقدم در امر آزادی مددجویان تحت حمایت ستاد دیه مطرح کرد و افزود: کل بدهی 645 زندانی رهایی یافته رقمی بالغ بر 238 میلیارد تومان بود که در فرآیند رسیدگی با تلاش شبانه‌روزی کمیته صلح و سازش این نهاد حمایتی تا میزان 45 درصد اصل محکومٌ‌به در قالب اخذ گذشت کسر گردید.

55

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با تقدیر از همیاری قضات محاکم در قبولی و تعدیل دادخواست اعسار زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: قریب به اتفاق زندانیان مساعدت شده بنا به وسع مالی و موقعیت اجتماعی بخشی از دیون مورد مطالبه خود که رقمی معادل 57 میلیارد تومان می‌باشد را مقرر گردیده است در قالب اقساط ماهانه پرداخت نمایند.

وی یادآور شد: علی‌رغم افزایش زندانیان جرایم غیرعمد اصفهان و قرار گرفتن زندان‌های این استان در صدر فهرست محکومان مالی و بدهکارات دیات غیرعمد اما ستاد دیه به عنوان متولی اصلی جمع‌آوری کمک و رسالت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان، با همیاری خالصانه دادگستری کل استان و همراهی صادقانه دادستانی و دیگر مراجع قضایی و انتظامی امید دارد در روزهای باقیمانده از سال با تلاشی مضاعف جمعیت یک‌هزار و 6 نفری محبوسان را تا قدر معقولی تعدیل نماید.

55

انتهای پیام/

۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵
تعداد کلیک: ۵۶۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.