English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی ماهانه 60 زندانی غیرعمد در اصفهان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان از آزادی ماهانه 60 بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیه (حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، اسدالله گرجی‌زاده با اعلام این خبر گفت: علی‌رغم عملکر مطلوب نهاد حمایتی ستاد دیه از محکومان جرایم غیرعمد اما متاسفانه هم‌اکنون 1052 زندانی غیرعمد در سطح استان فرهنگی اصفهان تحمل حبس می‌کنند.

وی با تقدیر از حمایت‌های مادی و معنوی خیرین در راستای حبس‌زدایی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 618 محکوم مالی و بدهکار دیه ناشی از حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی از بند رهایی یافته‌اند و این تلاش‌ها برای کاهش حداکثری محبوسان فعلی ادامه دارد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با تاکید بر اعمال مجازات جایگزین حبس در تعدیل آمار دربندان دردمند گفت: در بسیاری از محاکم قضایی با عنایت به عواقب تلخ و بعضا جبران ناپذیر حبس معسری که نه تبهکار است و نه در سابقه بزهکای دارد قضات شریف با ملاحظه وضعیت بغرنج معیشتی مدیون و البته با فراهم ساختن شرایط همیاری بیشتر شکات خصوصی بجای صدور محکومیت حبس، پرونده را با صدور مجازات جایگزین حبس مختومه اعلام می‌کند که در این راستا قابل توجه است به دلیل تلاش مددجو در خارج از محیط بسته زندان امکان عودت مبلغ محکومٌ‌به نیز فراهم بوده و طلبکار زودتر از آن چه انتظار دارد طلبش را دریافت می‌کند.

گرجی‌زاده با تفکیک جرایم زندانیان غیرعمد اظهار کرد: بیشترین افرادی که در شماار مددجویان ستاد دیه اصفهان تعریف شده و برای آن‌ها پرونده تنظیم گردیده آن‌ دسته از زندانیان هستند که به دلیل محکومیت مالی ناشی از صدور چک، سفته یا تعهد مهریه و نفقه گرفتار بند شده‌اند. قابل توجه این که تقریبا 15 درصد این افراد هم به واسطه ضمانت از طریق همین اوراق بانکی سر از زندان درآورده‌اند.

مدیر نمایندگی استان ادامه داد: هم‌اکنون در 10 زندان سطح استان ما مددجو داریم که ندامتگاه مرکزی اصفهان با 450 زندانی غیرعمد در صدر فهرست عددی قرار گرفته و در ادامه زندان خمینی‌شهر و نجف‌آباد هر کدام با 60 محکوم مالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به این که 15 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد زنان هستند گفت: با وجود اولویتی که ستاد دیه در آزادی زنان، بیماران، سالمندان و جانبازان دارد و همواره در قالب طرح‌ها و پویش‌های ویژه چه در مناسبت‌های ملی و چه اعیاد و ایام مذهبی نسبت به آزادی آن‌ها اقدام نموده اما با این وجود بعد از کمیت ویژه آزادی سالروز میلاد دخت نبی سلام‌الله‌علیها ما همچنان مادران و دخترانی را در بند داریم که نه با سوء نییات مجرمانه بلکه بر حسب یک اتفاق و یک حادثه غیرقابل پیش‌بینی گرفتار بند شده‌اند.

وی یادآور شد: خوشبختانه با اصلاح قانون و همیاری برخی نهادها امروز ما در سطح استان هیچ زندانی بدهکار دیه نداریم و در حوزه دیات ناشی از حوادث رانندگی هم قابل تامل است که تنها 4 مددجوی نیازمند را در زندان‌ها میزبانی می‌کنیم که امید است این افراد هم با مساعدت صندوق تامین خسارت‌های بدنی و البته همیاری شکات به زودی از بند حبس رهایی یابند.

گرجی‌زاده در خصوص آخرین اقدامات این نهاد مردمی گفت: ستاد دیه با توجه به آمار بالای زندانیان جرایم غیرعمد استان اصفهان در ایام الله دهه فجر با پویش «هر روز آزادی ده زندانی غیرعمد» در تلاش است تا در آستانه سال نو بخش قابل توجهی از محکومان واجد شرایط را از بند استخلاص داده و به آغوش گگرم خانواده بازگرداند که این تلاش شبانه‌روزی همکاران و مددکاران زندان افزون بر برنامه ماهانه این مجموعه است که نسبت به شناسایی، تحقیق و آزادی 60 زندانی غیرعمد اقدام می‌نماید. زندانیان نیازمندی که بیشتر بر حسب نواسانات بازار اقتصادی یا افزایش تورم و مشکلات ساده معیشتی پای‌شان به زندان باز شده و هیچ سابقه کیفری در پرونده ندارند.

انتهای پیام /

 

 

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲
تعداد کلیک: ۵۵۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.