English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

عواید وقف، ۱۳ محکوم مالی در خراسان رضوی را رهایی بخشید

به برکت عواید حاصل از وقف ۱۳ زندانی جرایم غیرعمد و محکوم مالی از سطح زندان‌های استان خراسان رضوی از بند زندان آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، از محل عواید موقوفه «حاج ملامحمد» در مشهد مقدس مبلغی معادل 3 میلیارد ریال در جهت آزادی محکومان جرایم غیرعمد به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی اهدا شد.

موقوفه فرامرزخان، مشهور به ملامحمد از موقوفات قدیمی این شهر زیارتی است که وقف اراضی آن در جریان وقوع اتفاقاتی برای واقف صورت گرفته و تا به امروز با گذشت ۱۳۰ سال این گونه یاد و نام واقف را زنده نگه داشته است.

این موقوفه یکی از موقوفات غیرمتصرفی در خراسان است که حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شمالی و جنوبی حاشیه جاده قدیم (بلوار توس) و جاده جدید (بلوارآزادی تا بزرگراه خاتم) را شامل می‌شود.

‌مرحوم حاج فرامرزخان سرتیپ سبزواری اهل روستای باغان از توابع شهرستان سبزوار، یکی از صاحب‌منصبان و امرای لشکری دوره ناصری بود که از ایشان آثار خیریه‌ بسیاری به جا مانده است.

موقوفه رباط حاج‌فرامرزخان، در غرب میدان کارگر شهر سبزوار از جمله آن‌ها است که این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به استناد وقف‌نامه موجود در سال ۱۲۹۱ هجری قمری از سوی حاج فرامرزخان سبزواری برای استفاده زائران حضرت رضا علیه‌السلام در کنار شاهراه خراسان ساخته شده است.

از اقدامات دیگر این واقف نیک‌اندیش، تعمیر رواق دارالسیاده حرم مطهر رضوی است که مقبره‌اش نیز در همان رواق و حجره اول متصل به مسجد گوهرشاد قرار دارد.

انتهای پیام /

۵ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۴
تعداد کلیک: ۵۷۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.