English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

قبولی اعسار باید با مقتضیات زمان همسو باشد

در نشست اعضای ستاد دیه استان هرمزگان با جمعی از قضات محاکم بر تعیین اقساط متعدل در خصوص دادخواست‌های اعسار تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، به منظور کاهش جمعیت زندانیان جرایم غیرعمد جلسه هم‌اندیشی و تعامل قضات محاکم حقوقی و خانواده و مسئولین عالی نمایندگی ستاد دیه هرمزگان در دادگستری شهرستان بندرعباس برگزار شد.

در این جلسه احمد مرادی‌نژاد مدیر نمایندگی ستاد دیه در هرمزگان با اعلام وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد استان گفت: هم‌اکنون 60 محکوم مالی و بدهکار دیات ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث کارگاهی در زندان‌های سطح استان تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد جمعیت زیادی قادر خواهند بود به صرف تعدیل تقسیط محکوم‌به تعیین شده از سوی محاکم بدون مساعدت هر نهاد حمایتی از بند رهایی یافته و خودش بنا به وسع مالی ماهانه دیون خصوصی خود را در قبال شکات یا حتی اولیاء دم ایفا نماید.

وی با تقدیر از همیاری قضات برخی از محاکم در امر پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندا‌ن‌ها یادآور شد: جمع زیادی از مددجویان بدهکار با دغدغه قلبی قضات شریف محاکم به جای حبس در پشت میله‌های سرد زندان و پیش از ورود به ندامتگاه‌هایی که جز هزینه برای دستگاه قضاء و اتلاف وقت برای شکات خصوصی نتیجه دیگری ندارد افراد بدهکار را موظف به انجام تکالیف و تهعدات کرده‌اند که ترویج این نگاه در آینده از ورودی به زندان به شدت خواهد کاست.

در ادامه این جلسه مصطفی کیشانی، مدیر کل زندانها و دبیر هیات امناء ستاددیه استان نیز در سخنانی اظهار کرد: حبس افراد به صرف ناتوانی مالی یک شخص افزون بر معذوریت‌های شرعی بر خلاف مسائل عقلی و انسانی است. الصاق برچسب حبس بر روی پیشانی محکومانی که فاقد هر سابقه کیفری هستند هرقدر در منظر افراد آگاه به مسائل حقوقی امری موجه تلقی شده اما در قبال نگاه عموم مردم این چنین نیست و سوء سابقه نانوشته برای اشتغال این دست از محکومان مالی از جمله وقایع جامعه ما است.

وی ادامه داد: موفقیت‌های بدست آمده در امر حسنه آزادی مددجویان جرایم غیرعمد و پذیرش اعسار نتیجه تعامل طرفین مسئولین عالی زندانبانی و قضات شریف دادگاه‌ها و دادسراهاست.

صمد دهقانی، رئیس مجتمع قضایی دادگستری شهید بهشتی بندرعباس نیز به نمایندگی از جمع قضات بر اهتمام عمومی محاکم در تسریع روند قبولی دادخواست اعسار و در ادامه دادخواست تعدیل برخی از اقساط اشاره کرد و گفت: بازگشت یک زندانی به آغوش گرم خانواده باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و از همین رو و با عنایت به این باور در تلاش هستیم کسی را که بدهکار است و بزهکار نیست با هر مجازاتی غیر از مجازات حبس محکوم به ادای دیون کنیم.

وی بیان کرد: مجازات جایگزین حبس، توجه به امر مصالحه و پیگیری برخی از مطالبات در قالب محرومیت‌های اجتماعی یا صدور جرایم و احکامی غیر از دربند کردن یک فرد اموری است که کارکنان عدلیه برای کنترل جمعیت ورودی زندانیان در پیش گرفته‌اند.

در پایان مراسم، اعضای هیات امناء ستاد دیه استان با اهدای یک جلد قرآن و اهدای لوح تقدیر از علی صالحی، ریاست پیشین دادگستری استان و همچنین قضات دادگاه‌های خانواده و حقوقی دادگستری شهرستان بندرعباس به مناسبت صدور احکام حبس‌زدا تقدیر کردند.

1

انتهای پیام /

۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۱
تعداد کلیک: ۵۹۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.