English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

رعایت نکردن ایمنی و گرفتار شدن پیمانکار ساختمانی

«ب-ی» که پدر دو کودک است به دلیل عدم رعایت ایمنی کارگر ساختمانی‌اش، او را راهی دیار باقی کرد و در نهایت خود رهسپار زندان شد.

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، طبق آخرین آمار روند افزایش زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به حوادث کارگاهی با شیب تندی رو به صعود قرار داشته و با وجود اینایمنی در کار که جز جدایی ناپذیر و از مهمترین مسائل پروژه‌ای می‌باشد، مخصوصاً در پرونده‌های ساختمانی نادیده گرفته می‌شوند.

ستاد دیه در سال‌های اخیر بارها شاهد پرونده‌هایی است که رعایت نکردن برخی قواعد ساده ایمنی کار در آنها صدمات جبران ناپذیری را به خانواده‌های شخص کارفرما و کارگر تحمیل کرده است.

خانواده هایی که معمولاً  هم از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه  هستند. در ادامه یکی از همین پرونده‌های مفتوح در این نهاد مردمی را با هم می‌خوانیم که  رعایت نکردن  ایمنی  کار از سوی کارفرما، کارگری را به دیار باقی  فرستاده و پدری را , راهی زندان می‌سازد.

مددجوی 45 ساله که دارای ۲ فرزند بوده و  خانواده‌اش در مناطق محروم یکی از استان‌های مرکزی کشور اجاره نشین هستند، به منظور انجام ایزوگام راهی یکی از خانه‌‌های اقوام دور خود می‌شود، غافل از اینکه چه آینده‌ای در انتظار اوست.

شغل وی که سالهاست پیمانکاری ایزوگام ساختمانی است طبق معمول با چند کارگر که روزانه از وی حقوق دریافت  می‌کردند، راهیی خانه مذکور می‌شوند.

در بین این کارگرها که تعدادی با تابعیت کشور افغانستان نیز بودند مقرر می شود مصالح را قادر که به تازگی به جمع کارگران این پیمانکار کهنه‌کار پیوسته بود را به طبقه فوقانی ساختمان ببرد.

برای همین منظور قادر که از توانایی جسمی بهتری نسبت به دیگران برخوردار بود، مصالح ساختمانی را از  طریق بالابری که در بخش کارگاه ساختمانی  موجود بوده ، مصالح را با کمک یکی  از کارگران ساختمانی روی دوش خود سوار کرده و به بالا می‌رود.

کیسه‌های شن دستگاه بالابر را که از تعادل خارج کرده بود ، باعث می‌شود تا قادر تعادل خود را از دست داده و در آستانه سقوط قرار گیرد.

کارگر یاد شده بدون در نظر گرفتن ایمنی این وسلیه خطرناک مصالح را که به طور غیر اصولی بار کرده در نهایت علیرغم استقامت و تلاش در برقراری تعادل بالابر  با واژگونی کامل از طبقه چهارم ساختمان سقوط می کند و در جا جان خود را از دست می‌دهد.

با تشکیل پرونده قضایی این اتفاق  از سوی خانواده مددجوی مذکور،  پیمانکار مقصر اصلی حادثه شناخته شده و علاوه بر محکومیت پرداخت 30 درصد از دیه متوفی در ماه حرام به مبلغ ۶۰ میلیون تومان به عنوان یکی از مقصران حادثه شناخته می‌شود. 

 کارشناسان ستاد دیه با توجه به وضعیت مالی مددجو و بیماری قلبی همسرش سریعاً برای وی  تشکیل پرونده داده و سعی در تأمین بدهی او دارند.

 گفتنی است تاکنون با وجود اینکه خیرین خداجوی کشور تأ ۴۵ میلیون تومان از بدهی این فرد زندانی را پرداخت نموده‌اند، اما امید است برای باقی مبلغ  ۱۵ میلیون تومانی این سرپرست خانواده عنایت فرمایند.

۹ دی ۱۳۹۳ ۱۵:۲۳
تعداد کلیک: ۲,۷۴۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.