English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

از احداث اسکلت بتونی تا حبس در پشت میله‌های سرد زندان

سقوط کارگری که برای نصب قالبی در سقف بر روی نردبان رفته بود پیمانکار جوان خود را با نصاب درصد تقصیر روانه زندان کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، اکبر آقا کارگر ساده ساختمانی است که به دلیل کم‌کاری در منطقه‌ای خاص متمرکز نشده و به صرف هر درخواست و پیشنهاد کاری به شهرهای مختلفی سفر کرده و به صورت فصلی و موقت به انجام کارهای ساختمانی اشتغال دارد.

در این شیوه کسب و کار اما به تاریخ بهمن ماه 1396 اکبر آقا که اصالتا کرمانی است طی قراردادی با آقای عابدی به شهر یزد سفر می‌کند تا عملیات احداث اسکلت بتونی خانه نوساز این او را در مدت معلوم انجام و کار را تا پیش از ایام نوروز تحویل دهد.

برای این کار صاحبخانه طبق درخواست «اکبر-الف» مصالح ساختمانی مورد نظر و یک نردبان چوبی ۱۴ پله‌ای به طول ۴ متر را در اختیار مجری پروژه قرار داده و به اقتضای شغل خود به خارج از کشور سفر می‌کند.

اکبرآقا با تجربه تقریبا دو دهه‌ای خود برای این کار دو کارگر ساده منجمله پسر عموی خود را دعوت به همکاری نموده و این نیروهای جوان با آموزش کوتاهی زیر نظر وی مراحل احداث این سازه بتونی را آغاز می‌کنند.

در واپسین روزهای همکاری آن وقت که کارگران بر روی قالب‌های تیر بتونی طبقه اول در ارتفاعی نزدیک به ۳ متر نسبت به پشت‌بام مشغول آرماتوربندی بودند، «آرمان» پسر عموی 22 ساله اکبرآقا به منظور آوردن قطعه‌ای که بین ستون‌ها به کار می‌رود اقدام به پایین رفتن از نردبان می‌کند که در ادامه به دلیل یک غفلت روی بام طبقه همکف سقوط کرده و با برخورد سر به دهانه نورگیر بی‌هوش می‌شود.

هرچند بعد از وقوع حادثه اکبرآقا و دیگر اهالی محل که شاهد یک چنین ماجرایی بودند «آرمان» را بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل می‌کنند اما طبق نظریه مرکز پزشک قانونی در این سقوط کارگر مذکور در موضع مهره‌های ششم و هفتم گردنی دچار شکستگی ستون فقرات شده و با انجام آزمایش‌های لازم اختلال حسی و حرکتی در اندام‌های فوقانی و تحتانی نیز تایید می‌شود تا کار برای اکبرآقا به عنوان کارفما سخت‌تر شود.

براساس تحقیقات و طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری هرچند در این حادثه صاحبخانه به دلیل عدم حفاظ گذاری و پوشش مناسب بر روی دهانه پرتگاه ساختمان و همچنین واگذاری کار به پیمانکار فاقد صلاحیت و به علاوه عدم نظارت کافی بر عملکرد و فعالیت پیمانکار به میزان ۳۰ درصد و شخص کارگر پروژه به دلیل بی‌احتیاطی تا میزان ۲۰ درصد مقصر شناخته شده‌اند اما اکبرآقا به دلیل عدم تعبیه مسیر دسترسی ایمن جهت تردد افراد تحت نظارت خویش و همچنین عدم استفاده از تجهیزات فردی جهت جلوگیری از سقوط کارگران تا ۵۰ درصد مسئول پرداخت خسارات وارده معین می‌شود.

طبق گزارش میدانی گروه تحقیق ستاد دیه استان یزد بر حسب این حکم کارفرمایی که از هرگونه اموال منقول و غیرمنقول واجد ارزش بی‌بهره است با طرح شکایت خانواده آسیب‌دیده به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه‌ای معادل ۶۴۸ میلیون تومان روانه زندان مرکزی استان یزد می‌شود.

تلخ‌تر از این واقعه گزارش اخیر ستاد دیه است که اعلام نموده است به دلیل طولانی شدن مدت حبس اکبرآقا تا 19 ماه همسر او که به نوعی شریک شادی و غم او بود حساب شادمانی و گرفتاری را از هم جدا کرده و چند هفته‌ای است با وجود فرزند چهار ساله دادخواست طلاق خود را ارایه داده و خانه استیجاری اکبرآقا را برای همیشه ترک کرده است.

نیکوکارانی که تمایل دارند در آزادی این زندانی مشارکت داشته باشند، کمک‌های نقدی خود را می‌توانند به حساب‌های نمایندگی ستاد دیه استان یزد به شماره ۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷ بانک ملت یا شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۷۰۶۶۶۶۶۶۶۸ واریز نمایند.

در این زمینه روابط عمومی نمایندگی ستاد دیه استان یزد به شماره تلفن ۰۳۵۳۶۲۹۸۲۰۰ پاسخگوی سئوالات شما خیرین خواهد بود.

انتهای پیام /

۴ اسفند ۱۳۹۹ ۰۷:۳۱
تعداد کلیک: ۹۴۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.