English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تلاش برای آزادی 40 زن زندانی به همت بسیجیان استان فارس

هم اکنون تعداد 40 زندانی زن به دلیل محکومیت‌های غیرکلاهبرداری در سطح زندان‌های فارس تحمل حبس می‌کنند که ستاد دیه استان درصدد است به همت بسیجیان زمینه رهایی این بدهکاران را فراهم نماید.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، دومین جلسه تعاملی مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس و رئیس سازمان بسیج حقوقدانان این استان در راستای آگاهی بخشی مردم نسبت به مسائل حقوقی جامعه و کمک به زندانیان زن نیازمندی که به دلیل جرایم غیرعمد دربند هستند برگزار شد.

در این ملاقات که پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان بسیج مستضعفین و سازمان زندان‌ها انجام شد سید رضا اسکندری با اشاره به ظرفیت‌های استانی در راستای پیشگیری از وقوع جرایم اظهار کرد: بسیاری از مددجویانی که به دلیل جهل به قانون یا عدم آشنایی کافی با برخی موضوعاتی حقوقی و مقررات بانکی گرفتار زندان شده‌اند صرفا با اطلاع حداقلی از برخی قوانین یا عواقب برخی تعهدات مالی و ضمانت‌های بانکی می‌توانند از بروز برخی اتفاقات تلخ منجمله حبس‌های ناشی از قبول مهریه یا امضای سفته پیشگیی نمایند.

وی با بیان آثار حبس بدهکاران غیربزهکار در سطح جامعه افزود: در سال‌های اخیر با عنایت به معضلات اجتماعی و مشکلات روحی و حتی اخلاقی برای برخی از خانواده این دسته از زندانیان غیرعمد دستگاه قضایی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانها و فراهم نمودن موجبات آزادی زندانیان با جرائم غیرعمد اقدمات موثری داشته که اعطای مرخصی‌های ویژه ایام کرونا و تمدید و همیاری بیشتر با زندانیان نیازمند از جمله آن‌هاست اما در این میان بر حسب وظیفه کاری و در راستای آن وظایف شرعی هرکس به سهم خود تکلیف دارد از بروز مجازات‌های منتهی به حبس  پیشگیری نماید که ورود به حوزه مهریه‌های نامعقول به دلیل خصوصی بودن ماهیت این توافق‌های بیش از هر مسئله‌ای در اولویت است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان فارس یادآور شد: خوشبختانه با تلاش ستاد دیه کشور هم در بحث کاهش جمعیت رانندگان زندانی با عنایت به اصلاح قانون و تصویب دائمی قوانین آزمایشی موضوع بیمه شخص ثالث از ورود بدهکاران دیات فوتی و جرحی ناشی از تصادفات تا حد زیادی کاسته است و تلاش‌های صورت گرفته در مجلس در راستای اصلاح قانون چک نیز تا حدودی جمعیت این زندانیان را تعدیل نموده اما در موضوع مهریه علی‌رغم حساسیت راجع عظام تقلید، ریاست محترم قوه قضاییه و عامه مردم اما هنوز رویه معینی با بهتر است بگویم راهکار مشخصی اتخاذ نشده است که به دلیل جنبه‌های فرهنگی این مسئله ورود انجمن‌های مردمی و نهادهایی نظیر بسیج بیش از پیش ضرورت دارد.

اسکندری با اشاره به تاکیدات شرع در راستای اصلاح مشکلات جامعه اسلامی گفت: کمک مومنانه‌ای که مقام معظم رهبرى در روزهای اخیر به آن استناد داشته‌اند در راستای همین رسالت فردی و جمعی تعریف می‌شود که با همت مردمی و با عنایت الهی در خیلی از شهرهای کشور گره معیشتی جمع زیادی از افراد مستمند جامعه فراهم شده است و در سابه همین همدلی مستمندان استان فارس نیز از عنایت مستثناء نبوده‌اند و در حوزه حبس‌زدایی جمع زیادی از بدهکران معسر از حبس رهایی یافته‌اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس با اشاره به آمار زندانیان غیرعمد استان اعلام کرد: هم اکنون ۹29 زندانی جرایم غیر عمد با مبلغ بدهی بالغ بر 5000 میلیارد ریال در سطح زندان‌های فارس تحمل حبس می‌کنند که در این میان 40 نفر را بانوانی شامل می‌شوند که نه با سوء نیات مجرمانه بلکه به دلیل ناتوانی در مدیریت کارگاه خیاطی، عدم تجربه کفی در تشکیل صندوق‌های خانگی، بی‌تجربگی در راه انداختن یک مغازه، درگیر شدن با نوسات بازار یا عدم ثبات قیمت در شغل انتخابی به ناچار متحمل پرداخت دین یا خسارت شده‌ و در ادامه سر از زندان در آورده‌اند. حال این که هیچ کدام از این زنان سابقه کیفری نداشته و اغلب نیز عائله‌مند بوده و تا پیش از گرفتار آمدن در زندان خرجی خانه پدری یا خانواده خود را می‌دادند. از همین رو با عنایت به نقش محوی زنان و دختران در جمع خانواده تلاش خواهیم داشت در وهبه اول با همکاری هنرمندان، ورزشکاران و به ویژه بسیجیان عزیز چه در بحث تحقیق، چه در حوزه اخذ گذشت و چه در باب تامین محکوم‌ٌبه نسبت به استخلاص این دسته از محبوسان بپردازیم.

اسکندری با بیان این که هم اکنون 150 زندانی در استان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در بند هستند گفت: کمک به زندانیان مهریه هرگز در اولویت کاری ما نبوده و نیست. این هم به صلاحدید خیرینی خداجویی باز می‌گردد که به عنوان داعیان و حامیان اصلی این نهاد حمایتی به شمار می‌آیند. آن‌ها از بدو تاسیس ستا دیه تا به امروز تاکید داشته و دارند هرگز مبلغی را در اختیار کسی قرار ندهیم که در صحت کامل عقل و اراده خودش را مدیون کرده اما حتی توانایی بازپرداخت یک درصد مبلغ تعهد شده را ندارد. فارغ از این مسئله مهریه به جهت آن که در شمار عقود غیرمعوض قرار دارند و در قبال تعیین این صداق زوجه کالا یا تعهدی را در اختیار مرد قرار نداده شایسته است با عنایت به مقبولیت بسیج در بین برخی از آحاد جامعه و با عنایت به دیگر ظرفیت‌های فرهنگی در قبال زندانیان مهریه بیش از آن که توجه‌مان به موضوع آزادی جلب شود به مسئله پیشگیری معطوف باشد.

در ادامه این جلسه، علیزاده رئیس سازمان بسیج حقوقدانان نیز در سخنانی اظهار کرد: سپاه تمام تلاش خودرا به کار بسته تا با اتکاء به نیروهای مردمی همان گونه که در بخش محرومیت‌زدایی به ارایه خدمت پرداخته در موضوع کاهش حداکثری جمعیت کیفری زندان‌ها نیز به سهم و وظیفه خود خدمت‌رسان باشد که تحقق این مهم بی‌شک در تحکیم بنیان خانواده و ارتقای سلامت اجتماعی موثر خواهد بود.

انتهای پیام /

۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۳
تعداد کلیک: ۸۷۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.