English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی 1000 زندانی یزدی در ایام کرونا

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: از ابتدای شیوع کرونا، با تکیه بر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و با حمایت ستاد دیه استانی یک‌هزار نفر از زندان‌های استان یزد رهایی یافته‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، غلامعلی دهشیری صبح امروز (25 شهریور ماه) در جلسه اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری اظهار کرد: با استفاده از تأسیسات ارفاقی و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های واصله از قوه قضائیه، علاوه بر آزادی هزار نفر، بیش از ۵۰۰ نفر نیز از مرخصی بهره مند شدند.

وی با اشاره به آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده او و جامعه افزود: با تکامل جوامع بشری نوع، شکل، جنس و مصادیق مجازات‌ها دستخوش تحول و تغییراتی شده است؛ به دلیل روحیه انتقام و سزادهی در قرون گذشته، فرایند سزادهی برای افراد بزهکار مجازات‌های بسیار سنگینی با قساوت قلب در حق محکوم اجرا می‌شد که با رشد اندیشه و تفکرات بشردوستانه و تقلیل گرایش به سزادهی و برجسته شدن روحیه اصلاح و بازپروری و پیشگیری از وقوع جرم، از شدت مجازات‌ها کاسته شد.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: اما مجازات زندان نیز با توجه به آثار و تبعات منفی آن کارایی و اثر بازدارندگی غالب خود را از دست داده و حبس مجازاتی سوخته محسوب می‌شود، لذا با توجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش‌های نوین را می‌طلبد که تناسب با جرم و بازدارندگی مجازات داشته باشد که در راستای اخلاق و انسانیت و اجرای صحیح مجازات به منظور تحقق اهداف آن، جایگزین‌های حبس وارد نظام کیفری کشور شد.

وی تصریح کرد: در ایران نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ عملاً تأسیسات ارفاقی جدیدی همچون؛ تعلیق، تعقیب مراقبتی، نظام نیمه آزادی، تعویق صدور حکم، معافیت از کیفر و ... در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مد نظر قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان یزد از برگزاری جشنواره آرا برتر جایگزین حبس خبر داد و افزود: به طور قطع برگزاری این جشنواره می‌تواند در ارتقا کمیت و کیفیت آرا جایگزین حبس و ترویج فرهنگ حبس زدایی در دادگستری استان نقش داشته باشد.

وی هدف از مجازات را اصلاح مجرم و تأمین امنیت جامعه ذکر کرد و گفت: گرچه هنوز برای جرایم خشن، راهی جز استفاده از مجازات حبس با هدف تأمین امنیت آحاد جامعه وجود ندارد، اما باید اذعان کرد در جرایم خُرد و سبک مجازات‌های جایگزین حبس به ویژه با تحولی که قانون کاهش مجازات حبس ایجاد کرد و شامل جرایم درجه ۲ تا ۴ هم با رعایت شرایطی می‌شود به مراتب تأثیر بیشتری در بازاجتماعی کردن مجرم و اصلاح آنان دارد.

انتهای پیام /

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱
تعداد کلیک: ۹۵۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.