English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حمایت‌های مردمی از زندانیان غیرعمد در ایام کرونا تداوم دارد

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال خیرین در قالب پویش‌های مردمی همیاری خود را داشته و در ایام ماه رمضان و روزهای سپری شده از محرم افزایش کمک‌ها را داشته‌ایم.

سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی در روند آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تاثیری داشته است، گفت: روند آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از ابتدای سال تاکنون نسبت به سال گذشته کمی نزولی بوده است، البته این به معنای آن نیست که ستاد دیه اقدامات خود را درخصوص این افراد به نحو احسن انجام نداده باشد. هر گاه زندانیان جرائم غیرعمد که واجد شرایط باشند، یعنی هم عدم استطاعت مالی آنها محرز شود و همچنین موضوع غیر عمد بودن جرم آن‌ها از سوی محکمه ذیصلاح تایید شود این دست از افراد محبوس مورد حمایت ستاد دیه هستند و در این فرآیند رسیدگی اولویت هم با زنان، سالمندان، بیماران و  خانواده های شهدا است.

وی ادامه داد: علت اصلی کاهش آمار آزادی‌های ستاد دیه نسبت به سال گذشته بیشتر به این دلیل است که با افزایش بی‌سابقه نرخ دیه در سال‌های اخیر و تزاید آن در ماه‌های حرام و همچنین با توجه به وضعیت معیشتی اغلب افراد جامعه و معضلات اقتصادی که نوسانات آن دامنگیر بسیاری از افراد و طبقات اجتماعی شده، در حال حاضر کمتر کسی با رقم‌های پایین وارد زندان می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت با همان مبلغی که سال‌های قبل دو یا سه زندانی مورد مساعدت قرار می‌گرفتند با شرایط فعلی به سختی همان مبلغ کفاف تامین بدهی یک زندانی واجد شرایط را می‌دهد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط اقتصادیکمک خیرین کاهش پیدا کرده است؟ گفت: افرادی که به عنوان همیار ثابت ستاد دیه هستند،  در این شرایط خاص اقتصادی کمک‌های خودشان را به ستاد دیه قطع نکرده و همچنان مادی و معنوی از ستاد دیه حمایت می‌کنند، اما از طرفی به طور مثال فردی نذر داشته است تا به صورت ماهانه یک میلیون تومان به ستاد دیه پرداخت کند، حال این که افزایش نرخ تورم و حتی افزایش قیمت طلا یا حتی ارز به عنوان شاخص‌های موثر در معضلات اقتصادی نشان می‌دهد این نذورات به تنهایی برای آزادی یک زندانی کافی نبوده و باید تجمیع کمک‌های خیرین صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ما همیاران سخاوتمند خود را همچنان داریم، اما با اشاره به مسائل مطروحه و افزایش تعداد زندانی و افزایش رقم بدهی آن‌ها بابد بگوییم که همیاری بیشتر خیرین را تقاضامندیم.

جولایی تاکید کرد: افزون بر این حمایت‌های عمومی لازم به ذکر است آیت الله رئیسی به عنوان عالی‌ترین مقام مسئولا در دستگاه قضاء همواره همیار ستاد دیه بوده و برای نمونه با قبولی اعطای مرخصی در دو دوره زمانی کمک بسیاری در حل و فصل پرونده زندانیان جرایم غیرعمد داشته‌اند و در ایام شیوع ویروس کرونا ما و مددجویان تحت حمایت این نهاد بیش از هر نهاد دیگری این کمک آیت‌الله رییسی را درک کرده‌ایم. دوره اول این مرخصی‌ها در موج اول کرونا یعنی در اسفندماه محقق شد که تا اواخر خرداد سال جاری ذینفعان بسیاری را از نعمت آزادی بهره‌مند ساخت و براساس بخشنامه‌ای که از سوی رییس قوه قضاییه اعلام شد، نهایت مماشات را درخصوص زندانیان بدهکار غیربزهکار را در ادامه نیز شاهد بودیم. مرخصی برخی از این زندانیان بدون حضور مجدد در زندان تمدید شد و از ورود مجدد افراد بسیاری به داخل زندان ممانعت به عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مشکل این زندانیان حل نشده است و بدهی‌ آن‌ها همچنان برای ایفا پابرجاست، اما با مماشاتی که از سوی روسای دادگستری صورت گرفته است، باید گفت آن دسته از بدهکاران عائله‌‎مندی که با مبالغ خرد محکوم به پرداخت دین شده‌اند با اعطای مرخصی یا اعمال مجحازات‌های جایگزین کمتر پای‌شان به زندان باز می‌شود. فرد بدهکاری که در زندان نباشد و سوءنیتی هم در دین خود نداشته باشد؛ یعنی بزهکار نباشد، قطعا تلاش او در خارج از زندان برای ایفای تعهد بیش از آن که برای شخص محبوس نفع داشته باشد برای شاکی دردستیابیزودتر به بدهی محکوم شده منفعت و خیر خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد دیه همچنان به این افراد که شامل مرخصی شده اند، کمک می کند؟ گفت: ستاد دیه ستاد مردمی کمک به امور زندانیان نیازمند است و رسالت ما فقط و فقط در حمایت از زندانیان نیازمند است و ما مانند دیگر نهادهای حمایتی نیستیم.

مدیرعامل ستاد دیه خاطرنشان کرد: مبلغی که از سوی ستاد دیه برای زندانی پرداخت می شود، حتما باید منتهی به آزادی زندانی شود؛ در واقع کمکی که از سوی ستاد دیه به زندانیان جرائم غیرعمد می شود، باید در کمترین زمان منجر به آزادی فرد از زندان شود. همچنین براساس اساسنامه، ستاد دیه به هر زندانی و تحت هر شرایطی کمک نمی کند، بلکه زندانی باید مدتی از حبسش گذشته باشد و نیازمندی آن براساس روش هایی که در اساسنامه مشخص شده است، اثبات شود و اینگونه نیست که فردی بلافاصله پس از ورود به زندان مورد حمایت ستاد دیه قرار گیرد، بلکه باید حداقل دوماه از حبس وی گذشته باشد و فرآیند لازم را سپری کند.

جولایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما هرگز به زندانیان مهریه کمک مستقیم نمی‌کنیم، گفت: زندانیان مهریه وقتی که اعسار آن‌ها از سوی دادگاه پذیرفته شود، بلافاصله آزاد نمی‌شوند، بلکه باید اولین قسط مهریه و یک پنجم مبلغ محکومٌ‌به که نهایی شده است را در قالب قسط اول یا پیش قسط پرداخت کند. خیلی از زندانیان توانایی پرداخت قسط اول را ندارند و کمک ستاد دیه به این افراد به این صورت است که در وهله اول به آنها وام داده می شود و یا با توجه به شرایط فرد درصدی از نیازمندی را پرداخت می‌کند.

وی همچنین درباره تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار زندانی غیرعمد در کشور وجود دارد که تقریبا نیمی از این افراد واجد شرایط ستاد دیه هستند، بر همین اساس جمعی از واجدین شرایط طبق تفاهم‌نامه‌ایکه سازمان زندانه‌ها و بنیاد مستضعفان امضا کرده‌اند  پس از طی فرآیندهایی که در اساسنامه ستاد دیه مشخص شده است، آزاد شده و برخی نیز در شرف آزادی هستند.

وی افزود: با کمک اخیر بنیاد مستضعفان نیز ستاد دیه در استان‌های مختلف زندانیان واجد شرایط را شناسایی کرده و تعدادی از این زندانیان در روز عیدغدیر آزاد شدند که از جمله می توان به آزادی ۱۵۰ زندانی در استان گیلان و بیش از ۵۰ زندانی در استان یزد اشاره کرد.

انتهای پیام /

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
تعداد کلیک: ۱,۰۷۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (2 رای)
  • علی
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۷:۳۹
  • 0
  • 0
    0

سلام، به نظرم باید شفافسازی بشه تا مردم بهتر تو این موضوع ورود کنند، یعنی بشه تصمیم گرفت به کدام شخص کمک میشه، نه اینطور که یک شماره کارت هست، کسی رغبت نمیکنه... دوست دارم خیریه ای تو این زمینه تاسیس کنم

  • مهناز
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۳۹
  • 0
  • 0
    0

سلام اینکه خیرین مستقیم نمیتونن با خانواده زندانی ملاقات کنن خیلی عجیبه تا ندونیم دست کی میخواد گرفته بشه که امکان پذیر نیست


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.