English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تعمیر مسجد پای معمار قمی را به زندان باز کرد

پیرمرد 60 ساله‌ای که عملیات تعمیر بخش از شبستان مسجدی را بر عهده داشت به علت بی‌توجهی به نکات ایمنی مسبب مرگ یک جوان شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، حاج «حسین - الف» مددجوی 71 ساله‌ای است که پرونده او در روزهای پایانی سال گذشته  به ستاد دیه استان قم واصل گردید که پس از بررسی‌های لازم مشخص شد نامبرده که در شمار اعضای هیئت امناء یکی از مساجد قم بوده است به دلیل تجارب مرتبط با فعالیت در حوزه ساختمانی انجام عملیات تعمیر شبستان را برعهده می‌گیرد.

اتفاقی که این معمار قدیمی با نیت کاهش هزینه‌های این مکان عبادی و نظارت دقیق بر روند کار برعهده گرفته بود اما نتایج خوشی برای او نداشت .

طبق تحقیقات به عمل آمده حاج حسین که ساکن یکی از مناطق فقیرنشین استان قم هست تصمیم به تعمیر و بازسازی بخش از ساختمان مسجد می‌گیرد که حدود ۱۶ سال پیش نیمه کاره ساخته شده و افزون بر مشکلات ناشی در سقوط سنگ‌ریزه‌ها، زیبایی معمول نمای داخلی خانه خدا را نیز با مخاطره همراه ساخته بود.

هیئت امناء مسجد بعد از پیشنهاد امام جماعت و قبول زحمت تعمیر از جانب این پیرمرد قمی مقداری پول از سوی خیرین محله و نمازگران مسجد تهیه و نسبت به خرید مصالح مورد نیاز اقدام می‌نمایند.

با نظارت حاج حسین با پول جمع‌آوری شده ابتدا یک دستگاه بابکت اجاره می‌شود و در ادامه یک دستگاه بیل مکانیکی برای تعمیرات اساسی این بنا تهیه می‌شود و با فراهم شدن دیگر مقدمات معمار پروژه به همراه یک کارگر مشغول به حفاری زیر زمین مسجد می‌شوند.

روز اول کار اتفاقی متوجه این دوستان درگیر در کار نمی‌شود اما در نخستین ساعات روز دوم در حالی که دستگاه بابکت مشغول انتقال خاکریزه‌های حفاری زیرزمین مسجد بود بود به دلیل عدم رعایت شیب مناسب به بخشی از دیوار برخورد کرده و در ادامه سقف آن قسمت فرود می‌اید که در این حادثه متاسفانه کارگر همیار حاج حسین در زیرآوار مانده و در دم جان می‌بازد.

افزون بر این که طبق قانون در انجام تعمیرات رعایت نکات ایمنی لحاظ نشده بود، با فوت این جوان عائله‌مند حاج حسین در وهله نخست به دلیل عدم اخذ مجوز ساخت با لحاظ درصد تقصیر به پرداخت دیه‌ای معادل 220 میلیون تومان در حق اولیاءدم محکوم می‌شود که به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت محکوم‌ٌبه فرد یاد شده از تاریخ 15 دی سال 1398 روانه حبس می‌شود.

کمیته صلح و سازش ستاد دیه به محض وصول استعلام‌های مرتبط با احراز نیازمندی فرد بدهکار در این ماجرا جلساتی را به خانواده فرد فوت شده برگزار و درخواست‌هایی را به سبب فقدان نیت مجرمانه معمار به گذشت بخشی از بدهی مطرح نموده است اما وراث تا کنون حتی ریالی از مبلغ مذکور را برای تسهیل روند رسیدگی این فرد گرفتار گذشته نکرده‌اند.

به تازگی به همت امام و مامومیین آن مسجد هرچند تا میزان یک سوم اصل بدهی تهیه گردیده است اما حاج حسین که سال‌ها با شرافت در آن مسجد و منطقه زندگی کرده است بابت الباقی 147 میلیون تومانی همچنان در بند حضور دارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ الی ۱۵ پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام /

 

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۴۶
تعداد کلیک: ۹۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.