English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حبس‌زدایی فرآیندی فراسازمانی است

مدیرکل زندان‌های ایلام با اشاره به کاهش جمعیت زندانیان جرایم غیرعمد استان گفت: تحقق اهداف والای نظام زندانبانی با رویکرد اصلاح و تربیت، در گرو تعامل مسئولین و دستگاه‌های ذیربط است.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، مجید احسانی در دیدار با سارا فلاحی نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران به بیان مشکلات موجو در ساخت پروژه ندامتگاه جدید پرداخت و اظهار کرد: با وجود مشکلات معیشتی در سال‌های اخیر اگرچه میزان مشارکت‌های مردمی در اقدامات نوعدوستانه کاهش نداشته است اما با عنایت به افزایش نرخ دیه و همچنین بالا رفتن خسارت‌های مالی و جانی ناشی از جرایم غیرعمد فعالیت در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به مشارکت فراسازمانی نیازمند است.

وی با اشاره به این که زندان‌زدایی و پیشگیری از ورود به افراد به زندان‌ها تنها در حوزه وظایف قوه قضاییه یا چند نهاد متولی محدود نمی‌شود، افزود: نهادهای حمایتی بسیاری در سطح کشور در قالب مجموعه‌های دولتی و مردم‌نهاد فعالیت دارند که تعریف برنامه‌ای مدون و البته بلند مدت در این حوزه می‌تواند ضمن ممانعت از حضور بسیاری از هموطنان به داخل بندهای زندان در آزادی قریب‌الوقع بسیاری از محبوسان فعلی موثر واقع شود. چرا که امروز با مشارکت بیشتر و همیاری پیوسته برخی از سازمان‌ها می‌توانیم بدون پرداخت مبالغ ریالی به صرف تسهیل زمینه‌های مرتبط با مجازات‌های جایگزین حبس مدیون به پرداخت دیه یا محکوم مالی را با تقسیط محکوم‌به و در ادامه دادن کارهایی با حقوق‌های پایین مکلف به پرداخت وجوه تعیین شده نماییم.

عضو هیات امناء ستاد دیه استان ایلام گفت: بسیاری از زندانیان توانایی فیزیکی برای پذیرفتن مشاغل مختلف را دارند تا در خارج از زندان ضمن تسویه بدهی خود حمایت مادی و معنوی‌شان را نسبت به خانواده‌های تحت سرپرستی هم داشته باشند که در این زمینه نبود شغل و نپذیرفتن یک چنین نیروهای کاری از سوی برخی مجموعه‌ها قضات را نیز نسبت به صدور آراء جایگزین حبس دلزده کرده است، حال این که دغدغه همیشگی محاکم قضایی و در راس آن‌ها رییس دستگاه قضاء همواره بر کاهش جمعیت زندان‌ها و تبلیغ و ترویج مجازات‌هایی به غیر از محکومیت‌های ناشی از حبس بوده و هست.

وی در خصوص زندان مرکزی ایلام نیز بیان کرد: رعایت حقوق شهروندی مردم شریف ایلام و حفظ حداکثری کرامت انسانی زندانیان و ایضا استفاده از فضای مناسب برای اجرای مطلوب اقدامات تأمینی و تربیتی در محیط ندامتگاه ایجاب می‌کند زندان مرکزی از محیط شهری فاصله‌ استاندار خود را داشته باشد.

احسانی یادآور شد: بهره‌برداری از ندامتگاه جدید و جابجایی زندان مرکزی با توجه به بافت فرسوده آن به فضای استاندارد در حال ساخت، می‌تواند در ثبات امنیت نیز موثر واقع گردد و راه گشای بسیاری از مشکلات مرتبط با زندان و زندانیان باشد، اتفاقی که توجه به آن را از هیات یک خواسته به یک ضرورت تبدیل کرده است.

مدیرکل زندان‌های استان ایلام با اشاره به تلاش مستمری که در خصوص تسریع در فرایند ساخت‌وساز پروژه ندامتگاه ایلام صورت گرفته است، گفت: با وجود دوندگی بسیار و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین استانی اما به علت عدم تخصیص اعتبار و همچنین عدم تمرکز موضوع ساخت و ساز در فاز اول این ندامتگاه باعث شده است روند تکمیل و بهره‌برداری از آن در حدود ۱۸ سال به طول بیانجامد و کماکان مشکلات آن ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به سفر مشاور رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به استان ایلام عنوان کرد: در این برنامه که به بازدید از زندان مرکزی اختصاص داشت مسئولین ندامتگاه ضمن بیان مشکلات موجود در امر اشتغال و حرفه‌آموزی دربندان فعلی یکی از مصائب را کمبود فضای مناسب جهت دایر کردن کارگاه‌های اشتغال مطرح کردند که در این زمینه بنظر می‌رسد از طرح مسئله در بین نهادها فراسازمانی هم می‌توان بهره جست. اتفاقی که اگر صورت پذیرد به دلیل نیروی انسانی ارزان موجود در زندان‌ها بیشتر از مجموعه زندانبانی نفع آن متوجه کارفرمایان آن می‌شود. 

در ادامه فلاحی نیز در سخنانی با تقدیر از تلاش سنگربانان اصلاح و تربیت اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و آثار سوء حبس محکومان در مرکز یک شهر برای تکمیل و انتقال زندان فعلی به محیط استاندارد نهایت تلاش را خواهیم داشت.

وی رفاه اجتماعی، ثبات امنیت و حفظ کرامت انسانی زندانیان و خانواده‌های این افراد را از اولویت‌های مسئولین در راستای افزایش سلامت اجتماعی مطرح کرد و افزود: در حوزه حمایت از دربندان و به ویژه محبوسانی که ناخواسته و صرفا بر حسب بدهی مالی گرفتار بند شده‌اند از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام /

 

 

 

 

۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲
تعداد کلیک: ۹۶۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.