English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

یادداشت/ ویراژ موتورسواران در شهر دوچرخـه‌ها

روزگاری یزد به شهر دوچرخه‌ها معروف بود و اکنون به جولانگاه ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت که علاوه بر آلودگی محیطی و صوتی، عامل بسیاری از تصادفات مرگبار نیز هستند.

ستاد دیه استان یزد: بخش قابل توجهی از موتورسوارانی که امروز بی‌محابا در سطح شهرستان‌های یزد جولان می‌دهند زیر سن قانونی بوده یا جالب اینجاست که درصد قابل توجهی از آن‌ها حتی گواهینامه موتورسواری ندارد، نظیر نوجوانان ۱۵ و ۱۶ ساله بافقی که قربانی هیجان کاذب موتورسواری شدند.

صد البته تصادفات مختص موتورسیکلت نیست، اما آنچه در این سیاهه مورد تاکید ماست زیر سوال بردن سابقه‌ای تاریخی است. امروز آمار تصادفات رانندگی در یزد هر اندازه که کم باشد برای قدمت و فرهنگ مردمان آن بسیار است. امروز تصادفات وسایل نقلیه موتوری اگرچه در شهر بادگیرها کم نیست اما آنچه عجیب است این که تا دیروز کثرت دو چرخ پایی شهرت این شهر بود و امروز دوچرخ‌های سوختی. تا همین چند وقت پیش وسایل نقلیه جز کاکرد اصلی آن‌ها که تسهیل در آمد و شد راکبان بود امروز مخل آسایش و سلامت شده که در این جولانگاه موتورسیکلت‌سوارها بیشترین نقش را دارند.

امروز در شهر قنات و قنوت که در هر دو وجه خود بر معنویت و سنت تاکید دارد لااقل در مسیر جاده‌های شهری و بین‌شهری آن‌چه کمتر دیده می‌شود همین مولفه‌ها است. در شرایط فعلی سرعت و سبقت بیش از هر چیزی در بزرگترین شهر خشتی جهان نمود دارد. استان کویری یزد با جاذبه‌های ناتمام خود هر اندازه که برای سیاحان داخلی و به خصوص برای جهانگردان خارجی جذابیت دارد اما جولان ارابه‌های آهنی در سطح جاده‌های شهری و روستایی یک معضل و یک واهمه بزرگ است.

شاید سالانه کشتار 18 هزار ایرانی آمار و اعداد مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث رانندگی را کم‌رنگ کرده است، اما این تساهل‌گرایی هرگز زیبنده استان‌های اصیلی چون یزد نبوده و نیست.

برخی خودروها که رانندگان آن اغلب جوان هستند امروز با وسایل نقلیه خود در سطح خیابان تردد نمی‌کنند، بدون اغراق باید گفت که با جنون غیرقابل تعریفی در خیابان‌ها می‌تازند و افزون بر ایراد خسارت جانی یا مالی به خود، جان بسیاری را به خطر انداخته و اعتباری جهانی را از استان و کشور خود می‌ستانند.

چه بسیار خانواده‌های ایرانی که بر حسب ندانم کاری عده‌ای معدود و اگر دردناک نباشد باید گفت قدری بیش از این تقلیل مصلحت‌اندود بدون سرپرست شده‌اند، چه بسیار درآمدهایی که صرف درمان و جراحی و مراقبت از مصدومان و معلولان حوادث ناشی از تصادفات شده‌اند و دردناک‌تر از همه چه تصورات و چه تبلیغات سوئی پیش نیامده از این که کشوری با تمدن هفت هزار ساله را در شمار 195 کشور دنیا در شمار خون‌بارترین ملت‌ها در حوزه سوانح جاده‌ای شناخته می‌شود.

ضعف فرهنگ رانندگی سهم عمده‌ای در تصادفات مرگبار دارد و نبود زیرساخت‌های مناسب شهری و ایمنی لازم در معابر سطح شهر خصوصا زیرگذرها نیز گاهی مزید بر علت در تصادفات می شود.

شرایط بحرانی زیرگذرها در یزد به حدی رسیده که سرپرست پلیس راهور یزد به تازگی اعلام کرد در صورت مجهز نشدن زیرگذرهای شهر به وسایل ایمنی و کنترل سرعت، پلیس با اخذ دستور قضایی نسبت به بستن این مسیرها اقدام خواهد کرد، زیرگذرهایی که پلیس راهور بعنوان مناطق پرخطر از آنها نام برده و روزی نیست که تصادف و یا واژگونی خودرو در آن رخ ندهد.

همچنین خیابان‌های فرعی و بلوار ها که عرض خیابان به بزرگراه تبدیل شده، مکانی برای کورس گذاشتن خودروها و تک چرخ زدن موتورسواران است که در ساعات پایانی شب آسایش را از مردم این مناطق گرفته است.

بررسی‌های نشان می‌دهد یکی از عوامل بروز این تصادفات، ضعف قانون در خصوص صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی  و همچنین نبود فرهنگ رانندگی است.

راننده‌ای که نمره منفی دارد و یا جان انسانی را به علت سرعت و یا مستی گرفته و یا به دلیل نداشتن گواهینامه به لحاظ شرایط سنی رانندگی کرده؛ باید برای تمدید و یا صدور گواهی نامه شرایط سخت تری را طی کند.

بررسی سوابق رانندگی والدین و میزان جریمه و سانحه آنها که باید الگوی فرزندان خود باشند، داشتن سلامت روان و بررسی سوابق رانندگی شخص متقاضی و نیز گواهی عدم اعتیاد از شرایط اساسی و پیشنهادی برای دریافت گواهینامه است که جای آن در قانون کشور برای اجرایی شدن خالی است.

همچنین برخورد با والدینی که با در اختیار قراردادن وسایل نقلیه خود به فرزندان، موجب نا امنی و بروزحوادث دلخراش می‌شوند از مولفه‌هایی است که در بررسی و تجدید نظر قانون صدورگواهینامه باید در نظر گرفته شود.

به گفته اسلام افشون مدیر عامل ستاد دیه یزد؛ سال گذشته در یزد ۱۳ زندانی به علت تصادف منجر به فوت و یا منجر به جرح در بند بودند که با کمک ستاد دیه استان مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آزادی آنها جمع آوری شد.

اما پرداخت دیه و جبران خسارت به چه میزان آلام و دردهای یک خانواده که سرپرست خود را از دست داده را جبران خواهد کرد و  فرد خاطی چگونه با وجدان خود کنار خواهد آمد؟

سرعت زیاد در یزد به شدت قربانی می‌گیرد و باید دستگاه قضا در کنار پلیس، با اعمال محدودیت‌هایی به رانندگی خطرآفرین برخی رانندگان خاتمه دهد، اکنون یزد به لحاظ آمار کشته‌های رانندگی رتبه دوم کشور را دارد و چنانچه تدبیری اندیشیده نشده و شهر دوچرخه ها احیا نشود، فاجعه جبران ناپذیری که در حال رخدادن است، گسترده تر خواهد شد.

اننهای پیام/

 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۷:۱۵
تعداد کلیک: ۱,۱۰۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.