English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی ۷۷۰۰ نفر زندانی غیرعمد استان خراسان رضوی در دهه اخیر

مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی گفت: به همت مردم نوعدوست استان طی ۱۰ سال گذشته تعداد ۷۷۰۰ نفر از محکومان جرائم غیرعمد از بند حبس آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، خشایار جمشیدی با تقدیر از همیاری خالصانه خیرین و حمایت‌های مسئولین اجرایی و قضایی کشور در امر آزادی محکومان غیرعمد اظهار کرد: تاسیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند از برکات ظهور انقلاب اسلامی بود که در همین زمینه نمایندگی خراسان رضوی در سال 1376 در استان دایر و از آن موعد تاکنون زمینه آزادی نزدیک به 7700 بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات ناشی از حوادث رانندگی یا کارگاهی فراهم شده است.

وی افزود: تمامی محکومین جرائم غیرعمد تحت حمایت ستاد دیه دارای دو مولفه هستند که «نیازمندی مددجو» و «غیرعمد بودن عنوان جرم» از  جمله آن‌ها است. این افراد نه کلاه‌بردار هستند نه خلاف‌کار بلکه در اثر یک حادثه یا سهل‌انگاری روانه زندان شده‌اند. افرادی که غالبا عائله‌مند بوده و در شمار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار دارند.

مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی با اعلام آمار فعلی زندانیان غیرعمد استان گفت: در حال حاضر ۶۸۳ زندانی جرائم غیرعمد در سطح زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که ۲۴ نفر آن‌ها زن و مابقی آقایانی هستند که در مجموع به علت ناتوانی در تامین بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی خود گرفتار بند شده‌اند.

وی  بیشترین تعداد زندانی غیرعمد را در استان مربوط به شهرستان‌های مشهد اعلام کرد و افزود: در فهرست عددی بعد از زندان مرکزی با میزبانی از ۴۴۰ محبوس، تربت‌حیدریه با نگهداری از  ۵۳ مددجو، نیشابور با دربرگرفتن ۵۱ محکوم و سبزوار با حضور ۴۹ زندانی بیش‌ترین تعداد محکوم غیرعمد را در استان خراسان‌رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

جمشیدی با اشاره به این که زندانیان غیرعمد تنها ۴ درصد جمعیت کیفری استان را به خود اختصاص داده‌اند افزود: وضعیت تمام این محکومین از نظر احراز نیازمندی توسط گروه‌های تحقیق ستاد دیه و مددکاران زندان‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و استعلامات لازمه در خصوص بسیاری از آن‌ها اخذ شده است. با استناد به همین می‌توان گفت تمامی مددجویان تحت حمایت ستاد دیه فاقد پرونده کیفری بوده و در  جرائم ارتکابی آن‌ها هیچ موضوع عمدی وجود ندارد.

این مقام قضایی در ادامه ضمن اعلام رضایت از عملکرد ستاد دیه و حمایت خیرین در سال ۱۳۹۸ گفت: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۲۶۴ نفر از محکومین جرائم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شده‌اند که از این تعداد ۳۶۲ نفر با بدهی ۲۹۰ میلیارد ریالی از طریق پرداخت تسهیلات مستقیم ستاد دیه، ۱۹۱ نفر با بدهی ۱۵۲ میلیارد ریالی از طریق پیگیری مستقیم و ارایه مشاوره و ۷۱۱ نفر هم با مساعدت قانونی مراجع قضایی و پذیرش دادخواست اعسار از حبس رهای یافته‌اند.

جمشیدی یادآور شد: از جمع زندانیان آزاد شده ۱۲۲۲ نفر مرد و ۴۲ نفر زن بوده‌اند که با عناوینی چون بدهی مالی ناشی از چک، تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، مهریه، نفقه و ایراد صدمه بدنی شبه‌عمد در زندان حضور داشتند.

وی افزود: در فرآیند آزادی این تعداد از زندانیان علاوه بر تسهیلات ۶۳ میلیارد ریالی بانکی، کمک ۳۰ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه استان، کمک ۲۱ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه کشور و مشارکت ۵۳ میلیارد ریالی سایر منابع مانند صندوق خسارات بدنی، کمیته حضرت امام و شرکت‌های بیمه، شکات محترم نیز در این امر خیر دخیل شدند و ۱۱۰ میلیارد ریال از طلب خود را بخشیدند. هم‌چنین خود محکومین نیز حدود ۱۳ میلیارد ریال آورده داشته‌اند.

انتهای پیام /

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۷:۰۸
تعداد کلیک: ۹۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.