English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بی‌مبالاتی ماموران دولت کشاورز کردستانی را به حبس کشید

حاج رئوف کشاورز کهنسال کردستانی به علت بی‌دقتی کارمندان یک وزارتخانه در تخلیه نخاله‌های مربوط به احداث یک جاده، او را راهی زندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهـر، حاج رئوف در روستایی کم‌برخوردار از توابع شهرستان سقز به تبعیت از اجدادش زمین کشاورزی دیمی داشت که در فصل سرد سال که امکان کار بر روی زمین را نداشته با تخلیه تلّی از نخاله در محدوده زراعی خودش مواجه می‌شود.

این تپه که در آن سنگ‌های ریز و درشتی وجود داشت با وجود اطلاع این کشاورز کُرد برای مدت‌ها در زمین دست نخورده باقی می‌ماند. دلیل عمده این اقدام هم این بود که حاج رئوف تلاش داشت تا هر آن کس که بدون اجازه به قول خودش آت و آشغال در زمین مجاور جاده خالی کرده را بیاید و ضایعات را جمع کند.

قول و قرارها عملی نشده و در ادامه عدم پیگیری مجدد این کشاورز ۷۵ ساله در نهایت منتهی به اتفاقی تلخ می‌شود، اتفاقی که به دنبال حضور دو نوجوان در منطقه یاد شده و تلاش در ساختن قلعه‌ای برای بازی منجر به فوت یکی از آنها و مصدومیت دیگری می‌شود.

ماجرا به این نحو بوده است که جواد و متین دو هم روستایی که دوستان صمیمی هم بودند تصمیم می‌گیرند در زمینی بدون حصار و با مصالحی که از بقایای تعمیر جاده‌ای در آنجا نگهداری می‌شد قلعه‌ای کوچک بسازند که این اقدام هم عملی می‌شود اما وقتی که آنها داخل این مکان دست‌ساز قرار داشتند با ریختن یکباره سنگ و خاک در داخل آن، یکی جانش و آن دیگری سلامتی‌اش را از دست می‌دهد.

با طرح شکایت اولیای دم و همچنین خانواده فرد مصدوم از صاحب ملک اگر چه طبق نظر کارشناسان دادگستری شرکت پیمانکار راه‌گستر به دلیل عدم اجرای صحیح وظایف تعریض و بهسازی به میزان ۵۰ درصد، راننده کامیون تخلیه‌کننده مصالح به دلیل عدم توجه به امور حفاظتی ۲۰ درصد و همچنین اولیای بچه‌ها نیز به دلیل عدم کنترل درست از فرزندان هر کدام تا ۱۰ درصد، مقصر در وقوع این حادثه شناخته می‌شوند اما بابت الباقی سهم حاج رئوف ناخواسته سر از محلی در می‌آورد که باورش برای او، همسر و دو دختر تحت تکفلش بسیار مشکل است.

با عنایت به ارزش ریالی محکوم به مردی که تا چند ماه پیش در خانه خود نشسته بود امروز به دلیل سهل‌انگاری در نظارت بر زمین زراعی نیم هکتاری خود تا میزانی مقصر پرونده شناخته شده و تنگدستی در پرداخت مبلغی معادل ۶۳ میلیون تومان او را از ماه گذشته رهسپار حبس کرده است.

اگر چه به همت ستاد دیه و تلاش‌های فرزند این کشاورز رقم بدهی به ۴۵ میلیون تومان رسیده اما به دلیل فقر این خانواده مرد مورد نظر در بند به سر می‌برد.

ماده ۹۵ قانون کار تصریح دارد مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما بوده و هر گاه در اثر عدم رعایت مقررات حادثه‌ای رخ دهد شخص کارفرما از نظر کیفری و حقوقی مسئول است اما با عنایت به همین مسئله طولانی شدن زمان تجمع نخاله‌ها در زمین علت تعیین تقصیر برای حاج رئوف است. این درصد پایین نشان می‌دهد که علت مؤثر این فرد نیست اما موضوعی که ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی بر آن تاکید دارد نشان می‌دهد حاج رئوف به میزان تسبیب در حادثه باید تاوان بدهد. تاوانی که سو نیتی در ارتکابش نداشته و توانایی لازم برای جبرانش را هم ندارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند به این زندانی کمک کنند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به شماره ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۱۵ - ۸۸۹۱۶۰۱۲ پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام/

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰۷:۵۳
تعداد کلیک: ۱,۰۲۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.